30.8.2013

Seiskatietä Lappeenrantaan?

Helsingistä itään suuntautuvalla rantatiellä, valtatiellä 7, on käynnissä kaksi isoa urakkaa: Koskenkylän ja Kotkan välisen osuuden rakentaminen moottoritieksi ja Haminan ohikulkutien rakentaminen. Näillä näkymin vuonna 2015 alkaa työmaa Haminan ja Vaalimaan välisen moottoritien rakentamiseksi. Näiden urakoiden valmistuttua koko seiskatie on moottoritietä.

Helsingistä Kaakkois-Suomeen johtavat valtatiet 6 ja 7. Niiden välillä kulkee Haminasta Luumäen Taavettiin valtatie 26. Lisäksi Kotkasta Kouvolan kautta pohjoisen suuntaan Mikkeliin kulkee valtatie 15.


Rakenteilla olevat osuudet merkitty vihreällä ja vuonna 2015 aloitettava osuus sinisellä.

Kuutostien osuus tien alkukohdasta Koskenkylästä Kouvolaan asti on hyväkuntoista leveäkaistatietä. Kouvolasta itään on tie paikoin suora, paikoin vanhanaikainen. Kouvolan ja Kaipiaisten välille sekä Taavetin ja Lappeenrannan välille on hyväksytyt tiesuunitelmat tien parantamiseksi.

Parannuksiin ei kuitenkaan ole osoitettu varoja. Lisäksi Taavetin ja Lappeenrannan osuus on palautunut uudelleen tarkasteluun: 2+2-kaistaisen tien sijaan arvioidaan myös 2+1-kaistaisen ohituskaitatien kustannukset.


Kuutostien remontoitaviksi kaavaillut osuudet

Kovin mielenkiintoinen kysymys on, mikä tulee tien 26 asemaksi vuonna 2015, kun moottoritie ulottuu Haminaan asti. Tiehän on entinen kantatie 61 ja profiililtaan sekä kapea että mutkainen, eräänlainen valtatien irvikuva.

Matka Koskenkylästä Taavettiin on kuutostietä vain seitsemän kilometriä lyhyempi matka kuin seiskatietä ja 26-tietä. Pitemmästä matkasta huolimatta rantatievaihtoehto saattaa kiehtoa nykyistä selvästi useampaa, koska noin 75 km matkasta on sujuvaa moottoritietä. Tämä tietää melkoista lisäkuormitusta tielle 26 ja tien kapasiteetti on kovilla. Ei ole vaikeaa arvata, että kuutostien remonttirahoille varmaankin ehdotetaan uutta käyttöä 26-tien parantamiseksi.


Valtatietä 26

Mutta mitäpä jos mentäisiinkin vaihtoehtoista tietä? Sen sijaan, että parannettaisiin (eli uudelleen rakennettaisiin) tieosuus Hamina-Taavetti-Lappeenranta, jatkettaisiinkin seiskatietä nykyisen seututien 387 linjaa seuraten Vaalimaalta Lappeenrantaan. Tässä vaihtoehdossa uutta tietä tarvittaisiin 60 km noin 100 km:n sijaan. Matkaa Haminasta Lappeenrantaan on suunnilleen yhtä paljon niin Taavetin kuin Vaalimaankin kautta.


Seiskatie jatkettuna Vaalimaalta Lappeenrantaan

5 kommenttia:

Antti kirjoitti...

Missä kunnossa seututie 387 on nyt eli kuinka ison remontin se vaatisi?

Ehdotuksesi toteutuminen saattaisi johtaa myös siihen, että kantatie 98 saisi seurakseen vastaavan tynkävaltatien. Seututien 387 risteyksestä rajalle johtava pätkähän vaatii sekin jonkin (kansallisen) tienumeron ja todennäköisesti tienpitäjä haluaa pitää tärkeimmän yhteyden Venäjälle valtatieluokassa. Eikös Keminmaan ja Tornionkin välinen tie numeroitu uudelleen valtatieksi 29 vastaavasta syystä kymmenisen vuotta sitten?

Kuinka tosissasi muuten olet ehdotuksen kanssa vai onko kyseessä täky sikäläisille poliitikoille? ;-)

Matti Grönroos kirjoitti...

