27.12.2024

Oravasaari

Kun nelostietä Heinolan ja Jyväskylän välillä rakennettiin uusiksi, urakan pohjoispäässä sijaitseva Oravasaaren tieosuus jäi syrjään ja uusi moottoriliikennetie rakennettiin vanhan tien länsipuolelle. Vanha valtatie sai numerokseen 644. Kyseessä on kierrätysnumero: Sama numero oli Äänekosken ja Suonenjoen välisellä entisellä kantatiellä 69 ennen kuin se uudelleen nimettiin kantatieksi 69.

Kanavuoren–Viisarinmäen moottoriliikennetie on hieman outolintu: Sillä on pituutta 21 kilometriä ilman ensimmäistäkään liittymää. Tästä on erinäisiä hankaluuksia eritoten silloin, kun tieosuudella sattuu jokin häiriö.


Oravasaaren kohdalle osuuden puolenvälin tienoille ryhdytään vuonna 2025 rakentamaan eritasoliittymää. Liittymästä on tulossa tavanomainen rombinen liittymä. Siinä on rampeissa bussipysäkit.



Tietä jo aikanaan rakennettaessa liittymää varten maa-alueet lunastettiin. Maanomistajien kasvot olivat venähtäneet, kun oli käynyt ilmi, että maat otettiin mutta liittymää ei rakennettukaan. Asiasta käytiin eduskunnassa keskustelua vuonna 2010. Esitettyyn kysymykseen tuolloin liikenneministeri Vehviläinen vastasi, että nelostiestä päätettiinkin tehdä moottoriliikennetie ja suunnitelman mukaiset rampit eivät tähän tarkoitukseen olleet hyvät, eikä parempien tekoon ollut rahaa. (Rahat kaiketi kuluivat Vehviläisen kärkihankkeeseen: sittemmin lakkautetun Savonlinnan-Huutokosken radan perusparannukseen.)

Liittymäaluetta on aikoinaan käytetty maa-aineksen ottoon. Siksi dynamenttia ja kaivinkoneita tarvitaan tällä erää vähemmän ja liittymä syntyy verraten pienellä rahalla: 7 miljoonalla euroilla.


Kovin nopeatempoista ei ole pikkurahapulasta syntyneiden pikku säästöjen oikaisu. Nytkin ehtii moottoriliikennetien avaamisesta kulua lähes 20 vuotta ennen kuin paikkaus valmistuu.

4 kommenttia:

tienkäyttäjä kirjoitti...

Arvioitu urakkahinta oli 6 miljoonaa, mutta YIT Infran voittaneen tarjouksen tarjoushinta on vain 3 880 388 euroa. Väylävirastossa saadaan antaa isot palkankorotukset omalle väelle, jos halutaan saada koko 7 miljoonaa menemään.

Tiet on kirjoitti...

Liittymättömät moottoriliikennetiet ovat aliarvostettu malli kehittää maantieverkkoa.

Sami Mikkonen kirjoitti...

Ei tainnut Lahti-Nastola moottoriliikennetiellä alunperin olla yhtään liittymää. Silloin kun ulottui Esson risteykseen vähän nykyisen Abc:n ohi. Lyhyempi tietysti oli kuin tuo 4-tien osuus.

Pekka kirjoitti...

Mikähän muuten mahtaa olla Suomessa pisin tieosuus vailla ainuttakaan liittymää? Onko se tämä vai löytyykö jostain moottoriteiltä vielä pidempiä osuuksia ilman liittymiä?