Itsenäisyyden alkumetreillä Pohjois-Suomen ja Pohjois-Karjalan tieverkko oli jokseenkin harva ja monin paikoin peräti olematon. Eduskunta kehotti vuoden 1923 budjetin käsittely yhteydessä hallitusta antamaan kulkulaitoskomitealle tehtäväksi laatia yhtenäinen suunnitelma Pohjois-Suomen ja Karjalan maantieverkoston laajentamisesta ja kehittämisestä.
Sodankylän, Kittilän, Kolarin, Muonion ja Enontekiön alue on vuoden 1927 tiekartastossa perin harva.
15.3.1923 nimitettiin erillinen Pohjois-Suomen ja Karjalan maantiekomitea, jonka johtoon nimettiin maataloushallituksen ylijohtaja Uuno Brander. Komitean jäsenenä oli muun muassa professori Väinö Voionmaa (vuoteen 1906 Wallin), joka väitöskirjanaan oli laatinut laajan inventaarion Suomen maanteistä Ruotsin vallan aikana.
Komitean alueellinen rajaus kulki suunnilleen linjaa Sortavala–Joensuu–Kajaani–Oulu.
Komitea laati useita selvityksiä ja viiden vuoden työn jälkeen 15.3.1928 luovutti valtioneuvostolle 50-sivuisen komiteamietinnön, jossa esitettiin kaikkiaan 101 tien rakentamista. Lisäksi ehdotettiin usean mainittuihin 101 tiehen liittyneiden jo olemassa olleiden teiden ottamista valtion haltuun.
Autojen lukumäärä lähes kahdeksankertaistui vuodesta 1921 vuoteen 1926. Jotain oli pian tehtävä, eikä vain jotain.
Kullekin tielle esitettiin sekä tien tyyppi että kiireellisyysluokka. Tyyppejä olivat
- Maantie (oheisessa taulukossa Mt), joka edustaa parasta laatua. Komitea ei määrittele maantien teknisiä kriteereitä, vaan jättää sen tapauskohtaisesti harkittavaksi.
- Erämaantie (Et), joka on maantietä kevyempi yksikaistainen ratkaisu syrjäseutujen tieksi
- Polkutie (Pt), joka on jalan tai ratsain kuljettavissa
- Salmijärvi Petsamossa
- Alakylä Kittilässä
- Unari Sodankylässä
- Lohijärven ja Raanujärven seutu Ylitorniolla
- Muurola Rovaniemellä
- Autinniemi Rovaniemellä
- Oulanka Kuusamossa
- Paanajärvi Kuusamossa
- Piispajärvi Suomussalmella
- Puhosjärvi Pudasjärvellä
- Vuokki Suomussalmella
- Lentiira Kuhmoniemellä
- Jormasjärvi Sotkamossa
- Länsi-Sotkamo
- Vieki Pielisjärven (Lieksan) ja Nurmeksen välissä
- Koitere Ilomantsissa
- Suvilahti Suojärvellä
- Pitkäranta Impilahden ja Salmin välissä
Nro | Reitti | Pit | Tyyppi | Nykytila | Huom |
---|---|---|---|---|---|
1 | Inari kk-Kaamanen | 26 | Et | Valtatie 4 | |
2 | Utsjoki kk-Tenojoki | 5 | Pt | Valtatie 4 | |
3 | Inari kk-Riutula | 13 | Et | Yhdystie 9553 | Riutula-Angeli erämaatie 50 km |
4 | Salmijärvi-Töllevi | 10 | Mt | Luovutettu Petsamo | Toteutui Petsamon tien rakentamisen yhteydessä |
8 | Muonio kk-Sirkka | 60 | Mt | Kantatie 79 | |
9 | Kolari kk-Kurtakko | 20 | Mt | Kantatie 80 | |
12 | Pello-Saukkoriipi-Konttajärvi | 20 | Mt | Kantatie 83, seututie 935 | |
14 | Marrasjärvi-Meltaus | 11 | Mt | Seututie 935 | |
15 | Saukkoriipi-Matinlompolo | 10 | Et | Kantatie 83 | |
