31.12.2024

101 uutta maantietä

Nyt kun vuoden 2024 viimeinen artikkeli on käsillä, palaamme ajassa noin sadan vuoden taakse.

Itsenäisyyden alkumetreillä Pohjois-Suomen ja Pohjois-Karjalan tieverkko oli jokseenkin harva ja monin paikoin peräti olematon.  Eduskunta kehotti vuoden 1923 budjetin käsittely yhteydessä hallitusta antamaan kulkulaitoskomitealle tehtäväksi laatia yhtenäinen suunnitelma Pohjois-Suomen ja Karjalan maantieverkoston laajentamisesta ja kehittämisestä.


Sodankylän, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Enontekiön alue on vuoden 1927 tiekartastossa perin harva.

15.3.1923 nimitettiin erillinen Pohjois-Suomen ja Karjalan maantiekomitea, jonka johtoon nimettiin maataloushallituksen ylijohtaja Uuno Brander. Komitean jäsenenä oli muun muassa professori Väinö Voionmaa (vuoteen 1906 Wallin), joka väitöskirjanaan oli laatinut laajan inventaarion Suomen maanteistä Ruotsin vallan aikana.

Komitean alueellinen rajaus kulki suunnilleen linjaa Sortavala–Joensuu–Kajaani–Oulu. 

Komitea laati useita selvityksiä ja viiden vuoden työn jälkeen 15.3.1928 luovutti valtioneuvostolle 50-sivuisen komiteamietinnön, jossa esitettiin kaikkiaan 101 tien rakentamista. Lisäksi ehdotettiin usean mainittuihin 101 tiehen liittyneiden jo olemassa olleiden teiden ottamista valtion haltuun.

Autojen lukumäärä lähes kahdeksankertaistui vuodesta 1921 vuoteen 1926. Jotain oli pian tehtävä, eikä vain jotain.

Kullekin tielle esitettiin sekä tien tyyppi että kiireellisyysluokka. Tyyppejä olivat

  • Maantie (oheisessa taulukossa Mt), joka edustaa parasta laatua. Komitea ei määrittele maantien teknisiä kriteereitä, vaan jättää sen tapauskohtaisesti harkittavaksi.
  • Erämaantie (Et), joka on maantietä kevyempi yksikaistainen ratkaisu syrjäseutujen tieksi
  • Polkutie (Pt), joka on jalan tai ratsain kuljettavissa
Mielenkiintoinen yksityiskohta komiteamietinnössä on, että komitea ennakoi alueeltaan valtavien kuntien jakautumista ja uusien kuntakeskusten syntymistä:
  • Salmijärvi Petsamossa
  • Alakylä Kittilässä
  • Unari Sodankylässä
  • Lohijärven ja Raanujärven seutu Ylitorniolla
  • Muurola Rovaniemellä
  • Autinniemi Rovaniemellä
  • Oulanka Kuusamossa
  • Paanajärvi Kuusamossa
  • Piispajärvi Suomussalmella
  • Puhosjärvi Pudasjärvellä
  • Vuokki Suomussalmella
  • Lentiira Kuhmoniemellä
  • Jormasjärvi Sotkamossa
  • Länsi-Sotkamo
  • Vieki Pielisjärven (Lieksan) ja Nurmeksen välissä
  • Koitere Ilomantsissa
  • Suvilahti Suojärvellä
  • Pitkäranta Impilahden ja Salmin välissä
Suunnitelma perustuu osin tähän ennakointiin. Yksikään luettelon mainitsemista seuduista ei kuitenkaan muodostunut uudeksi kunnaksi.

Oheisessa taulukossa on 101:n ehdotetun tien joukosta ne 41, jotka mietinnössä esitetään kiireellisimmiksi. Näiden teiden yhteispituus on 921 kilometriä. Lisäksi on todettu tieosuuden nykytila. Muutama osuus on jäänyt rajan taakse 1940-luvun alueellisissa uudelleenorganisoinneissa.

