28.6.2017

Ruotsin halkomista

Etenkin kesäisin, kun lomalaiset tekevät autoreissuja Juutinrauman tuolle puolen, usein nousevat esiin puheet siitä, kuinka tylsä osuus on Ruotsin läpi ajaminen.

Eihän tuon tarvitse olla. Jos matkabudjettiin mahtuu vain yksikin lisäpäivä, eteläisestä Ruotsista löytää yhtä sun toista mielenkiintoista nähtävää.

Mutta jos mielessä on ajatus pelkästä siirtymätaipaleesta, siinäkin on vaihtoehtoja.

Tavanomaisin taktiikka lienee nousta maihin Tukholmassa ja hakeutua Juutinrauman rannalle joko Helsingborgin lauttasatamaan tai sillalle Malmön eteläpuolelle. Matkaa kertyy Tukholmasta lauttarantaan noin 560 km ja sillalle noin 620 km. Tietäen, että lauttoja lähtee myös Göteborgista, Varbergistä, Trelleborgista ja Ystadista, keskitytään tällä kertaa kuitenkin päävaihtoehtoon.

E4/E6 Tukholma-Malmö



Tämä on se nopea talla pohjaan -reitti, joka on melkein koko matkan moottoritietä. Ljungbyn pohjoisosassa on noin 30 km:n mittainen osuus ohituskaistoin varustettua 2+1-tietä. Jos tiellä ei ole ruuhkia tai onnettomuuksien aiheuttamia esteitä, Helsingborgiin ajaa noin kuudessa tunnissa ja sillalle puolisen tuntia kauemmin. Taukoja kannattaa tietysti pitää. Helsingborgin ja Malmön välinen E6-tie on kapasiteettinsä ylärajoilla ja siksi herkkä ruuhkautumaan.



Tukholman ja Södertäljen välillä tie on 3+3-kaistainen, muuten pääosin 2+2-kaistainen.



Tien varrelle sijoittuu liittymä 139, joka on suomalaisten suosikki. Viitasta HÖLÖ/MÖRKÖ pitää jokaisen ottaa kuva ja lähettää se johonkin sopivaan Facebook-ryhmään uutuutena, josta kukaan muu ei ole kuullut.



Tie halkoo pääosin tasaisia maatalous- ja metsämaisemia. Poikkeus on Vättern-järven jylhiä rantamaisemia seuraava osuus Jönköpingin pohjoispuolella.

Jönköpingin kohdalla pitää olla sen verran hereillä, että ei aja harhaan, Tien suunta kääntyy liittymässä 95. Jos Tukholmasta tultaessa viitoitus muuttu Göteborg-painotteiseksi, ei ole oltu hereillä.

E4/23 Tukholma-Växjö-Malmö



Tämä reitti erkanee perusreitistä noin 200 kilometrin jälkeen. Moottoritien sijaan ajetaan Smoolannin metsien kautta tietä 23. Matka kilometreinä ei valtavasti poikkea perusreitistä, mutta aikaa on hyvä varata peri tuntia enemmän. Helsingborgiin ajettaessa kannattaa siirtyä takaisin E4-tielle esimerkiksi Hässleholmista tietä 21.



Tien laatu vaihtelee. Paikoin on 2+1-ohituskaistatietä, mutta muuten tie on tavallista kaksikaistaista maantietä.



Tie kulkee muutaman taajaman lävitse. Kuvassa Kisa.

E4/E22 Tukholma-Kalmar-Malmö



Itäinen rannikkotie on jonkin verran pitempi kuin perusreitti ja vaatii pari tuntia enemmän ajoaikaa. Vaikka tie kulkee rannikolla, vettä ei juuri näe poikkeamatta rantakaupunkeihin.



Tien laatu on kovin vaihtelevaa ja ruotsalaiseen tyyliin tien tyyppi vaihtelee paikoin tiuhaan. On 2+1-tietä...



...on moottoritietä...



...on taajamien katuverkon osia...



...ja on aivan tavallista maantietä.

E18/50/E4/E6 Tukholma-Västerås-Örebro-Motala-Malmö



Perusreitin variantti, jossa pohjoisosassa ajetaan Mälaren-järven pohjoispuolta. Tämä voi kiinnostaa eritoten niitä, jotka kulkevat  Värtanin sataman kautta. Matka-aikaa on hyvä laskea tunnin verran lisää.



Tietä 50 on uusittu varsin raskaasti. Paikoin tie on 2+2-kaistaista lähes moottoritietä.



Mutta joukossa on myös osuuksia vanhaa kaksikaistaista tietä.



Örebron ja Arbogan välillä E18- ja E20-tiet kulkevat samaa reittiä. Kohti Tukholmaa ajava joutuu Arbogan kohdalla tekemään päätöksen reitin valinnasta.

E18/50/49/195/E4/E6 Tukholma-Eskilstuna-Örebro-Karlsborg-Malmö



Edellisen variantti, jossa kuljetaan Vätternin länsipuolella ja Mälarenin eteläpuolella. Aikaa on hyvä varata pari tuntia perusreittiä enemmän: Karlsborgissa kesäaikaan liikenne katkaistaan usein Götan kanavan sillan avaamisen ajaksi ja jonot voivat olla pitkiä.



Vätternin länsipuolen tien luokitus on itäpuolta alempi.



Karlsborgin silta



Sekä E18:lla että E20:lla on Arbogan itäpuolella säästetty ja moottoritien sijaan on rakennettu 2+1-kaistainen ohituskaistatie.

Tukholman suuntaan ajavien on sitten hyvä muistaa, että eurooppateiden numerointiperiaate on Tukholmassa toinen kuin Turun sataman tienoilla:

E4 ei viitoita kohti satamaa, vaan pohjoiseen Sundsvalliin

E18 viitoittaa Ruotsissa Kappelskärin satamaan.

E20 viitoittaa Ruotsissa Värtanin satamaan.

Eli E18-tietä Turun satamassa auton Värtaniin kulkevaan laivaan ajanut autoilija jatkaa Värtanista E20-tietä.




3 kommenttia:

Antti kirjoitti...

Kiitos mielenkiintoisesta jutusta jälleen kerran! Voisitko jossain vaiheessa kirjoittaa myös vaihtoehdoista Nelostielle Jyväskylän ja Oulun välillä? ;-)

Antti kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Unknown kirjoitti...

Muuan vaihtoehto Tukholman ja Helsingborgin väliselle modernille E4-valtaväylälle on vanha Riksettan-maantie (Ruotsin vastine meikäläiselle vanhalle ykköstielle), joka on paikoitelleen kunnostettu turistitieksi.
Yksi vaihtoehtoreitti Jyväskylän ja Oulun välille voisi olla reitti Jyväskylä-Petäjävesi-Multia-Ähtäri-Lehtimäki-Alajärvi-Vimpeli-Veteli-Kaustinen-Toholampi-Sievi-Ylivieska-Oulainen-Vihanti-Paavola-Liminka-Oulu. Minä itse olin ajanut ko.reittiä pari tai kolme kertaa. Tieolosuhteiltaan hyvin vaihtelevaa.