20.4.2010

Hailuodon silta

Vuosikymmenet kestänyt kina siitä, rakennetaanko Hailuotoon silta vai ei, on saavuttanut uuden virstanpylvään. Ympäristövaikutusten arviointiraportti on valmistunut. Arvioinnissa vaikutukset luontoarvoihin todettiin odotettua pienemmiksi; sen sijaan yhteiskunnallisia kielteisiä vaikutuksia nousi verraten paljon esiin.

Arvioinnissa tarkasteltiin kolmea vaihtoehtoa: Nykyistä mallia, palvelutasoltaan parempaa kolmen lautan mallia ja silta-pengertiemallia. Silta-pengertiemallissa vajaan seitsemän kilometrin levyisen salmen yli rakennettaisiin kaksi yli puolikilometristä siltaa ja loput täytettäisiin tiepenkereellä.

Esillä on ollut myös silta Hailuodosta Siikajoelle ja tunneli nykyiselle lauttareitille. Nämä on hylätty toiminnallisilla ja taloudellisilla syillä.

Hailuodossa sillan toivotaan tuovan mahdottoman paljon hyvää ja siihen on panostettu odotuksia vauhtisokeutta myöden. Kunta on muodostanut eräänlaisen epäpyhän allianssin Oulun Seudun Setlementti ry:n kanssa tavoitteena nostaa kunnan matkailu uudelle tasolle. Tässä allianssissa kuntaa on viety kuin pässiä narun päässä kebabkioskille. Suunnitelmiin kuuluu muun muassa nuorisokeskuksen tuominen olemassa olevan loma-asutuksen keskelle tuhoamalla siinä sivussa historiallinen luotsiasemamiljöö. Ympäristökeskus onkin reagoinut asiaan asettamalla alueen toimenpidekieltoon rakennussuojelulain nojalla.

Kovin yksituumaisia hailuotolaisetkaan eivät kehittämissuunnitelmien edessä ole ja tunnetusti mitä pienempi kunta sen isommat riidat. Kunnanjohtajakin näkyy sanomalehti Kalevan mukaan olevan heittämässä pyyhkeen kehään ja siirtymässä Pyhäjoen kunnanjohtajaksi.

Ympäristövaikutusten arviointi ei ota kantaa toteutuskustannuksiin. Ne joka tapauksessa ovat merkittävät eikä Perämeren halkaisevan pengertien ja 15 metriä korkean sillan hoitokustannuksetkaan aivan mitättömät olisi. Paljon tarvitaan lobbausta ennen kuin avajaissamppakaljoja päästään kilistelemään.

2 kommenttia:

Antti kirjoitti...

Ottamatta nyt enempää kantaa sillan puolesta tai sitä vastaan veikkaan, että rakennustyöt alkavat heti seuraavana vuonna sen jälkeen, kun Hailuoto on maankohoamisen seurauksena kasvanut mantereeseen kiinni.

Elyas kirjoitti...

Totta kai silloin. Maatuminen kun tapahtuu Siikajoen suuntaan, ja hailuotolaiset tahtovat kulkea Oulun suuntaan.