5.4.2019

Käyn ahon laitaa

Suomalainen eritasoliittymä, jossa kohtaa viisi valtatietä ja kaksi europpaatietä, ja niiden lisäksi yksi yhdystie, on nimeltään Aholaidan eritasoliittymä.

No missäs sellainen on?

Jyväskylässähän se, kaupunkin koillisreunassa, jossa kohtaavat Rantaväylä, Vaajakosken moottoritie ja pohjoiseen johtava nelostie. Valtatiet ovat 4, 9, 13, 18 ja 23 ja eurooppatiet E63 ja E75. Niin ja yhdystie on 6018.


On siinä numeroita

Aholaidasta pohjoiseen on tehty nelikaistainen valtatie varsin ahtaaseen paikkaan. Lopputulos ei edusta aivan parasta A-luokkaa. Aholaidan pohjoisen ja idän väliset vilkkaat rampit ovat geometrialtaan varsin tiukkoja. Pohjoiseen kulkeva ramppi tekee tiukan 90 asteen mutkaan ja liikenne ohjautuu kaistalle, joka lyhyen 200 metrin mittaisen sekoittumisalueen jälkeen ajautuu pois valtatieltä Tourulan liittymään.


Aholaidan, Tourulan ja Lohikosken eritasoliittymien seutu


Valtatiet 4 ja 13 kääntyvät tiukassa mutkassa kohti pohjoista

Tie sivuaa Kankaan aluetta, jossa vanha paperitehdas korvautuu 5000 asukkaan ja 2000 työpaikan alueella ja nykyisten liikennejärjestelyjen ei arvioida selviävän tästä lisäkuormasta.

Suunnitelmissa on Tourulan liittymän poistaminen, uuden Kankaan eritasoliittymän rakentaminen, Aholaidan liittymän geometrian säätäminen ja uusien ramppien rakentaminen ja Lohikosken liittymän etelään vievän liittymärampin uusinta.


Tourulan liittymä poistetaan ja korvataan Kankaan liittymällä.


Aholaidan liittymässä rakennettaisiin uudet länsi-pohjois-rampit korvaamaan Tourulan liittymä. Lisäksi loivennetaan idästä Vaajakosken suunnasta pohjoiseen kulkevaa.


Lohikosken liittymä on oikeastaan kolmiramppinen ja siitä erkavalla kadulla on hassu pikku yhdystie valtatielle ilman järjellistä kiihdytyskaistaa. Tämä korvataan kunnollisella rampilla. Nykyisessä viitassa ei ole katsottu tarpeelliseksi mainita teitä 4 ja 13.


Suunniteltu uusi Kankaan eritasoliittymä, joka suunnitelmissa esiintyy myös nimellä Seppälä. Se sijaitsee sen verran Tourulan liittymää kauempana Aholaidasta, että sekoittuminen on helpompaa.

Tiesuunnitelma on valmisteilla, mutta kuten aina, rahasta ei ole tietoakaan.

6 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Ahonlaidan lännestä pohjoiseen (E1R1)-rampista näyttää tulevan melkoisen pitkä silta, ylittäen rautatiet kahteen kertaan, rampit kolmeen kertaan ja motarin kahteen kertaan.

Juha Mäkinen kirjoitti...

Alueen liikennesuunnittelullisiin lystikkyyksiin kuuluu moottoritien ylittävä rautatiesilta, jolla ei ole rautatietä ja joka johtaa pöpeliköstä pöpelikköön. Silta rakennettiin v. 1989 Kankaan paperitehtaan tarpeita varten. Ilmeisesti tarpeet muuttuivat, sillä kiskoja ei sillalle koskaan vedetty. Toimiva rautatiesilta oli koko ajan sata metriä luoteeseen. Sillan pääasiallisia käyttäjiä ovatkin olleet ns. siltojenalusmiehet. Paperitehdaskin lakkautettiin v. 2010.

Silta näkyy tässä kuvassa keskellä
https://www.google.fi/maps/@62.2533877,25.769108,358m/data=!3m1!1e3

Matti Grönroos kirjoitti...

Tuollainen puolisuora (siis noin 90 astetta vasemmalle) ramppi on väistämättä pitkä ja usein siltojensa takia myös kallis. Jos on tilaa, silmukat saadan mahtumaan rampin "sisäpuolelle", mutta jos joudutaan menemään silmukoiden ylitse, siltoja on paljon. Esimerkiksi Kehä III:n ja seiskatien liittymä.

S Karjalainen kirjoitti...

Alla olevan linkin mukaan kyseinen silta rakennettiin Kankaan paperitehtaalle suunnitellun uuden paperikoneen aiheuttaman tuotantokapasiteetin kasvun johdosta jota ei lopulta tapahtunut koskaan. Nykyään kyseistä paperitehdasta ei ole, joten rautatiesillan osalta voidaan puhua täydellisestä hukkainvestoinnista.

http://vaunut.org/kuva/687?t=M-real

fi.m.wikipedia.org/wiki/Kankaan_paperitehdas

Perttu kirjoitti...

Kumpikohan mahtaa toteutua ajemmin, tämä vai Vaajakoski-Kanavuori parannus?

Ekku kirjoitti...

Vähän aiheen vierestä koskien tuota Kankaan aluetta: Jyväskylän päättäjät mainostavat alueelle syntyvän 2000 työpaikkaa nyt kun siellä ei enää ole paperitehdasta. Mitenköhän tämä toteutetaan?