18.10.2025

Sorvi utelee. Versio tulee! Oliver, tue se! Turo sivelee. Terese ulvoi rivouseleet.

Teillä ja Turuilla on vuonna 2021 spekuloinut artikkelissa Lievestuore kyseisen paikan kohdalla olevaa tietä ja sen parantamiseen johtavia suunnitelmia. Kyseessä on valtateiden 9, 13 ja 23 haarautumiskohta: Jyväskylästä tultaessa Kokkolasta tuleva tie 13 kääntyy Mikkelin ja Lappeenrannan suuntaan, kun 9 ja 23 jatkavat itään Joensuuhun ja Joensuuhun. Ysitie kulkee Kuopion kautta ja 23 Pieksämäen ja Varkauden.

Nyt on kaivettu pöytään 31 miljoonan verran riihikuivaa. Sillä saadaan 5,3 uutta ysitietä, jonkin verran paikallisia teitä ja kaksi eritasoliittymää.

Valtateiden liittymä on nykysuunnitelmissa samanlainen rombi kuin aiemmissakin. Suunnittelijat ovat osanneet välttää kiusausta piirtää kovin muodikas koiranluuliittymä. Liikenneympyrät valtateillä eivät ole varsinkaan ammattiliikenteen vankkumattomassa suosiossa.


Taajaman itäosiin on piirretty toinen liittymä, jossa onkin sitten ympyröitä kaksin kappalein.


Tässä rampit ovat vaatimattomammat kuin valtateiden liittymässä.

Itäisemmän liittymän nimi johtaa asiaankuulumattomiin mielleyhtymiin.


Urakkasopimus on tarkoitus allekirjoittaa tuota pikaa ja homman pitäisi olla valmiina vuoden 2028 loppuun mennessä. 

2 kommenttia:

NH kirjoitti...

Ysitien mutkaisuudesta Vaajakosken Itäpuolella onkin ollut jo aikaisemmin juttua. Joku voi ajatella että mikä ihme mutkaisuus, sehän on hyvää valtatietä jota ajan kahdeksaakymppiä joka viikonloppu mökille. Eikä kukaan edes ohittele. Tuon projektin sisällä näköjään oikaistaan pari 60-luvun suunnittelijan piirtämää tilastomutkaa Vt9 ja 13 liittymän länsipuolelta. Monta kertaa tullut ajaessa katseltua että miksi liittymien välissäkin on pitänyt kaarrattaa tietä edestakaisin lyhyellä matkalla vaikka maastollisesti ei olisi ollut mitään tarvetta. Vastassa vieläpä rautatien ylitys jonka vuoksi vasemmalle kaartuvasta kurvista lähdetään jyrkkään oikeaan. Edellinen oli vasen eri helppo.

Matti Grönroos kirjoitti...

Noihin aikoihinhan olivat suunnitteluismit murroksessa ja kaarteiden yhdistämien suorien sijaan ruvettiin tekemään suorien yhdistämiä kaarteita. Aika usein käy niin, että isojen muutosten yhteydessä mennään toiseen äärimmäisyyteen ja heilahdukset pikkuhiljaa tasoittuvat kohti kultaista keskitietä.

Toinen, mahdollinen, syy mutkiin on, että tiestä alun pitäen ei ollut tarkoitus tehdä valtatietä. Aluksi oli tarkoitus tehdä vain Leppäveden ylitystie. Sitten pohdittiin, että jospa tehtäisiin valtatie Pieksämäelle ja vasta aika myöhään keksittiin, että no hei tehdäänpä sittenkin valtatie Kuopioon saakka. Kuopion suunta ei ollut ykkösprioriteetissa kaiketi sen takia, että 69 oli vastikään uudelleenrakennettu Hirvaskankaalta lähes Konnevedelle ja Kivisalmen siltakin saatu valmiiksi. Alemman tieverkon geometrialla ei ole niin kauheasti väliä, kun suunnittelunopeudet ovat alhaisemmat.