387 on aika samankaltainen kuin 62 eli aika kaukana vilkkaalle liikenteelle kelvollisesta väylästä. Käytännössä pitäisi rakentaa uusi tie. Sille toki tulee enemmän hintaa kuin vt6:n remontille Lappeenranta-Taavetti, mutta vähemmän kuin vt6:n ja vt26:n remontille Lappeenranta-Hamina.

Tiedä sitten tuosta numerologiasta. Silmänkääntötemput vt21:n ja kt98:n osalta olivat hieman hassuja. Toisaalta Vaasassa vt3 ei ulotu satamaan asti. Vaalimaalla voitaisiin ottaa mallia toisesta vaasalaisesta käytännöstä: Vt8 on kaksihaarainen. Koillisesta tultaessa sekä tie keskustaan että siitä haarautuva ohikulkutie ovat numeroltaan 8.

Toinen vaihtoehto on sitten irtautua ennen sotia piirretystä numeroinnista ja tehdä isompi reformi. Yksi vaihtoehto on päättää vt7 rajalle ja tehdä Lpr-Vaalimaa-osuudesta vt6 ja jatkaa vt12 Kouvolasta Lappeenrantaan. Nykyinen kuutostie Kotka-Kouvola voisi saada numeron 17, joka on vapaana. Sekin olisi mahdollista, että edellämainitun sijaan venytetään kt46 Koskenkylään asti, eli reitille Koskenkylä-Kouvola-Heinola. Tästä jalostettu versio on, että vt15 saisikin reitin Koskenkylä-Kouvola-Mikkeli (ja mahdollisesti edelleen Pieksämäen kautta Suonenjoelle) ja kt46 reitin Kotka-Kouvola-Heinola.

Minä näitä kirjoittelen miloin tosissani ja milloin kieli poskessa. Kieli poskessa tuli kirjoitetuksi se aprillipilakin, joka oli hetken päästä lähdeviitteenä Wikipediassa. Tässä nimenomaisessa tapauksessa totta toinen puoli: Kallis moottoritie jää vajaakäytölle, jos se on vain rajalle liikennettä välittävä väylä.

Matti Grönroos kirjoitti...

Sis tietysti 26, ei 62.

janne.pohjala kirjoitti...

Eikös tuon voisi hoitaa sillä että Venäjältä tullessa olisi raja-asemalla 7 katkoviivakehyksissä ja raja-asemalle käännyttäessä olisi katkoviivalla venäjän puolen numero, seiskan jatkaessa Lappeenrantaan. Tuo Vaalimaa - Lpr ei ole mikään mahdoton parantaa, 26:ssa on maaston takia minusta enemmän tehtävää.Jos sen tekisi moottoritienä niin saataisiin kaikki kaakon raja-asemat moottoritien varteen. Rekoille parempi kun nopeampi liikenne pääsee ohi.

JukkeliV kirjoitti...

387 oli ainakin tekuaikana 80-luvulla sujuvampi reitti Haminasta Lappeenrantaan, huono kehuu mutta ajoin sen fiilatulla Ladalla 40 minuuttiin Lpr Teku-Tallinmäki 96 km. Lappeenrannan jälkeen nopeusmittari näytti alle 140 vain Vaalimaalla ja kaverin pihalle tultaessa, bensaa meni tasan tankillinen 39 litraa, ei startannut enää höyryillä. Ladan aerodynamiikka oli Antonov 2:n luokkaa yli satkun vauhdeissa, kannuspyörä raapi lisää vauhtia mutkissa. Kavereilla oli hilpeet ilmeet kun kahautin niille, oli just laskeneet luurin alas kun soitin kolikkopuhelimesta ennen lähtöä. Vakioladalle luvattiin huippunopeudeksi 141 km/h, mulla kierti nelosella yli 8000 eli jenkakellon tappiin, sen aikaiset 4-pyttyiset bemarit jäi hopealle. Masiinassa oli Autohiomon D-nokka, avarrettu kansi ja 80 mm pytyt mahlen pattimännillä, kuutioita noin 1400 ja pysty tuplat.Ihme, että jäin henkiin tai no joo, 90-luvulla oli Amazon, jolla ajettiin turusta mikkeliin keskinopeudella YLI 160 mutta B21 työntötankokone ei ole tarkoitettu liikenteeseen 396 nokalla ja kadun tekosiani... tonnin painoinen volle lähti kyllä kuin mummo bingoon kun suoristin pottuvarvasta 120n vauhdissa, voi vi***