23.9.2019

Kevyt ruuhka

Saksassa lomaillaan elokuussa ja se seikka kyllä huomataan. Elokuiset viikonloppuruuhkat ovat suomalaisesta mittapuusta katsoen melkoisen käsittämättömät.

Sanalla "Stau" on Saksassa vaikutus, joka saa pelottomimmankin mersu- ja bemarimiehen housunpuntit väpättämään. Se kun tarkoittaa sitä, että pysähdytään ennalta arvaamattomaksi ajaksi, eikä minnekään pääse.


Siinä sitä ollaan.

Saksan Autoliitto ADAC on tehnyt tilastoa megaruuhkista, eli vähintään 10 kilometrin mittaisista tapauksista, jossa moottoritien liikenne on tyystin seisahtunut. Tilastoa on tehty kesäviikonloppuisin 21.6.-8.9.2019.

Kuvan taulukko kertoo, että pahin viikonloppu oli elokuun ensimmäinen viikonloppu, jolloin ympäri Saksaa havaittiin 78 kappaletta vähintään kymmenen kilometrin mittaista stauta. Jos ne olisivat olleet "vain" tasan 10 kilometrin mittaisia, nelostielle asetettuina ne olisivat ulottuneet Helsingistä lähes Rovaniemelle.


Viiden ruuhkaviikonlopun kärki

Taulukko on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Mainittuna aikana raportoitiin yhteensä 594 tällaista megastauta.

4 kommenttia:

Antti kirjoitti...

Riittääkkö pelkkä liikenteen suuri määrä aiheuttamaan Staun vai liittyykö siihen (yleensä) myös jokin liikennehäiriö, kuten onnettomuus tai tietyö?

TV kirjoitti...

Kun tien kapasiteetti on lähes täysin käytössä, riittää yksikin väärä kaistanvaihto "tyhjästä" syntyvään ruuhkahidastumaan. Hakukoneella asiasta löytyy paljonkin pohdintoja ja teoriaa.

Tässä ensimmäinen asiaan liittyvä linkki: https://www.zukunft-mobilitaet.net/3344/analyse/wie-entstehen-staus-phantomstau/

Matti Grönroos kirjoitti...

Saksalaiselle moottoritielle tyypilliset suuret ja äkilliset nopeusvaihtelut ovat lisäksi omiaan vahvistamaan shokkiaallon vaikutusta. Yhdellä hetkellä ajetaan 160 km/h ja hetken kuluttua 60 km/h. Aina ei ole selvää, onko kyseessä syy vai seuraus.

Tietöilläkin toki on suuri vaikutuksensa. Saksan moottoritieverkostolle jäi korjausvelkaa Saksojen yhdistyessä. Tätä nykyä verkosto on yhtä tietyötä.

V P kirjoitti...

Pääsin kerran todistamaan staun alkamista: rekka ohitti 2-kaistaisella baanalla toisen rekan ja heti perään toinen teki saman. Tämä loivassa ylämäessä, jolloin vauhdit alenivat merkittävästi. Pääsin itse livahtamaan moottoripyörällä seuraavaksi rekkojen ohitse ja peilistä näkyi, kuinka jonoa oli jo kilometrikaupalla.