3.12.2022

Teillä ja Turuilla koeajaa: Hämeenkyrönväylä

Kuluvan viikon keskiviikkona 30.11.2022 saavutettiin eräs virstanpylväs: Hämeenkyrönväylä valtatiellä 3 avattiin liikenteelle. Kolmostien ehkä kiusallisin kohta saatettiin historiaan.

Hämeenkyrönväylää on sijoiteltu kartalle ja sitä on suunniteltu vuosikymmenet. Nyt väistynyt tielinja kulkee taajamassa ja sitä ovat koristaneet kaksi koivuin varustettua liikenneympyrää. Koivutkin ovat jo ehtineet kasvaa suuriksi.

Teillä ja Turuilla kävi tutustumassa uuteen ihmeeseen heti avaamista seuraavana päivänä hieman tuhruisessa kelissä. 

Uutta tietä on siis kymmenkunta kilometriä. Tampereen suunnalla se sijoittuu metsämaisemaan ja Hämeenkyrön kohdalla se kulkee maastokäytävässä, joka on kaukoviisaasti jätetty lähes yhteen kasvaneiden Hämeenkyrön ja Kyröskosken taajamien välillä rakentamattomaksi.

Koeajoraportin kirjoittajalla on positiivinen ongelma: Mitä kirjoitetaan tiestä, joka on aivan odotusten mukainen?

Kyseessä on nelikaistainen keskikaiteella varustettu ei-moottoritie. Se on hyvinkin mahdollisesti tietyyppi, jollaiseksi EU:n runkotieverkkoon sisältyvät runkotiet aikaa myöden rakennetaan. Tiessä on kolme liittymää: alku- ja loppupäässä sekä Kyrösjärven itäpuolen seututien 276 liittymässä.

Tampereen suunnasta saavuttaessa on vastassa uuden ja vanhan tien saumakohta, johon on rakennettu eritasoliittymä. Liikenne Hämeenkyröön ohjataan tätä kautta.


Töitä on vielä kesken. Muun muassa joissakin opasteissa on vielä ruksiteipit jäljellä.

Alkuosa tekee loivia kaarroksia ja kalliotakin on louhittu. Itse Hämeenkyrön kohta on lähes suora. Se on sen verran hyvin piilotettu meluvallien sisään, että tietämättömälle jää täysin tuntemattomaksi se seikka, että tässä kuljetaan kahden taajaman välistä käytävää.


Hämeenkyrö oikealla, Kyröskoski vasemmalla, kuten näkyy.


Kaarteilua mäkimaisemassa

Hämeenkyrön liittymässä tien luoteispäässä on paikallisten yhteyksien lisäksi kulku seututielle 249 Sastamalan suuntaan. Hieman yllättävästi viitoituksessa esiintyy myös nimi Häijää. Se on valtatien 11 risteyksen ympärille kehittynyt taloudellisten aktiviteettien alue, jota voitaneen pitää Mouhijärven entisen kunnan päätaajamana. Alue kuuluu nykyisin Sastamalan kaupunkiin.

Luoteispäässä on kolmen kilometrin mittainen aiemmin valmistunut osuus 2+1-tietä Kyröskosken liittymään.


Kyröskosken liittymästä kohti Hämeenkyrön liittymää

Toiseen suuntaan ajettaessa Hämeenkyrön liittymässä hieman hämmästyttää se, että nyt Häijää onkin pääviitoituskohteena ja Sastamala toisena. 

Seututie 276 on saanut pari kilometriä uutta linjaa. Näin on vältytty Heiskan liittymän sijoittamiselta aivan Kyrösjärven laskujoen Pappilanjoen rannalle. Paikallisessa lehtikirjoittelussa on varsin kärkevästikin moitittu tiehanketta siksi, että joidenkin mielestä Heiska on virheellinen nimivalinta. Asiat lienevät siis varsin hyvin.

Uuden tien päätepisteen jälkeen tehdään vielä tietöitä. Lopullisesti työmaa valmistuu vuoden 2023 aikana. Siihen asti on hyvä tiedostaa, että tiellä voi liikkua työkoneita.


Tampereen suuntaan tien päätepisteessä ei enää viitoiteta taakse jääneeseen Hämeenkyröön


Vasemman kaistan päättyminen ilmoitetaan riittävän selvästi.


Meluaitojen rakentaminen on vielä kesken.

Varsin mielenkiintoinen uutuus on pohjoiseen kulkevalle liikenteelle annettava etäisyystieto myös Seinäjoelle tien 19 kautta. Tämä liittynee siihen, että Jalasjärven-Seinäjoen-Kokkolan tie nostettiin runkoteiden joukkoon. Ehkäpä "joka tietoa lisää se tuskaa lisää" ‑ajattelu hiljalleen kaikkoaa viitoituksesta.

Nelikaistainen tie syystä tai toisesta houkuttelee myös häiriökäyttäytymisen. Kurakelilläkin pitää ohittaessa työntyä 20 metrin päähän ohitettavan keulasta, vaikka vasen kaista olisi vapaana kilometrikaupalla kumpaankin suuntaan.

Se, mikä jää uudelta tieltä puuttumaan, on eeppinen laskeutuminen Hämeenkyrön sillanpääläisiin maisemiin 50 metriä alemmaksi Kirkkojärven rantaan.


Laskeutuminen sateisena kesäpäivänä Kirkkojärvelle

Tiesuunnitelman mukaan vanha valtatie muuttuu yhdystieksi 2620. Tämä numero ei näy maastossa (ainakaan vielä), vaan Tampereen suuntaan opastetaan katkoviivareunuksin kolmostielle.

Vanhan ja uuden tien kontrasti on poikkeuksellisen vahva. Hämeenkyrössä on ollut useita huoltoasemia valtatien varrella ja näille uuden tien aukeaminen ei tiedä hyvää. Siitä huolimatta Teillä ja Turuilla toteaa loppulausunnossaan lakonisesti: Lisää näitä!


7 kommenttia:

Olli H. kirjoitti...

Kolmostiessä riittää vielä parsittavaa, onhan vielä Parkanon ja Jalasjärven kohdat päivittämättä, puhuttamattakaan Laihian kohdasta.

Elyas kirjoitti...

Huoltoasemat ovat yleisesti tienoikaisujen häviäjiä. Osa selviää, jos paikallisliikennettä jää tarpeeksi. Näin kävi esimerkiksi Kempeleen ja Oulun välillä edelleen sijaitsevalle huoltamolle, vaikka Kempeleen moottori(liikenne)tie veikin ohikulkuliikenteen. Kempeleen eteläiset huoltoasemat jopa hetken hyötyivät Kempeleen moottoritiestä, mutta kun Limingan moottoritie vei niiltä liittymän oli lopetus selviö.
Ja tietysti, kun on rahaa takana, huoltoasema siirretään uuden tien varteen. Legendaarinen* Tupoksen TB siirrettiin uuden moottoritien varteen, nyt aakkoskirjaimin varustettuna.

*legendaarinen siksi, että vielä 90-luvulle tultaessa se oli seutukunnan ainoa 24 h -asema, mikä sitten omalla tavallaan näkyi mahtipitäjä Limingan rikostilastoissa.

Matti Grönroos kirjoitti...

Vai Parkanon ja Jalasjärven...

Kummassakin on cityn kohdalla sujuva ohitustie, eli kyllä ne on päivitetty. Pari lyhyttä pistenopeusrajoitusta eivät asiaa juuri miksikään muuta. Esimerkiksi Jalasjärvellä Vt19:n risteyksessä oleva 500 metrin rajoitus 60 hidastaa matkaa noin seitsemän sekuntia verrattuna rajoitukseen 80. Saattaa hyvinkin olla, että seuraavia päivityksiä ei juuri kannata odotella aivan henkeä pidättäen.

Vt3/Vt19-liittymästä on tiesuunnitelma köyhän miehen eritasoliittymäksi. Siinä kuitenkin luoteesta koilliseen käännytään kolmostien vastaan tulevan liikennevirran poikki. Vaikka tiesuunnitelmassa onkin esitetty kolmostien rajoitukseksi 80, suunnitelma nostaa esiin kohonneen onnettomuusriskin, eikä 80 välttämättä toteudu, jos hanke joskus toteutuisikin.

Matti Grönroos kirjoitti...

Sanotaanko niin, että essonbaarityyppiset huoltamot ovat niitä, jotka uudet tiet vievät historiaan ilman, että kovin suurta ikävää jää. Hyviä paikkoja kyläparlamenttien istunnoille, mutta varsin lasten kanssa matkustavat kavahtavat niitä taukopaikkoina. Kun jälkikasvu vielä oli kotona ja oltiin matkalla Pohjanmaalle, Ylöjärven ja Parkanon välillä ei sopinut kenellekään tulla nälkä, koska muutaman tarjolla olleen ravitsemusliikkeen kohdalla kyllä painettiin kaasua jarrun sijaan. Parkanon Shell sai armon (varsinkin kun naapurissa on Halpa-Halli) ja seuraavaksi sitten Juustoportti.

Muun muassa ykköstien tarjonta parani moottoritien valmistuttua sekä tason että tiheyden suhteen. On tietysti aika selvää, että kun moottoritie on tuloillaan, vanhan tien varteen jäävät kuppilat ryhtyvät tekohengitysmoodiin. Toinen tapa on nostaa tasoa ja tunnettuutta vaikkapa Kasvihuoneilmiön tapaan: Porukat poistuvat moottoritieltä useamman kilometrin päähän.

weatherc kirjoitti...

Legendaarinen Lahnajärvi vanhalta ykköstieltä on myös hengissä taas, joskin se on kohtuu lähellä motaria.
Toisaalta nykyisellä ykköstiellä näkyy myös toinen suunta, Paimion aakkosasema, joka tuli motarin mukana on nyt suljettu, eikä myöskään Suomusjärven ent TB:lle näytä olevan jatkajaruuhkaa.

Matti Grönroos kirjoitti...

Lahnajärven ongelma on, että se on milloin auki ja milloin pankrotissa, eli siihen ei oikein voi luottaa. Tammisillan ABC taas on entinen Shell vuosien takaa ja kiinteistö ei enää taida olla parasta A-luokkaa.

Kivihovi onkin mielenkiintoinen juttu. Vuokraisäntä Väylävirasto kuuleman mukaan ei oikein tykkää, että päävuokralainen Teboil ei täytä vuokrasopimuksen ehtoja liikenneaseman pyörittämisestä, kun huoltoaseman pitäjä laittoi pensselit santaan eikä halukkaita innokkaiksi tebikkalaisiksi ole ilmaantunut jonoksi asti. Väylävirasto tuskin katsoo tilannetta läpi sormien vuosikausia.

Elyas kirjoitti...

Jossain vaiheessa "tievaltio" oli varsin vastahakoinen 'kiusaamaan' moottoriteillä liikkuvia turhilla palveluopasteilla. Pohjantiellä useimpien (mutta ei kaikkien) liittymien takana on varsin hyvä huoltoasema. Ne eivät vain näy mitenkään moottoritielle. Ouluntulli ja Kaakkurinhovi ovat saaneet armon, mutta ne missaava turisti joutuukin odottamaan seuraavaa Iihin asti.