Eurooppalainen symbolipohjainen liikennemerkkiajattelu rakentuu se varaan, että kulkijan ei tarvitse osata kaikkia maanosan kieliä selvitäkseen kunnialla merkkiviidakossa.
Kaikkeen ei kuitenkaan ole symbolia ja jokainen valtio joutuu käyttämään tekstillisiä kilpiä. Joskus sellaisen edessä menee sormi suuhun, kuten tämän tanskalaisen.
Kilpi sattuu olemaan alueella, jossa vuokrataan loma-asuntoja. Ensireaktio on, että loma-alueen hallinto suosittelee olemaan tinkimättä hinnoista. Selitys on kuitenkin porvarillisempi. "Rabat" tuossa juuttien ihanassa kielessä tarkoittaa niin alennusta kuin olkapäätä ja piennarhan on tien olkapää. Blød on tyhmää, mutta se on myös pehmeää.
Tien piennar on siis pehmeä eikä kestä ajamista.
Suomessa käytettäisiin liikennemerkkiä A14 "vaarallinen tien reuna". On tanskalaisillakin vastaava, A35, ja siihen voitaisiin laittaa esimerkiksi lisäkilpi "Blød rabat".
Tanskalaisilla on joitain muitakin mielenkiintoisia juttuja, kuten tällainen toteemi:
Maanteillä taajamien ulkopuolella on 80 km/h yleisrajoitus. Osalla teistä on 90 km/h rajoitus ja sen päättää usein kyseinen merkki.
Merkin idea on, että jos yleisrajoitukseen palataan rajoitusta korkeammalta tiekohtaiselta rajoitukselta, yleisrajoitus ilmaistaan alemmalla merkillä UC57. Jos sen sijaan uusi rajoitus on yleisrajoitusta alhaisempi, merkkiä ei käytetä.
Tällainen erehdysten välttely tuottaa varsin suuren kontrastin Suomeen, jossa fiskaalisten tavoitteiden takia nopeusrajoituksiin liittyvien erehdysten potentiaali on tapana maksimoida.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti