23.6.2019

Vuoristosota

Itävallan Tirolissa on käynnistynyt mielenkiintoinen operaatio.

Itävaltalaisia on pitempään harmittanut se, että etenkin Inntal eli maan länsiosien laakso Innsbruckin ympäristössä on Saksan ja Italian välisen läpikulkuliikenteen rasittama. Reitti Münchenistä etelään kulkee Innsbruckin ohitse kuuluisaan Brennerin solaan ja edelleen Bolzanon kautta Milanon ja Bolognan suuntaan. Itävalta on toistuvasti arvostellut Saksaa siitä, että "se ei tee mitään" rahtiliikenteen siirtämiseksi rautateille.


Pääreitti Münchenistä Italiaan Itävallan läpi

Loma-aikaan liikenne Inntalin ja Brennerin moottoriteillä on ollut varsin ruuhkainen. Merkittäviä ongelmia on syntynyt siitä, että moottoritien ruuhkautuessa lomalaiset siirtyvät ympäristön pienemmille teille ja ruuhkauttavat ne vielä pahemmin. Pelastuslaitokset ovat raportoineet paloautojen ja ambulanssien jääneen jumiin ruuhkien takia. Seudun asukkailla rupeaa olemaan mitta täynnä ja vähän kukkuroillaankin.


Kevyttä lomaliikennettä

Nyt on Tirolin osavaltiohallitus ottanut kovat keinot käyttöön.

Lauantaisin ja sunnuntaisin on 14.9.2019 saakka läpikulkuliikenteen poistuminen moottoritieltä kielletty aamuseitsemän ja iltaseitsemän välillä Innsbruckin läheisyydessä. Lisäksi on koko joukko alemman tieverkon teitä asetettu ajokiellon piiriin. Asukkaat saavat ajella moottoritien ulkopuolella ja tietenkin kaikki ne, jotka voivat esittää hotellivarauksen, vierailukutsun, työtehtävän tai jonkin muun hyvän syyn.


Ajokieltopisteitä

Osa poliisivoimista on mobilisoitu moottoriteiden poistumisrampeille. Jos pysäytetty autoilija ei kykene esittämään riittävän hyvää syytä moottoritieltä poistumiseen, hänet ohjataan sille takaisin.

Aika näyttää, kuinka tehokkaaksi järjestely osoittautuu ja minkälainen käytäntö rampeilla tulee olemaan: saako poistua etsimään ravintolaa tai ruokakauppaa. On todennäköistä, että järjellisten kriteerien määrittely tulee olemaan vähäistä suurempi urakka.

Politiikkaahan kaikki tämä on. Tirolin ja eteläisen Saksan välit ovat varsin viileät juuri liikennekysymyksen suhteen. Itävalta on EU-rahoituksella rakentamassa 55 kilometrin mittaista Brennerin pohjatunnelia rautateille, mutta Saksa on ollut haluton rakentamaan suoraa rautatietä Münchenistä Innbruckiin, vaan on pitänyt kiinni selvästi pidemmästä Kufsteinin reitistä. Itävaltalaisten operaatio on nähty myös mielenosoituksena Saksan ajamaa tiemaksumallia vastaan. Saksan mallin on nähty olevan syrjivä, koska se käytännössä tarkoittaa vain ulkomaalaisille kohdistettuja tiemaksuja. Saksalaiset ovat tällaisesta pikkuveljen tottelemattomuudesta olleet varsin tuohduksissaan ja poliitikkojen puheet ovat olleet asian merkittävyyteen nähden varsin suorasukaisia.

Itävallan puolella osavaltiohallituksen rohkeaan päätökseen puolestaan on oltu ensi sijassa tyytyväisiä. Jopa poliittinen oppositio on ilmaissut varovan kannatuksensa.


Europabrücke Brennerin tiellä. Lisäkapasiteettia ei pikkurahalla järjesty.

Ei kommentteja: