13.1.2010

Paikka paikan päällä

Suomen autoistumisen eräänlainen monumentti on Helsinkiä kiertävä Kehä III. Tie on ykköstien ja seiskatien välillä valmistunut ensi kertaa noin 45 vuotta sitten. Sen jälkeen onkin jokseenkin taukoamatta jossain kohdassa tietä ollut parannustyömaa. Useita kohtia on paikattu useaankin otteeseen.

Nyt on suunnittelupöydällä Vantaalla osuus Espoon rajalta kolmostien länsipuolelle. Entinen Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri, nykyinen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenne- ja infrastruktuurivastuualue (Sic!), on tuonut framille suunnitelman osuuden parantamiseksi.

Suunnitelmaan sisältyy muun muassa kummallisiksi jäänteiksi vajonneiden Askiston ja Hämeenkylän liittymien uusiminen. Kummastakaan ei nimityksensä vastaisesti ole tulossa eritasoliittymiä, vaan liittymät yhdistetään rinnakkaiskadulla. Siten esimerkiksi Askistoon tulevaisuudessa pääsisi lännestä Hämeenkylän liittymän kautta.

Samoin Petikon hieman improvisoidun oloinen liittymä lakkautetaan ja hieman idemmäksi rakennetaan uusi. Lisäksi Raappavuoren liittymän rampit uusitaan mielekkäämmiksi. Lisäksi rakennetaan kevyen liikenteen väyliä.

Varsin kevyitä muutoksia tulee vanhan Porintien liittymään. Liittymähän oli aikoinaan vaarallinen tasoliittymä ja melkoinen pullonkaula. Se on rakennettu ainakin kolmeen otteeseen uusiksi.

Kuten tavallista, suunnitelmat ehkä mahdollisesti kai joskus muuttuvat todeksi.

Ei kommentteja: