1.8.2018

Suolaa, suolaa, enemmän suolaa

Konstit on monet, sanoi hollantilainen, kun maantiesuolaa keskikesällä levitti.

Suomi ei ole ainoa seutu, joka on ollut läkähtymässä helteeseen kuluneen heinäkuun aikana. Muun muassa Hollannissa ovat lämpötilat nousseet yli 35 asteen.


Iltapäivälämpötiloja 26.7.2018

Hollannista on raportoitu sekä pyöräteiden ja ajoratojen helleongelmista.

Pyörätieongelmat kuulostavat suomalaisitta oudoilta: Kivetyt tiet ovat ikään kuin routineet siksi, että asennushiekka on ruvennut rapautumaan. Ilmeisesti hiekan kivilaji on jotain muuta kuin täällä päin maailmaa käytetään.

Hankalampi ongelma on ollut asfaltin sulaminen. Hollannissa kun ei ole nastarenkaita, eritoten taajama-alueella käytetään Suomea kuohkeampaa asfalttimassaa, joka tuottaa vähemmän rengasmelua, mutta jonka kulutuskestävyys on huonompi. Massan bitumipitoisuus on korkea ja
teiden pinta ei tunnu kestävän jatkuvaa hellettä.

Mutta niin on, että mikään ei ole niin viisas kuin ihminen, paitsi insinööri.

Muutamassa pohjoisen kaupungissa on ajettu vilkkaisiin risteyksiin ja liikenneympyröihin normaalisti talvisin käytettävää maantiesuolaa. Se sitoo ilman kosteutta ja siten jäähdyttää tien pintaa. Lisäksi se vetää puoleensa asfaltin kosteutta, jolloin asfaltin lämpötilasta aiheutuva tahmeus vähenee.


Suolan levitystä Arhmenissä

Ei kommentteja: