29.11.2024

Maarinsolmu

Edistystä havaittavissa. Sellaisen 40 vuoden jahkailun jälkeen Maarinsolmun eritasoliittymä Espoossa on toteutumassa. Kyse on Kehä ykkösen liikennevaloristeyksestä, jossa risteävät Kalevalantie Tapiolan suuntaan ja jonkin niminen tie Otaniemeen. Otaniemen haara on historian saatossa ollut nimeltään ainakin Kelirikkotie, Otaniementie, Tekniikantie ja Maarintie.

Risteys on vuosikymmenet ollut murheenkryyni. Jo 1980-luvulla se ruuhkautui ennen kaikkea pohjoisesta Otaniemeen kääntyvästä liikenteestä. 

Kääntyvän liikenteen määrä on suuri, mikä käy ilmi Espoon kaupungin liikennemääräkartasta. 

Perusongelma eritasoliittymässä on ollut raha. Kyse on vanhasta merenpohjasta, jossa kalliota on jossain syvällä. Espoon maaperäkartassa alue on luokkaa 5 ja 6 eli rakentamisen kannalta surkean ja kelvottoman väliltä. Lisäksi paikka on meritulvien alueella. Nykyisin risteyksen alin kohta on 1,2 metrin korkeudella merenpinnasta ja Kehän pintaa aiotaan laskea useamman metrin verran, jotta silta ei kohoa liian korkealle. Vesien käsittelyyn joudutaan panostamaan.

Viimeisimmissä suunnitelmissa risteys on rombinen liittymä, jossa silta on seitsemänkaistainen ja jossa ramppien yläpäissä on liikennevalo-ohjaus.

Aikaisempia suunnitelmia on jos jonkinlaisia. Edelliset perustuivat liikenneympyrään.

Vuodelle 2025 on ehdotettu yhden miljoonan euron verran työmaan aloittamiseen. Vielä siis joudutaan jonkin aikaa kärvistelemään.

2 kommenttia:

tienkäyttäjä kirjoitti...

Nähtävästi Hagalundin tunnelista on nyt luovuttu pidemmäksi aikaa. Sen suunnitelmissa nykyiselle Kehä I:n linjaukselle jäävä maanpäällinen katu olisi haarautunut Maarinsolmun liittymässä (jolloin siitä olisi tullut taas yksi tapaus lisää sarjaan erikoiset eritasoliittymät). Tunneli oli tarkoitus rahoittaa sen päältä myytävien maankäyttöoikeuksien tuloilla, mutta se ei taida olla realistista nykytilanteessa.

Matti Grönroos kirjoitti...

Hagalundinkallion kaavoitus on tätä nykyä kokonaan jäissä. Suunnitelmat jopa 150.000 uuden kerrosneliömetrin ja enintään 15-kerroksisten talojen osalta ovat olleet sen verran poskettomat, että asiassa on otettu epämääräinen aikalisä. Arkkitehtikilpailussa edellytettiin, että alue olisi laadullisesti Aarne Ervin ja Alvar Aallon tuotannon veroinen, mikä nykyinen rakentaminen huomioon ottaen kääntyy komiikan puolelle.