1940-luvun rajanvetojen takia Imatran alue jäi eräänlaiseksi niemeksi: Pohjoisessa Saimaa, etelässä Neuvostoliitto ja keskellä kylää Vuoksi. 1960-luvulla tilanne kriisiytyi maantieliikenteen osalta, koska kaikki kolme siltaa olivat ongelmallisia, eikä Imatralla ollut Vuoksen ylitse tietä isoille raskaille kumipyöräkulkupeleille. Suur-Saimaa kiertäen Mikkelin kautta Vuoksen rannalta toiselle oli noin 270 kilometriä plus kaksi lossia.
Imatra 1960-luvulla. Sillat merkitty ympyröillä
Pohjoisin silloista oli 1940-luvulla rakennettu Tornan langerpalkkisilta Tainionkoskella. Siron sillan lujuuslaskelmat oli tehty aivan toisenlaisille massoille kuin nopeasti kasvanut raskas kalusto jo 1960-luvulla oli. Sillan rakenteet olivat päässeet huonoon kuntoon ja sillalle oli jouduttu asettamaan 15 tonnin painorajoitus. Sitä rikottiin toistuvasti ja sillan omistaja Enso-Gutzeit oli tilanteeseen varsin tyytymätön.
Eteläisin silloista, voimalaitoksen 1920-luvun kanavasilta oli sekin päässyt huonoon kuntoon. Vuonna 1965 ounasteltiin, että sillalle jouduttaisiin asettamaan kuuden tonnin painorajoitus. Näin ei tapahtunut, vaan rajoitukseksi tuli yhdeksän tonnia. Tarkempien tutkimusten ja koekuormituksen jälkeen rajoitus nostettiin 12,5 tonniin.
Keskimmäinen silloista, 1930-luvulla valmistunut yhdistetty Mansikkakosken rautatie- ja maantiesilta kyllä kesti kuormaa, mutta se oli kapea ja maksimikorkeus oli vain kolme metriä.
Mansikkakosken vanha rautatie- ja maantiesilta 1930-luvulla
Uutta siltaa oli pitkään puuhattu Mansikkakoskeen. 1960-luvun lopulla päästiin maastotutkimuksiin ja lopullisesti nelikaistainen kuutostien silta valmistui vuonna 1973, jolloin motti päättyi.
Imatrankosken silta oli valmistunut vuonna 1892. Eri lähteissä on ristiriitaista tietoa myöhemmistä vaiheista: 1950-luvulla silta on joko uusittu tai rakennettu uudelleen. 1970-luvulla sitä on levennetty.
Imatrankosken silta 1890-luvulla
Tornan nätille kaarisillalle kävi ohraisesti. Se oli kapea ja painorajoituskin oli edelleen päällä. Se korvattiin vuonna 1999 valmistuneella palkkisillalla. Siltaa purettaessa vuonna 1998 purkuvaiheen tukirakenteet pettivät ja kolme miestä joutui veden varaan. Kaksi pelastettiin, mutta yksi löydettiin hukkuneena.
Tornan sillan sortuminen purkuvaiheessa
Onnettomuudesta tehtiin onnettomuustutkinta, joka on paikoin karua luettavaa. Purkutyössä oli hutiloitu melko vahvasti. Jälkiselvittelyissä urakoitsijan toimitusjohtaja tuomittiin sakkoihin työsuojelurikoksesta ja kuolemantuottamuksesta. Pääurakoitsijan Imatran Voiman tytäryhtiön projektipäällikkö ja projekti-insinööri saivat sakkoja työsuojelurikoksesta, koska työmaasta ei ollut laadittu turvallisuusasiakirjaa.
Onnettomuustutkintaraportissa oli mallinnettu langerpalkkisillan rakenteita ja todettu 1940-luvun suunnittelun olleen onnistunutta.
Mansikkakosken rata- ja maantiesilta kävi pullonkaulaksi myös rautatieliikenteelle. Sen pohjoispuolelle valmistui vuonna 2020 kaksiraiteinen uusi ratasilta. Vanha silta on sittemmin kunnostettu paikallisen liikenteen käyttöön.
Mansikkakosken vanha rautatie- ja maantiesilta. Vuonna 1960 rakennettiin ristikon ulkopuolelle ulokkeet jalankulkijoille.