2.8.2020

Genovan uusi silta

Genovan länsireunalla Polcevera-joen ylittävä Italian A10-moottoritien silta Ponte Morandi -silta romahti 14.8.2018. Onnettomuus vaati 43 ihmishenkeä ja noin 600 jäi kodittomiksi alle jääneiden asuinrakennusten vaurioiduttua.



Runsaan kilometrin mittainen silta oli valmistuessaan vuonna 1967 yksi pisimmistä betonisilloista. Suunnittelijansa Riccardo Morandi on tunnettu betonirakenteisista näyttävistä silloista. Useat niistä ovat vinoköysisiltoja, joissa köysistön sijaan on käytetty yhtä betoniin koteloitua kannatinköysiparia.


Silta valmistuttuaan

Varsinaista syytä romahdukselle ei ole kyetty osoittamaan. Se tiedetään, että läntisimmästä pylonista irtosivat kannatinköydet yhtaikaisesti ja sillan kansi romahti saman tien. Pyloni meni nurin muutaman sekunnin kuluttua. Syyksi turmaan on esitetty paikalla vallinnutta ukkosmyrskyä, huonoa suunnittelua, surkeata ylläpitoa, liikenteen määrän kasvun aiheuttamaa rakenteiden väsymistä ja muuta sellaista.



Yhdeksi riskipisteeksi on nähty Morandin tavaramerkki, eli kannatinköysien kotelointi, joka tekee köysien kunnon tarkkailun osapuilleen mahdottomaksi.

Sortumista ja eräitä muita siltavaurioita on luonnehdittu iskuksi italialaisen insinöörityön vyön alle. Ovathan italialaiset olleet ylpeitä betonirakentamisen taidoistaan, jotka periytyvät jo Rooman valtakunnan ajoilta.

Romahtanut silta päätettiin purkaa. Samalla purettiin jokunen alle jäänyt kerrostalo. Uusi silta on rakenteeltaan konventionaalisempi; Genovaa tuskin on haluttu toista monumenttia. Uusi silta on lähes valmis ja se on tarkoitus avata tuota pikaa elokuun 2020 alussa. Italialaiseen tapaan julkisuudessa on esitetty useita vaihtoehtoisia päiviä avaamisen ajankohdaksi. Ans kattoo ny.


Uusi silta valmistumassa

Se, mikä asiassa on hämmästyttävää, on nopeus. Kaksi vuotta massiivisen sillan tuhoutumisesta on uusi valmistumassa. Saksassa, tuossa perusteellisuuden ihmemaassa, näyttäisi siltä, että Reinin ylittävien rapistuvien siltojen uusintaan ei riitä edes 10 vuotta.

2 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Jäin miettimään löytyykö Suomesta yhtään siltaa, jonka alla olisi rakennus. Hmm, mites Oulun Joutsensilta? Muita?

Matti Grönroos kirjoitti...

Vähänhän noita on, jo paikalla tehtävän valun takia. Kaikki pitää purkaa pois rakennustyömaan tieltä. Yhdyskuntarakenne ja maaston muodotkaan eivät juuri tee tuollaisia tarpeellisiksi.

Joensuussa on Suvantosillan itäpään alle rakennettu pysäköintitalo. Puumalassa ollaan lähellä, mutta ilmeisesti ei aivan sillan alla.