15.4.2022

Työnjohtaja suunnittelee

Aika usein kun tehdään töitä, pitää kaivaa. Ja kun katua kaivetaan, katu kapenee. Ja kun katu kapenee, on hyvä miettiä ajojärjestystä.

Tähän on oikein kaksi liikennemerkkiäkin tarjolla: B3 etuajo-oikeus kohdattaessa ja B4 väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Päätöksenteko on stressaavaa. Ei oikein tiedä, kummanko merkin laittaisi. No nythän mä hokasin! Laitetaan kumpikin.


Kirkkokatu, Tampere

3 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Väitetään B3:n ja E5:n helposti sekoittuvan toisiinsa. Ehkä tuo olisi E5:n kanssa semiymmärrettävä kyltitys!

Väylän liepeiltä kirjoitti...

Kuvassa näkyvät liikennemerkit B3 ja B4 kaipaisivat pystyttäjää varten selkeän merkinnän pystytyssuunnasta esimerkiksi merkin taustapuolelle.

On näet kohtuullisen haastavaa keksiä laillista ajojärjestystä, kun kavennetun osuuden molemmissa päissä olevat merkit on pystytetty ylösalaisin. Toisessa päässä on siis nelikulmainen etuajo-oikeutta osoittava B3 punainen nuoli ylöspäin, ja toisessa päässä pyöreä väistämisvelvollisuutta osoittava B4 musta nuoli ylöspäin. Näitä on jokunen tapaus tullut sillankorjaustyömailla (vast.) nähtyä. Välillä toki vain toinen on ylösalaisin, mikä ei tietenkään tilannetta paljoa selkiytä.

Matti Grönroos kirjoitti...

Se, mitä ensisijaisesti kaivattaisiin, olisi se asennemuutos että työnjohtaja tms tarkastaisi tehdyt työnaikaiset liikennejärjestelyt, vaikkapa Väyläviraston ohjeet kourassaan. Ohjeissa kun se on vika, että ne voidaan jättää ottamatta huomioon. Tuossakin Tampereen casessa aivan varmasti jokaiselle on selvää, että merkeissä on vikaa, mutta kukaan ei katso työkseen nostaa punaista lippua.

Oikeastaan pahin versio näistä kombinaatioista on se, johon pääsi jokunen vuosi sitten tutustumaan aivan kotinurkilla Espoon kaupungin tehdessä uutta runkovesijohtoa. Kavennus, jossa näkemäeste. Kummassakin päässä "etuajo-oikeus kohdattaessa", joista toinen ylösalaisin. Vinkki mestarille kyllä auttoi nopeasti, ei kestänyt kuin pari tuntia, kun merkit olivat asianmukaiset.