16 | Matinlompolo-Raanujärvi | 22 | Et | Kantatie 83 | Kt83 oikaistu 1970-luvulla uudelle reitille. Sivuun jäänyt osuus Yt 19671 |
18 | Kallioniemi-Unhola-Pello | 25 | Mt | Yhdystie 9381 | Väylänvarren tie |
19 | Meltaus-Unari-Vaalajärvi | 85 | Mt | Seututie 952 | |
23 | Kemijärvi-Pelkosenniemi | 51 | Mt | Valtatie 5 | |
27 | Sodankylä-Kelujärvi | 22 | Et | Seututie 967 | |
34 | Posionperä-Haataja | 47 | Mt | Kantatie 81 | |
35 | Hautajärvi-Räisälä | 45 | Mt | Yt 9481, Vt 5, Yt 9452 | |
36 | Joutsijärvi-Räisälä | 16 | Mt | Yhdystie 19829 | |
38 | Palojärvi-Morottaja | 10 | Et | Yhdystie 9451 | |
40 | Luusua-Pekkala | 36 | Mt | Seututie 944, yhdystie 9447 | |
41 | Sovajärvi-Liikasenvaara-Hautajärven tie | 32 | Et | Yhdystie 8693 (osin) | Toteutunut osin, linjattu Käylään |
46 | Ahola(Posio)-Raistakka | 12 | Mt | Seututie 863 | |
47 | Pekkala-Pohjaslahti | 14 | Mt | Seututie 942 | |
53 | Ervasti-Siivikko | 7 | Mt | Kantatie 78 | |
54 | Siivikko-Neulikko | 30 | Mt | Kantatie 78 | |
56 | Suomussalmi kk-Piispajärvi-Pisto | 63 | Mt | Yhdystie 9150, valtatie 5 | |
61 | Piispajärven tie-Kiannanniemi | 8 | Et | Yhdystie 9161 | |
64 | Murtovaara-Poussu | 16 | Et | Yhdystie 8430 | |
69 | Saarivaara-Kuivajärvi | 18 | Et | Yhdystie 9124 | |
71 | Sumsa-Kalliokoski jatko Maaselänjärvelle | 12 | Et | Ei toteutettu | |
72 | Kiekinkoski-valtakunnanraja | 10 | Et | Yhdystie 9121 | Hukkajärvelle saakka |
76 | Valtimo-Pajukoski | 10 | Mt | Yhdystie 5285 | |
81 | Pankakoski-Ruunaa | 20 | Mt | Yhdystie 5224 | |
82 | Kovero-Tuupovaara-Öllölä | 20 | Mt | Seututie 496 | |
83 | Kaustajärvi-Meriinaho | 12 | Mt | Ei toteutettu | |
84 | Värtsilä-Koirinvaara | 18 | Mt | Luovutettu Karjala | Suomen puoleinen osa yksityistienä |
88 | Kuuksenvaara-Ristikangas | 34 | Mt | Seututie 500 Kuuksenvaara-Mutalahti | Mutalahti-Ristikangas luovutetussa Karjalassa |
89 | Nehvo-Nehvonniemi | 6 | Et | Yhdystie 5003 | |
91 | Ilaja-Lutikkavaara | 7 | Et | Ei toteutettu | Luovutetussa Karjalassa |
94 | Riuhtavaara-Naistenjärvi | 4 | Mt | Luovutettu Karjala | |
95 | Riuhtavaara-Moiseenvaara | 10 | Mt | Luovutettu Karjala | |
100 | Leppäsyrjä-Matkalampi | 24 | Mt | Luovutettu Karjala |
1 kommentti:
Tavallaan tuolloin tehdyt ratkaisut Lapin osalta ovat kantaneet lähes sata vuotta. Ellei lasketa teiden oikomisia korjausten yhteydessä, valtion poikittaisteiden rakentaminen on viimeisten vuosikymmenien aikana ollut varsin vähissä. Lintula-Hanhimaa tulee mieleen 2000-luvun poikittaistienä. Ehkä Lokan metsätie, millaissksi se sitten lasketaankaan. Tällä hetkellä mielenkiintoista on kuinka käy kertaalleen jo hyllytetylle mutta sittemmin uudelleen esillenostetulle Kuttura-Repojoki -osuudelle. Sen historia taisi mennä jotakuinkin niin että aikoinaan puolustusvoimat oli yhtenä ns. ei-puoltajana sen rakentamiselle, mutta nyt kelkka on kääntynyt toisinpäin. Joka tapauksessa hanke saattaa alkaa etenemään.
Lähetä kommentti