NroReittiPitTyyppiNykytilaHuom
1Inari kk-Kaamanen26EtValtatie 4
2Utsjoki kk-Tenojoki5PtValtatie 4
3Inari kk-Riutula13EtYhdystie 9553Riutula-Angeli erämaatie 50 km
4Salmijärvi-Töllevi10MtLuovutettu PetsamoToteutui Petsamon tien rakentamisen yhteydessä
8Muonio kk-Sirkka60MtKantatie 79
9Kolari kk-Kurtakko20MtKantatie 80
12Pello-Saukkoriipi-Konttajärvi20MtKantatie 83, seututie 935
14Marrasjärvi-Meltaus11MtSeututie 935
15Saukkoriipi-Matinlompolo10EtKantatie 83
16Matinlompolo-Raanujärvi22EtKantatie 83Kt83 oikaistu 1970-luvulla uudelle reitille. Sivuun jäänyt osuus Yt 19671
18Kallioniemi-Unhola-Pello25MtYhdystie 9381Väylänvarren tie
19Meltaus-Unari-Vaalajärvi85MtSeututie 952
23Kemijärvi-Pelkosenniemi51MtValtatie 5
27Sodankylä-Kelujärvi22EtSeututie 967
34Posionperä-Haataja47MtKantatie 81
35Hautajärvi-Räisälä45MtYt 9481, Vt 5, Yt 9452
36Joutsijärvi-Räisälä16MtYhdystie 19829
38Palojärvi-Morottaja10EtYhdystie 9451
40Luusua-Pekkala36MtSeututie 944, yhdystie 9447
41Sovajärvi-Liikasenvaara-Hautajärven tie32EtYhdystie 8693 (osin)Toteutunut osin, linjattu Käylään
46Ahola(Posio)-Raistakka12MtSeututie 863
47Pekkala-Pohjaslahti14MtSeututie 942
53Ervasti-Siivikko7MtKantatie 78
54Siivikko-Neulikko30MtKantatie 78
56Suomussalmi kk-Piispajärvi-Pisto63MtYhdystie 9150, valtatie 5
61Piispajärven tie-Kiannanniemi8EtYhdystie 9161
64Murtovaara-Poussu16EtYhdystie 8430
69Saarivaara-Kuivajärvi18EtYhdystie 9124
71Sumsa-Kalliokoski jatko Maaselänjärvelle12EtEi toteutettu
72Kiekinkoski-valtakunnanraja10EtYhdystie 9121Hukkajärvelle saakka
76Valtimo-Pajukoski10MtYhdystie 5285
81Pankakoski-Ruunaa20MtYhdystie 5224
82Kovero-Tuupovaara-Öllölä20MtSeututie 496
83Kaustajärvi-Meriinaho12MtEi toteutettu
84Värtsilä-Koirinvaara18MtLuovutettu KarjalaSuomen puoleinen osa yksityistienä
88Kuuksenvaara-Ristikangas34MtSeututie 500 Kuuksenvaara-MutalahtiMutalahti-Ristikangas luovutetussa Karjalassa
89Nehvo-Nehvonniemi6EtYhdystie 5003
91Ilaja-Lutikkavaara7EtEi toteutettuLuovutetussa Karjalassa
94Riuhtavaara-Naistenjärvi4MtLuovutettu Karjala
95Riuhtavaara-Moiseenvaara10MtLuovutettu Karjala
100Leppäsyrjä-Matkalampi24MtLuovutettu Karjala

Komitea on ollut vahvasti oikeilla jäljillä siitä päätellen, että joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta komitean ehdotus on toteutunut ja vieläpä siten, että kyseiset tiet ovat edelleenkin osa valtion tieverkkoa; osa jopa pääteinä.

Komiteamietintöön sisältyy myös yleiskarttaliite, johon on merkitty ehdotukset.


Mietinnössä ehdotettuja uusia poikittaisteitä, suunnilleen samalla kartan rajauksella kuin yllä.

1 kommentti:

NH kirjoitti...

Tavallaan tuolloin tehdyt ratkaisut Lapin osalta ovat kantaneet lähes sata vuotta. Ellei lasketa teiden oikomisia korjausten yhteydessä, valtion poikittaisteiden rakentaminen on viimeisten vuosikymmenien aikana ollut varsin vähissä. Lintula-Hanhimaa tulee mieleen 2000-luvun poikittaistienä. Ehkä Lokan metsätie, millaissksi se sitten lasketaankaan. Tällä hetkellä mielenkiintoista on kuinka käy kertaalleen jo hyllytetylle mutta sittemmin uudelleen esillenostetulle Kuttura-Repojoki -osuudelle. Sen historia taisi mennä jotakuinkin niin että aikoinaan puolustusvoimat oli yhtenä ns. ei-puoltajana sen rakentamiselle, mutta nyt kelkka on kääntynyt toisinpäin. Joka tapauksessa hanke saattaa alkaa etenemään.