17.8.2025

Siirtokehotus

Kuten aiemminkin on todettu, vallitseva tieliikennelaki on paikoin ilmiselvästi kovassa kiireessä tehtyä ja jälki on vähän kosteaa ja epämiellyttävän tuoksuista. No, rättikauppias Bernerin lakeja, kuten laajaa suosiota saanut taksiuudistuskin.

Todennäköisesti aivan valmistelun loppuvaiheessa on liikennemerkkeihin lisätty I13 Siirtokehotus. Kyltin statuksen nostaminen liikennemerkiksi on aivan paikallaan. Kuitenkin pari seikkaa kertoo avoimesta sepaluksesta:
  • Merkin vaikutusaluetta ei ole mitenkään määritetty. Koskeeko se koko katua päättymiseen saakka, ulottuuko sen vaikutus seuraavaan risteykseen saakka, entä jos on T-risteys, ulottuuko se seuraavaan pysäköintiä säätelevään liikennemerkkiin saakka jne.
  • Merkin suhdetta muihin merkkeihin ei ole säädelty. Jos siirtokehotusalueella on pysäköintialueen merkki, saako siihen pysäköidä jne.
Varsinkin pitkissä kortteleissa keskellä oleva peittämätön pysäköintipaikkamerkki on melkoinen ansa, jos kadun alkupäässä on siirtokehotus.

Entäpä sitten, kun onnistutaan tekemään ristiriita?

Kuvissamme tapaus Kruunuvuorenkadulta Helsingin Katajanokalta. Eltel-niminen firma on vaihtamassa kadulle muutaman valaisinpylvään ja tämän puolitoista kuukautta kestävän työmaan kohdalla on ollut siirtokehotus. Siirtokehotuksen voimassaoloaika on päättynyt 8.8.2025, mutta työmaa jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunut.


Eltelin työmaan hektistä työn vilinää 11.8.2025


Korttelissa on useampikin pysäköintipaikkamerkki, joita ei ole peitetty. Kadun reuna on kuitenkin varustettu punakeltaisilla tolpilla. Saako esimerkiksi 13.8.2025 pysäköidä merkitylle pysäköintipaikalle, vai tuleeko hinuri, joka kuskaa auton Tattarisuolle ja jos, niin kenen laskuun?

Kuntaliitto on laatinut varsin mallikkaan ohjeen "Liikennemerkkien käyttö kaduilla". Sitä toivoisi kaikkien kunnaninsinöörien opettelevan. Mutta siirtokehotuksesta eepos ei mainitse sanaakaan. Ilmeisesti Kuntaliitto ei tähän kysymykseen ole halunnut koskea pitkällä kepilläkään.

Ei kommentteja: