4.7.2022

10 pistettä ja papukaijamerkki

Alkavan heinäkuun kunniaksi annetaan kymmenen pistettä ja papukaijamerkki Kreate Oy:lle, joka urakoi katuja Espoon Kaitaalle syntymässä olevaan asukaskeskittymään. Tunnustus annetaan hämmingin onnistuneesta ja innovatiivisesta maksimoinnista.

Suomenojan venesatamaan, voimalaan ja vesilaitokselle kulkeva Meritie on yhden korttelin matkalta suljettuna ja asia ilmoitetaan tekstillisellä kilvellä.

Asiassa on yksi perin mielenkiintoinen seikka. Kyseinen kilpi on sijoitettu sen risteyksen taakse, jossa olisi pitänyt osata kääntyä Hyljetielle. Risteykseen saavuttaessa ainoa osviitta kiertotien nuoliviitta. Sen perusteella pitäisi siis ymmärtää, että puolen kilometrin päässä oleva katu on katkaistu.

No, mitäpä tuosta, onhan runsaan 700 metrin päässä kätevästi liikenneympyrä, josta pääsee takaisin. Tosin paluusuunnassa ei anneta liikennemerkein mitään vihjettä siitä, missä on Hyljetie, ei edes kiertotieviitalla.

Suomalainen käytäntö ilmoittaa poikkeustilanteista tekstillisellä kilvellä, jossa mainitaan vain kadun nimet, on jokseenkin perverssi. Ulkopaikkakuntalaiselle menettely on noin sataprosenttisen mahdoton. Tässä tapauksessa, jossa kyse on uudesta alueesta ja uusista kaduista, Lapintilankadun sijainnin tietäviä lienee yhden käden sormilla laskettava määrä. Jostain syystä työmailla vierastetaan ajoreittiopastus-kilpeä, vaikka se antaisi yhdellä vilkaisulla kuvan siitä, mistä on kyse.










4 kommenttia:

tienkäyttäjä kirjoitti...

Ajoreittiopastuskilven piirtämiseen tarvittaisiin graafikko. Työmaan väki pääsee helpommalla, kun käytetään standardikilpiä tai tekstikilpiä, joiden tekstin kuka tahansa kirjoitustaitoinen osaa kirjoittaa.

Väylän liepeiltä kirjoitti...

Kyseisellä alueella ovat sekä talon- ja infranrakentajat että kadunpitäjä olleet jo pitkään liikuttavan suurpiirteisiä katualueen toissijaisen käytön ja liikenteenohjauksen suhteen.

Innovatiivisuutta ja graafikonkykyjä osoitti (osoittaa?) nyt suljetulla osuudella oleva Meritien ja Kaitaantien risteys. Venesataman suunnasta tullessa on reilun kuukauden ollut kääntyminen kielletty vasemmalle Kaitaantielle. Kieltomerkin alla on lisäkilpenä kiertotiekaavio, jossa ohjataan kääntymään oikealle, kaartamaan vasemmalle, pyörähtämään ympyrässä ja kaartamaan oikealle. Parin päivän jälkeen merkin ja opasteen väliin lisättiin kuorma-autoja koskeva lisäkilpi, minkä jälkeen pienemmät ajoneuvot sai taas kääntää vasemmalle.

Nykyisen poikkeusreitin osalta toivoisin, että kaupunki tilaisi puskutraktorin raivaamaan Syväsalmenkadun ajoradan vapaaksi talonrakennustyömaiden materiaaleista, jätteistä, sorakasoista, kaasupulloista, aidoista, työkoneista ja muusta liikenteeseen kuulumattomasta. Venesataman sekä yhden kulmakunnan henkilöauto- ja bussiliikenteen ohjaaminen tuon barrikadisoidun erikoiskokeen läpi ilman työmaiden valvontaa ei välttämättä ole aivan riittävä toimenpide.

jmk kirjoitti...

Tienkäyttäjä lienee oikeilla jäljillä eli jostain syystä kuvallisen kilven tilaaminen on liian hankalaa. Mutta epäilen tarvitaanko siihen oikeasti graafikkoa. Tuskin tekstikilpien rustaajallakaan mitään kielitieteen koulutusta on. Kyllä normaalijärkinen ihminen ilman graafikon koulutusta piirtää blogin viimeisen kuvan mukaisen ajoreittiopastuksen vaikka kynällä paperille parissa minuutissa. Onkohan siinä joku organisatorinen ongelma ettei kynäpaperituherruksella pysty tekemään tilausta vaan pitää käyttää graafikon työkaluja?

JukkeliV kirjoitti...

Nykyisessä duunissani olen päässyt/joutunut tonkimaan erään kaupungin liikennemerkkivarastoa. Kaupungeissa niin yleinen ajokieltomerkin alle asetettava helpotus "Tonteille ajo sallittu" on vuosien varrella kirjoitettu N+1 tavalla... "Pihoihin ajo sallittu" kai lievimpänä ja "xxkatu 6 kiinteistölle ajo sallittu" rasistisimpana, 1-5 omistajien nuollessa näppejään. Totuuden nimissä 6 on kahminut myös tontit 2-4 ja 1-5 kasvaa kuusikkoa, 6:een päättyvä katu ja oikeastaan koko merkki on tarpeeton, mutta eipähän ole vaaraa siitä, että tonttien 1-5 potentiaaliset ostajat ruuhkauttaisivat liikenteen vilkkaalla kadulla.