
4.12.1993 laivalla oli 1400 risteilymatkustajaa, kun se illansuussa ajautui Vaasan edustalla väylästä sivuun ja matalikolle.

Yöllä ennen irrotusyrityksiä päätettiin evakuoida matkustajat. Paikalle hälytetyllä vartioaluksella evakuointi olisi kestänyt vuorokauden ja siksi pelastustyössä päädyttiin poikkeuksellisen innovatiiviseen ratkaisuun: Raippaluotoon kuljettiin tuolloin maantielautalla ja lauttahan päätettiin lainata. Ihmisiä ei tietenkään voitu talvisena yönä kuljettaa avonaisella lautalla, vaan lauttaan keksittiin ajaa kuusi linja-autoa.
Jäiden takia linja-autoja ei saatu autokannelle, vaan evakuointi tapahtui laivan kyljessä olevan oven kautta. Yksi satsi matkustajia vietiin suoraan lautalla Vaasan satamaan. Seuraavat kaksi lautallista kuljetettiin paikalle avustamaan tulleeseen m/s Fenniaan, joka kuljetti väen satamaan. Loput saivat lisäristeilyn: lautan kyydissä Raippaluodon lauttarantaan ja sieltä Vaasaan.

Helsingin Sanomat
Lautan omat koneet eivät riittäneet jäissä kulkemiseen ja siksi se kulki satamahinaajan avustamana.
Eipä taida meripelastuksen historiassa ole kovin monta sellaista tapahtumaa, jossa evakuointi meren keskeltä on tapahtunut linja-autoihin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti