1.12.2019

Ludwigshafenin muuri

Saksalaisille on historian saatossa kehittynyt kokemusperäinen taito halkaista kaupunkinsa keskusta muurilla ja estää kulku kaupunginosasta toiseen.

Nyt on Ludwigshafeniin rakennettu muuri. Toisin kuin Berliinin muuri, tämä on lyhyempi eikä sen kiertämisestä saa kuulaa otsaansa.

Ludwigshafen ja Mannheim muodostavat kaksoiskaupungin, jotka seudun valtavirta Rein erottaa toisistaan. Yhdessä kolmannen kaupungin kanssa, Heidelbergin, ne muodostavat noin kahden miljoonan asukkaan seudun.

Ludwigshafen sai teollisuuslaitostensa takia pahasti siipeensä liittoutuneiden pommituksissa, eikä kaupunkia rakennettu ennalleen. Siksi ei kaupungissa ole sellaista laajaa saksalaista Altstadtia, jota tarvitsisi suojata myöhempien aikojen infrarakentamiselta.

Kaupungin keskusta-aluetta halkoo kaksi maan pinnan yläpuolelle rakennettua moottoriväylää, joilla on niinkin luontevat nimet kuin Hochstrasse Nord ja Hochstrasse Süd.


Ludwigshafenin keskusta. Hochstrasse Süd suljettuna.

Kaupungilla on ollut pitempään suunnitelmana purkaa Nord ja rakentaa se uudelleen. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että Süd jouduttiin aiemmin tätä vuonna sulkemaan huonon kuntonsa takia.


Hiljainen on kylätie


Teillä ja Turuilla tutustumassa nyt suljettuun tiehen kesällä 2017

Asiat ovat kuitenkin menneet niin pitkälle, että on arvioitu suljettujen siltojen olevan niin huonossa kunnossa, että ne eivät välttämättä kestä edes omaa painoaan. Niinpä kansalaisten suojelemiseksi puolisen kilometriä sillan alustaa on suljettu: kadut ovat poikki ja ratikat poikkeusreiteillä. Ludwigshafenin muuri on siis valmis.


Ludwigshafenin muuri. Saksan demokraattiset paimenkoirat puuttuvat, toisin kuin aikoinaan Berliinissä.

Paikkaseudulla on arvioitu, että uuden tien rakentamiseen kuluu kymmenen vuotta. Toisissa lähteissä puhutaan 12-15 vuodesta. Saksalainen byrokratia kun on perinpohjaista. Paikallinen pormestari on ilmoittanut, että Nordin purkusuunnitelma menee luonnollisesti jäihin ja sen tien "on pakko kestää" vielä kymmenen vuotta. Aika näyttää kuinka hyvin saksalainen betoni noudattaa poliitikkojen uhkavaatimuksia. Toistaiseksi ei ole päätöstä suljettujen siltojen purkamisesta.

Sulku on aiheuttanut melkoisesti hämminkiä muun muassa Berliner Platzin läheisyydessä. Kyseinen aukio on joukkoliikenteen solmupiste.


Berliner Platz

Inhimillistä kärsimystä lisää se tieto, että paikallinen diskoteekkiklubi on jouduttu sulkemaan. Sen varauloskäytävät johtavat suljetun sillan alle.

(PS. Teillä- ja Turuilla -blogin 700. artikkeli)

1 kommentti:

Timo Koo kirjoitti...

Paikallinen pormestari on ilmoittanut, että Nordin purkusuunnitelma menee luonnollisesti jäihin ja sen tien "on pakko kestää" vielä kymmenen vuotta.

Jos poliittisella päätöksellä pakotetaan silta kestämään vielä kymmenen vuotta, miksei sitten samointein pakoteta sitä kestämään myös ajoneuvoliikenne...

Onnea 700. postauksen johdosta