31.12.2023

Palvelumuotoilua

Tietotekniikan alalle on viime vuosina pesiytynyt termi "palvelumuotoilu". Se on suora käännös termistä "service design" ja sillä tarkoitetaan oikeastaan kaikkea muuta tietojärjestelmän ja sen käyttöliittymän suunnittelua kuin itse koodaamista. Nettisanakirja kertoo englannin hyvin monimerkitykselliselle sanalle "design" puolentoista tusinaa erilaista käännöstä ja niistä "muotoilu" on ehdottomasti huonoimmasta päästä tässä asiayhteydessä. Ratkaisu seuraa linjakkaasti alan perinteisiä käytäntöjä, joiden mukaisesti olemassa olevat asiat puetaan uudelleen hieman eri kuosiin ja annetaan niille mahdollisimman harhaanjohtava nimitys, jotta keisarin uudet vaatteet eivät paljastu ennen kuin niillä on ehditty vähän rahastaa.

Eräänlaista palvelumuotoilua on tienpitäjä ryhtynyt harjoittamaan Kehä kolmosella. Joitakin vuosia sitten tiellä oli harvakseltaan kylttejä, jotka kertoivat ajoajan seuraavalle päätielle, lentokentälle ja Vuosaaren satamaan. Sitten tietosisältö korvattiin perinteisemmällä ilman tien lämpötilasta kertovalla tiedolla. Vuoden 2023 aikana kilvet korvattiin uusilla ja jotka palaavat ajoaikatiedotuksen tontille.

Ja palvelumuotoilua on todellakin harjoitettu. Asialla lienee ollut komitea. Tunnetustihan kameli on komitean suunnittelema hevonen.

Vaihtovirran tahtiin välkkyvien LED-opasteiden valokuvaaminen on vähän hankalaa eli anteeksi kuvien laatu:

Kilvissä on siis kiinteä otsikko VIIVYTYS, sitten kärpäsenjätöksen kokoisin epäselvin numeroin raamitettu tienumero ja viivytys muutamalle tielle. Tältä suunnitelma lienee näyttänyt komitean voimapisteessä powerpointissa.


Palvelumuotoilukomitea on kaiketi järkeillyt, että tienkäyttäjiä kiinnostaa enemmän poikkeama normiajoajasta (jota muuten ei ole missään tuotu esiin) kuin varsinainen ajoaika.

Lisäksi kilpi näkyy satojen metrien päähän ja antaa ilmaan heti varoituksen, että nyt on viivettä jossain ja aikataulut menevät kiville. Kuitenkin useimmiten kaikki numero ovat nollia. Palvelumuotoilukomitea siis pitää parempana ratkaisuna ilmaisua "Viivytys +0 minuuttia" kuin esimerkiksi "Ei viivytyksiä".

Lisäksi ilmaisu "+0 min" on jonkinlainen insinööritieteellinen huipentuma. Nollan yhteydessä plusmerkki nyt yleensäkin edustaa laiskaa koodausta. Ja viive kai aina on plusmerkkinen. Jos se on negatiivinen, kansankielellä kyseessä on jokin muu asia kuin viivytys, vaikka insinööri näkisikin asian vektorisuureena.

Aiemmissa palvelu versioissa informaatio oli kuolevaisten ymmärrettävissä. Satamaan ajo kestää 29 minuuttia, lentokentälle 18 minuuttia ja seututielle 120 eli Vihdintielle kuusi minuuttia. Teillä ja Turuilla väittää, että useimpien kannalta tämä tieto oli riittävä ja se, poikkeaako ajoaika vaikkapa kaksi minuuttia komitean määrittämästä normiajasta, on jokseenkin irrelevantti.


Myös maailmalta poimitut esimerkit voittopuolisesti ilmaisevat ajoaikaa, ei ajoajan viivettä.


Palvelumuotoilun takana saattaa olla ajatus, että ajoaikatieto on vaikeasti määritettävissä. Navigaattorivalmistajilla on kuitenkin varsin toimivat ja lähes reaaliaikaiset tiedot häiriöistä, ja ne tarjoavat tietoa myös muille tahoille; mahdollisesti maksua vastaan. Vaikkapa Google Maps hyvin tietää, mikä on ajoaika ylimmän näyttötaulun kohdalta kolmostielle, ja on altis myymään tämän tiedon sitä tarvitseville.


Oma kysymyksensä on, miksi Anno Domini 2023 käytetään vähäisiä tienpitorahoja kyseisenlaisen tiedon tarjoamiseen. Asiasta kiinnostuneet kun yleensä varustavat autonsa saman tiedon paremmin antavalla kalustolla.



Teillä ja Turuilla toivottaa lukijakunnalleen mukavaa uutta vuotta sekä onnea ja menestystä karkausvuodelle 2024! Olkaahan varovaisia niiden rakettien ja pommien kanssa.

4 kommenttia:

jmk kirjoitti...

Tätä käsittämätöntä VIIVYTYS-kailotusta on tullut parikin kertaa kommentoitua vaimolle. Mietin jo pitääkö käydä vinkkaamassa aiheesta Teille ja Turuille, mutta eipä tarvinnutkaan.

JukkeliV kirjoitti...

Joskus muinoin 80-luvulla liikennevaloilla miinoitetulla Kehä III:lla kerrottiin "Vihreän Aallon" nopeus, jossa pysyäkseen piti 1971-mallin Toyotalla vinguttaa 1,5 -kertaisella mittarinopeudella.

Elyas kirjoitti...

Kokkolassakin oli 80-luvulla "vihreän aallon" opasteet: ajamalla 15, 25 tai 45 km nopeudella (oikea nopeus valotaululla osoitettu) saattoi Kokkolan läpäistä vihreillä. Teoriassa.

Matti Grönroos kirjoitti...

Vihreän aallon opastimista on artikkeli Kehän vihreä aalto vuodelta 2019.