Lahdessa sijaitsee lyhyt katu nimeltään Juhonkatu. Kyse on yleisestä alueesta, jolloin pysäköinnin valvonnasta huolehtii Lahden kaupunki.
Kadun pysäköintikielloista olisi hauska saada Lahden kaupungin pysäköinnin valvonnan tulkinta. Sen verran luovaa yritteliäisyyttä ne osoittavat.
Tarkoitus lienee ollut kieltää pysäköinti arkisin klo 9-14 ja muina aikoina arkisin sallia se 60 minuutin ajan pysäköintikiekkoa käyttäen.
Mutta onkohan se näin? Perusperiaate kun on se, että lisäkilpi täydentää päämerkkiä, ei sen yläpuolella mahdollisesti olevaa lisäkilpeä. Niinpä ylemmän kuvan toteemin kilpaileva tulkinta on, että pysäköidä saa arkisin 60 minuuttia kiekon kera ja muulloin vapaasti. Eli kaksi ylintä lisäkilpeä olisivat tarpeettomat. Jos kaksi alinta kilpeä olisi yhdistetty yhdeksi, merkitys olisi tarkoitetun mukainen.
Alemman kuvan merkki onkin sitten vielä mielenkiintoisempi. Nimittäin säädettyä merkkikuviota ei saa korvata tekstillä. Lisäksi kun tarkalle tasolle mennään, tienpitäjää sitova liikenneministerön liikennepäätös oraakkelimaisessa 24 pykälässään säätää seuraavaa: Tunti ja sitä lyhyemmät ajat merkitään minuutteina ja tuntia suuremmat tunteina. Siinä siis pitäisi lukea "60 min", ei "1 h". Eli onko alempi lisäkilpi mitätön, onko koko merkkitoteemi mitätön, vai onko virhe niin mitätön, että koko jupakka painetaan hällä väliä ‑hengessä villaisella?
Mainittu liikennemerkkipäätöksen klausuuli herättää mielenkiintoisia pohdintoja: Jos yli tunnin mittaiset aikarajat ilmoitetaan tunteina, miten ilmoitetaan esimerkiksi 90 minuutin aikaraja? 1,5 h? 1:30 h? 1.30 h? Vai onko sellainen ehkä säädösten vastainen?
3 kommenttia:
" Jos yli tunnin mittaiset aikarajat ilmoitetaan tunteina, miten ilmoitetaan esimerkiksi 90 minuutin aikaraja? 1,5 h? 1:30 h? 1.30 h? Vai onko sellainen ehkä säädösten vastainen?"
On hyvinkin. #### 24§:
"Lisäkilvet 856 a ja 856 b. Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus
Lisäkilpeä 856 a voidaan käyttää merkin 372 ja lisäkilpeä 856 b merkkien 520, 521 tai 521 a-521 c yhteydessä sellaiseen pysäköintiin, jolle ei ole vahvistettu maksua. Lisäkilpiä saadaan käyttää vain puoleen tuntiin tai täysiin tunteihin rajoitetun pysäköinnin yhteydessä. Aikarajoitus ja voimassaoloaika voidaan sijoittaa samaan lisäkilpeen."
Ja risuaitojen tilalle piti kopioida säännöksen nimi: "Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista"
Tuo "30 minuuttia tai tasatunnit" -sääntö pätee vain kiekkopaikkoihin. Muualla voidaan pykälän estämättä käyttää vaikkapa 2,5 tunnin aikarajaa. Kysymys oli, kieltääkö tuo Lmp 24§ esimerkiki 2,5 tunnin aikarajan vai ei ja jos ei, niin miten se merkitään. Vai onko pykälä vain aikansa juosten ...tua lainsäädäntöä.
Lähetä kommentti