23.12.2024

Virastotottelemattomuutta ELY-keskuksessa

Tänään kun on tto, ja maailma pikkuhiljaa rupeaa joulun viettoon, on hyvä miettiä syntyjä syviä. Kuten oikeutusta säännöistä poikkeamiseen.

Kultaisella 1970-luvulla, kun kaupunkilaisnuoret Ville Komsi ja Osmo Soininvaara kävivät maaseutuhommissa rakentamassa patoa Koijärvelle, syntyi termi "kansalaistottelemattomuus" tarkoittamaan lain rikkomista omasta mielestä hyvän asian puolesta.

Turun seudulla on sikäläinen ELY-keskus ryhtynyt virastotottelemattomaksi.

Turun kehätiellä, kantatiellä 40 siis, on ruvennut syntymään ruuhkia valtatien 10 rampissa niin, että jonon pää saattaa ulottua kehätielle saakka, vaikka rampilla on pituuttakin runsaasti. 

ELY-keskus on tarttunut onnettomuusriskiin ja asettanut paikalle ruuhkasta varoittavan liikennemerkin. Lisäkilpi kertoo, että ruuhkaa on odotettavissa arki-iltapäivisin klo 14–17.

Varsin asiallinen ja perusteltu ratkaisu. Siinä on vain yksi vika. Se on lainvastainen.

Tieliikennelain 70 § 1 momentti säätää, että "valtioneuvoston asetuksella annetaan tarpeelliset säännökset liikenteenohjauslaitteiden käytöstä". Tämä asetus, valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä, puolestaan säätää merkistä A8 liikenneruuhka seuraavaa: "Merkkiä käytetään vain vaihtuvana."

ELY-keskus on siis toiminut säädösten vastaisesti laittaessaan tuohon tienkohtaan ei-vaihtuvan merkin. 

Siinäpä onkin mielenkiintoinen kysymys, miksi ihmeessä asetusteksti sallii vain vaihtuvan kalliin merkin. Maissa, joissa kyseiselle merkille on enemmänkin käyttöä, mokomaa rajoitusta ei ole asetettu.

3 kommenttia:

TV kirjoitti...

Laitin kyselyn asiasta vastaavalle virkamiehelle. Palaan myöhemmin asiaan saatuani vastauksen.

Aidanseipäistä itse aitaan. Ongelmana ovat, taas tässäkin asiassa, typerästi käyttäytyvät, arkailevat, kaistanvaihtopanikoivat autoilijat. Turun suuntaan ramppi näyttää tältä: https://tinyurl.com/mryjvhwm
Risteyksestä siis alkaa, vaikkakin kolmion takaa, uusi kaista, jolta ei pitäisi olla mitään paniikkia vaihtaa toiselle tai kolmannelle kaistalle. Enin osa näistä, pitää heti päästä vasemmanpuoleiselle kaistalle -tientukkijoista, on 700 m päästä Kaarinantielle kääntyviä. Vaikka kyseisessä Kaarinantien risteyksessä vasemmalle kääntyjille on peräti kaksi kaistaa tarjolla, ei näille arkajaloille tunnu mikään kohtuullinen järjestely riittävän. Ja nyt ELY miettii, miten parantaa tätä ongelmaristeystä.

Hämeenlinnan suuntaan risteyksessä on kaksi kääntyvää kaistaa, ne toki liikennevalon takana, mutta tämä ei ole se risteyksen kriittinen tekijä: https://tinyurl.com/fbjwakcd

Ja yksi tapa vähentää ongelmaa on tietysti pidentää tuota ramppia Raision suuntaan noin 600 metrin matka ja samalla yhdistämällä se Topinojan risteyksen poistumisramppiin. Eli kuvassa olevan laittoman merkin kohdalta ramppi jatkuisi yhtäjaksoisena eteenpäin.

NH kirjoitti...

Tuon merkin informatiivisuus on muuten tuollaisenaan hämmästyttävänkin hyvä: Jos haluat välttää ruuhkan, vältä kyseisiä kellonaikoja. Jos paikkaan syttyisi kilottamaan vaihtuva merkki silloin kun ruuhka on jo päällä, sen tarjoama lisätieto ei välttämättä enää samalla tavoin pure kohderyhmään.

weatherc kirjoitti...

Jospa paikallinen ELY on huomannut kysesisen asetuksen typeryyden ja, kuten NH:kin huomauatti, nähnyt peltimerkin informatiivisuuden myös ruuhka-ajan ulkopuolella? Ajoin tuosta juuri aattona ohi, ja ainnut mistä voisi nipottaa on tuon lisäkilven tekstin kokoa, voisi olla isompaa, varsinkin kun kyseessä on satasen rajoutuksella oleva tie.