23.6.2020

Maailman toimivin kaupunki

Helsingin kaupunki on ottanut komeat sanat käyttöön. Kaupungin visiona on olla maailman toimivin kaupunki ja sitä hehkutetaan niin kaupungin työmaiden kilvissä kuin kaupungin verkkosivuillakin.

Helsingin visiona on olla maailman toimivin kaupunki. Tällä se luo parhaat urbaanin elämän edellytykset asukkailleen ja vierailijoilleen. Kaupungin strategisena tavoitteena on tehdä jatkuvasti kaikki hieman paremmin, jotta helsinkiläisten elämä olisi mukavampaa ja vaivattomampaa. Helsinki haluaa olla päivä päivältä parempi.

Mitään varsinaista evidenssiä tälle superlatiiville ei esitetä. Oulunkyläläisiltä jos käydään kysymässä, vastaukset eivät ehkä olisi näiden juhlapuheiden veroisia.

Juhannuksen alla Helsingin Sanomat uutisoi Mäkitorpantien remontista, joka on ryss... toteutunut epätyydyttävästi monilta osin.

Jalkakäytävä on tehty miten sattuu ja se on parin vaaksan levyinen ja pyörätiellä on leveyttä kuin Mississippin alajuoksulla. Piirustusten mukaan jalkakäytävän leveyden pitäisi olla 1,30 metriä ja pyörätien 1,70 metriä.


Vasemmalta oikealle: ajorata, pyörätie, jalkakäytävä. (Helsingin Sanomat)


Pysäkin katupiirustus

Toiseen kohtaan on laitettu ohituksen estävä keskisaareke bussipysäkille. Tämä ei sinänsä ole mitään uutta. Kuitenkaan kukaan ei ottanut selvää, että kyseessä on vuoronvaihtopysäkki. Uuden kuljettajan asettuminen ruorin taakse ja lipunmyyntijärjestelmään kirjautumiseen kuluu jokunen minuutti ja sen aikaa sitten muu liikenne odottaa. Työmaan projektipäällikkö mainitsee Hesarille: "HSL:lle voisi kyllä ilmoittaa, että vaihtopysäkki olisi hyvä vaihtaa." Aivan!


Katupiirustus pysäkkiparin kohdalta

Sekin "pikku" juttu työmaassa on, että kummankin puolen jalkakäytävät revittiin auki yhtaikaa ja porukka on vuoden ajan pomppinut työmaan keskellä. Syy kuulemma on se, että tieto päätöksestä rakentaa jalkakäytävät eri aikaan ei kulkenut työnjohtajan sijaiselle. Suomeksi: muutoksista ei pidetä asianmukaisesti kirjaa.

Neljäs kauneusvirhe on, että kun yksi urakka koskee Mäkitorpantietä ja toinen sitä risteävää Norrtäljentietä, kukaan ei muistanut suunnitella risteystä.

Kyse on siis maailman toimivimman kaupungin urakkana tehty hanke, jossa asiakkaana on maailman toimivin kaupunki, tilaajana maailman toimivin kaupunki ja toteuttajana maailman toimivin kaupunki. Jokainen mainituista seikoista olisi ollut näkyvissä jo paljon ennen kuin Helsingin Sanomien piti nostaa asia esille, jotta pormestari saa irtopisteitä asiaan tarttumisesta. Esimerkiksi vaihtopysäkin olemassaolon on varmasti yksi jos toinenkin havainnut, mutta kukaan ei ole nostanut kättä pystyyn. Alan vitsauksia kun on "ei kuulu mulle" ‑asenne. Hämmästyttävää asiassa on, että katuja remontoidessa ei automaattisesti kilauteta seudun liikennettä junailevalle HSL:lle. Yhtä hämmästyttävää on, että maailman toimivimman kaupungin rakentamisen prosesseihin ilmeisestikään ei sisälly työmaan valvonta.

5 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Jostain syystä "joukkoliikenteen edellytysten parantaminen" on todellakin synonyymi lauseelle "henkilöautoliikenteen vaikeuttaminen". Siinäpä sitä liikenne sujuvoituu, bensaa säästyy ja maailma pelastuu, kun henkilöautoilijat odottavat kiltisti bussimatkustajien nousemista autoon/autosta.

Valitettavasti nämä pääkaupunkiseudulla keksityt ja sikäläisissä oloissa jotenkuten toimivat ratkaisut rantautuvat myös maaseutukaupunkeihin. Koska kerrostaloasukkaat liikkuvat pyörällä/jalkaisin sekä joukkoliikenteellä, voidaan parkkipaikkojen määrää vähentää. Ei pelkästään niiden "kalliiden" autokatospaikkojen, vaan myös ihan autopaikkojen, joita kuitenkin olisi tilaa tontille rakentaa. Lopputulos näkyy sitten viereisellä kadulla: nurmialueella laiduntaa säännöllisesti puolenkymmentä peltilehmää. Näiden onneksi täällä ei juuri pysäköinninvalvontaa tunneta. Erään pääkaupunkiseudun kaupungin esimerkin mukaisesti siinä olisi ehtymätön rahastusautomaatti innokkaalle laputtajalle.

tienkäyttäjä kirjoitti...

Helsingissä katutöiden parantamista on puuhattu jo maailman sivu, kauan ennen puhetta "maailman toimivimmasta kaupungista", mutta näin laihoilta tulokset näyttää. Vikaa näyttäisi tässä tapauksessa olevan niin suunnittelijoissa kuin urakoitsijassakin (jotka tässä tapauksessa molemmat ovat kaupunki itse). Kun käynnissä olevaa Hämeentien perusparannusta aloiteltiin, poliitikot vaativatkin, että urakkaa otetaan tekemään ulkopuolinen urakoitsija, koska näytöt kaupungin omasta työstä Mechelininkadun 2017 - 2019 tehdyssä remontissa olivat sen verran heikot (isoimpana se, että remontin olisi pitänyt valmistua jo 2018). Nyt Hämeentiellä on Destia töissä, mutta kaikenlaista silläkin työmaalla on sattunut. Ainakin vielä ollaan kuitenkin aikataulussa.

Vaan sattuuhan näitä paremmissakin piireissä. Lahden eteläisen sisääntulotien (st 167) nelikaistaistus Renkomäen ja aiemman nelikaistaosuuden välillä aloitettiin 2017 ja valmista piti olla vuoden 2018 loppuun mennessä. Suurimmaksi osaksi olikin, mutta sitten alkoi takuukorjaukset, jotka on vieläkin kesken... Aikaisempaan kokemukseensa nähden ison kalan napannut urakoitsija kehui homman saatuaan, kuinka "tämä työ onkin meille mainio referenssi". Toisin kävi.

AT kirjoitti...

Aina kun näen tuon "Maailman toimivin kaupunki" -iskulauseen, minulle tulee mieleen yhden toisen blogin kirjoitus siitä miten yhteisön julkiset arvot ja todelliset arvot ovat usein täydellisessä ristiriidassa. https://jaskanpauhantaa.blogspot.com/2009/07/piiloarvot.html

TV kirjoitti...

Itselle on pikkuhiljaa kehittynyt kaikista suuriäänisistä julistuksista negaatio-olettama. Jos jollakin taholla, yksittäisestä kansalaisesta suureen yhteisöön, on tarve korostaa jotakin tiettyä ominaisuutta tai arvoa poikkeuksellisen paljon ja useasti, kertoo se yleensä lähes poikkeuksetta siitä, että juuri kyseistä arvoa tai ominaisuutta ei oikeasti ole.

Kale kirjoitti...

Nimimerkki TV kiteyttää asian täydellisesti. Sama asia vielä toisin: Jos jokin asia/henkilö/tapahtuma/paikka on maailmankuulu, ei sitä liene erikseen tarvitse mainostaa? Ja jos tarvitsee, ei varmaan _vielä_ ole maailmankuulu.