30.1.2018

Meripelastusta

Vaasan ja Uumajan välistä autolauttareittiä, joka on osa E12-tietä, on vuosien varrella operoinut jos jonkinlainen purkki. Joulukuussa 1993 liikennettä hoiti Wasa Linen aiemmin tuona vuonna ostanut Silja Line. Kaupassa tuli mukana m/s Wasa Queen, joka oli alun perin yhden Silja Linen osakasvarustamon m/s Bore Star. Alus laskettiin vesille vuonna 1975 ja ennen Merenkurkkuun siirtymistä se hoiti linja- ja reittiliikennettä niin Itämerellä kuin Välimerelläkin, kuten myös Afrikan länsirannikolla.



4.12.1993 laivalla oli 1400 risteilymatkustajaa, kun se illansuussa ajautui Vaasan edustalla väylästä sivuun ja matalikolle.




Yöllä ennen irrotusyrityksiä päätettiin evakuoida matkustajat. Paikalle hälytetyllä vartioaluksella evakuointi olisi kestänyt vuorokauden ja siksi pelastustyössä päädyttiin poikkeuksellisen innovatiiviseen ratkaisuun: Raippaluotoon kuljettiin tuolloin maantielautalla ja lauttahan päätettiin lainata. Ihmisiä ei tietenkään voitu talvisena yönä kuljettaa avonaisella lautalla, vaan lauttaan keksittiin ajaa kuusi linja-autoa.

Jäiden takia linja-autoja ei saatu autokannelle, vaan evakuointi tapahtui laivan kyljessä olevan oven kautta. Yksi satsi matkustajia vietiin suoraan lautalla Vaasan satamaan. Seuraavat kaksi lautallista kuljetettiin paikalle avustamaan tulleeseen m/s Fenniaan, joka kuljetti väen satamaan. Loput saivat lisäristeilyn: lautan kyydissä Raippaluodon lauttarantaan ja sieltä Vaasaan.


Helsingin Sanomat

Lautan omat koneet eivät riittäneet jäissä kulkemiseen ja siksi se kulki satamahinaajan avustamana.

Eipä taida meripelastuksen historiassa ole kovin monta sellaista tapahtumaa, jossa evakuointi meren keskeltä on tapahtunut linja-autoihin!




Ei kommentteja: