28.10.2022

Erikoisepäjatkuvuutta

Teillä ja Turuilla on vuosien varrella joitakin kertoja nätissyt viitoituksen jatkuvuuden katkeamisesta.

Perustyyppihän on T-risteykseen päättyvä tie ja risteyksen viitoitus, jossa ei esiinny nimeä, joka on ollut päättyvän tien viitoituksen kohde. Tämä on pitkälti seurausta siitä, että risteyksen viitoitus suunnitellaan irrallisena muusta universumista, eikä jakseta ottaa huomioon risteykseen saapuvien teiden aiempaa viitoitusta.

Esimerkkinä perustapauksesta olkoon yhdystie 3531 Kymijoen suiston pohjoispuolella. Tie on kaikissa risteyksissä viitoitettu Ruotsinkylään. Kun vastaan tulee tie 1792, ei viittoja Ruotsinkylään näykään missään.

Lisämausteena jatkuvuuteen tässä tapauksessa tuottaa kielipolitiikan mukanaan tuoma epäjatkuvuuden leijuvankevyt komiikka: Tie alkaa ja päättyy kaksikielisten Pyhtään ja Loviisan kuntien alueella, mutta kulkee yli puolet matkastaan yksikielisessä Kouvolassa. Niinpä Svenskbyn viitoitus katoaa välillä.

Jalostetumpaa epäjatkuvuutta on kantatiellä 51 eli Länsiväylällä Helsingistä länteen. Tien alkupäässä esiintyy myös viitoitus ykköstielle, jotta Länsisatamasta kulkeva tavaraliikenne ei eksyisi kantakaupungin ahtaaseen katuverkkoon. Tienpitäjä vain ei ole osannut päättää, mitä kautta reititys ykköstielle tapahtuisi.

Saavuttaessa Kehä I:n liittymään ykköstielle haluavat ohjataan jatkamaan 51-tiellä.

Kuinka ollakaan, puolen kilometrin päässä silmäkulmasta saattaa havaita, että ykköstien viitoitus onkin aiemmin haarautuneella rampilla.

Opastus ykkötielle katoaa 51-tien viitoituksesta saman tien. Kulkijan onneksi Kehä II:n viitoituksessa se nousee takaisin esille.

Erikoistuneempi epäjatkuvuus esiintyy seututiellä 180 eli Turunmaan saaristotiellä. Sillä, että ennakkoviitassa esiintyy aivan eri nimi kuin risteyksessä, on varmaan perustelunsa. Pimentoon se kyllä jää ainakin maallikolta.

Astetta hienostuneempi epäjatkuvuus on sekoilla "vaikeissa" kirjaimissa. Kirkkonummelais-espoolaisesta Sarfvik/Sarvvik-pulmasta on Teillä ja Turuilla kirjoittanut artikkelissa Kirahvi, kiraffi vai kiravvi vuonna 2014.

Saaristotien ongelma on, kuinka kirjoitetaan Wattkast-nimisen saaren nimi. Varmuuden vuoksi ennakkoviitoissa ja risteyksessä on eri kirjoitusasu. Se nostaa sen tilanteen todennäköisyyttä, että jokin niistä on oikein.





5 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Paikallisillehan nämä ovat enempi hupaisia, mutta oudommalle opastusta kaipaavalle harmillisia. Kyllä noissa kylteissä on ihan kirotusvirheitäkin nähty. Esimerkiksi seututie 813:lla tienpitäjällä kesti hämmästyttävän kauan huomata ylimääräinen T:

https://www.google.fi/maps/@64.8185197,24.7775624,3a,75y,224.18h,82.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6kfP0flwohQLsxzmgkS3Ng!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi

Armon vuonna 2022 virhe sentään on jo oikaistu.

EKK kirjoitti...

Muistankohan oikein, että tuossa 51/1-tapauksessa on toiseen suuntaan vastaava källi. Eli ykköstietä lännestä tultaessa Kehä II ennakko-opasteissa ei mainita tietä 51, vaan se ilmestyy opasteisiin vasta rampilla. Kehä I liittymää lähestyttäessä opastetaan sitten tielle 51 johdonmukaisemmin.

Länsiväylällä on muuten myös Katajaharjun liittymä, jossa ei ole mitään viitoitusta. Se pitää vain tietää!
https://goo.gl/maps/U66kg37EMCeUv9VN6

sakkuli kirjoitti...

tässä meitillä on yksityistien viitta, missä toisella puolella lukee "nummisten myllyn tie" ja toisella "nummisten myllyntie". Jotenkin olisi voinnu kuvitella että samaan viittaan olisi saannut samanlaisen kirjoitusasun kumpasellekki puolelle

Antti kirjoitti...

Eikö Ykköstien opastus Länsiväylältä ollut nimenomaan Kehä I:n kautta ennen Keilaniemen tunnelin rakentamista? Olisiko käynyt niin, että tienpitäjän tarkoitus on ollut siirtää opastus Kehä II:lle tai III:lle, mutta työ on jäänyt puolitiehen?

Matti Grönroos kirjoitti...

Jotain monimutkaisempaa logiikkaa asiassa on. Kehällä oleva viitoitus meni uusiksi tunnelitien valmistuttua, koska ensimmäinen kilometri muuttui moottoritieksi. Länsiväylän läpi kulkeville kaistoille ohjaava kilpi on sekin uusi. Eli mikään ei ole poistamatta unohtunut jäänne menneisyydestä.

Kakkoskehä olisi muuten ykköskehää sujuvampi liikennevaloton reitti Länsiväylältä Turunväylälle, mutta kun se tuppaa tahmaamaan iltapäivän ruuhkassa.