17.7.2019

Logistiikkaa ja kapasiteettisuunnittelua

Hailuodossa järjestettiin muutama päivä sitten Bättre Folk -festivaali. Se on alkanut pienestä marginaalitapahtumasta ja nyt päätynyt massatapahtumaksi. Juhlapuheissa puhutaan ekologisuudesta ja muusta hyvellisyydestä, mutta massojen takia kyse on enemmänkin ryöstöviljelystä.

Katsotaanpa.

Lippuja oli myyty sen verran, että festivaaliorganisaatio ilmoitti paikalle saapuvan noin 5000 henkilöä.

Hailuoto on saari, johon kulkee tasan yksi (1) tie. Tien katkaisee noin seitsemän kilometrin mittainen lauttayhteys. Lauttayhteys on kesäpäivisin jo valmiiksi kapasiteettinsa rajoilla.

Huippukuorman aikaan lauttoja on kaksi ja kumpikin ottaa kerrallaan enintään 250 matkustajaa. Kun lautat kulkevat tiheimmillään 30 minuutin välein, reitin maksimikapasiteetti on siten 500 matkustajaa tunnissa. Aikataulun mukaan lähtöjä on vuorokaudessa 24-25 kappaletta, eli kun aamuyön ja puolen yön lautatkin lastataan täyteen, vuorokausikapasiteetti on luokkaa 6000.

Kulkemiseen oli ratkaisujakin. Ensimmäinen ratkaisu oli festivaalibussi Oulusta. Bussit mahtuivat lauttaan, mutta kun lautalla on neljä täyttä bussia, loput autot jäävät rannalle, vaikka niille olisi hyvin tilaa. Kas kun lautan 250 matkustajan raja tulee täyteen.

Jonot Oulunsalossa olivat pisimmillään kolmen tunnin luokkaa. Siinä olivat niin festivaalivieraat kuin ne, joilla Hailuotoon muuten oli asiaa. Paikallisethan pääsevät johon ohitse.


Jononpoikasta Oulunsalossa

Järjestäjä oli oikein maininnut, että bussin kyytiin pääsee myös Oulunsalon lauttarannasta, johon voi jättää auton maksuttomaan parkkiin. Oulunsalon lauttarannassa on pysäköintipaikka 13 autolle.

Majoitus oli järjestetty metsään festivaalialueen lähettyville. Metsään ei saanut viedä autoaan, vaan se piti jättää satamaan. Satamassa on pysäköintitilaa noin 60-80 autolle ja sen vieressä lisäksi noin 20:lle. No minne loput sadat autot? Maantien varteen tietenkin, kapean 816-tien! Ja kun kaikille ei pitkä kävelymatka mitenkään sovi, niin yksityisalueille, tonttien pihoille ja silleen.


Seututie 816 festivaalin pysäköintialueena

Epätoivoisin yritys oli järjestäjien toive: tule fillarilla. Oulusta on pelipaikalle sotkemista 53 kilometriä per suunta. Se on hieman pitempi matka kuin punavuorelaisen hipsterin 530 metrin polkemismatka lähimpään vegaaniruokalaan, eikä mitenkään merkittävää fillarisumaa ole raportoitu. Niin, ja fillarilla tulevakin on mukana siinä lautan 250 matkustajan kiintiössä.

Tässä on vähän samaa kuin ajatuksessa järjestää tuhansien kuuntelijoiden festivaali Pihlajasaaressa Helsingissä, parin vesibussin varassa. Jo pienellä laskutoimituksella on selvää että vaikeuksia tulee. Hailuodon kunnankin pelisilmä on asiassa laskeutunut runsaat puoli metriä ja kääntynyt 180 astetta. Kuntaa kiinnosti lähinnä maankäyttösopimusten laadinta festivaali- ja telttailualueen osalta. Festivaalia ei ole käsitelty missään päätöksentekoelimessä.


Kaikkiahan eivät pelisäännöt koske. Auton saa mukavasti teltan viereen, kun sen pysäköi yksityiselle mökkitontille.

6 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

No, ainakin järjestäjätaho on päättänyt, ettei myytävien lippujen määrää (enää) lisätä tulevana vuonna. Tälle vuodellehan tehtiin 500 lipun lisäys...

Kas kun ei järjestäjä maininnut mahdollisuutta saapua omalla veneellä tapahtumaan, onhan Marjaniemessä sentään (vieras)venesatama. Sellainen saapuminen sopisi hyvin tapahtuman ironiseen nimeenkin.

Siltaa odotellessa.

Matti Grönroos kirjoitti...

Kyllähän sinne veneilläkin tultiin. Yhdenhän festivaalivieraita kuljettanut m/s Oulu rusensi itsensä ja laiturin väliin, kun eivät taidot riittäneet ahtaassa satama-altaassa ajamiseen.

Antti kirjoitti...

Mietin, kuinka helppoa tai vaikeaa olisi nostaa lautan suurinta sallittua matkustajamäärää. Riittääkö, jos hankitaan lisää pelastuslauttoja ja -liivejä niin, että ne (jonkin turvamarginaalin kanssa) riittävät myös korotetulle matkustajamäärälle.

Tietystikin matkustajamäärän korottaminen ratkaisisi vain (pienen) osan tämänkaltaisten tapahtumien logistisista ongelmista, eikä moiseen työhön tietenkään muutenkaan kannata ryhtyä, jos kiinteä yhteys on tulossa muutaman vuoden kuluttua. (En toki usko, ennen kuin näen sen valmiina, mutta lähempänä se nyt on kuin pitkään aikaan.)

weatherc kirjoitti...

Itse n 10 vuotta asuneena saaristossa voinen todeta ettei niillä ikinä lasketa nuppimääriä. Siihen ei yksinkertaisesti aika riitä. Käytännössähän noilla on 3 kaistaa vierekkäin, eli 3 bussia keskelle ja loput täyteen pienempiä autoja.
Tuollaiset 3 tunnin jonothan ovat normaalia Turunmaan saaristossa Juhannuksena ja välillä muutoinkin kesäsin, ei siis mitään uutta taivaan alla ;)

Elyas kirjoitti...

Juhannus, heinäkuun viikonloput ja sorsajahdin aloitus, siinäpä ne taitaa olla Hailuodon ruuhkahuiput, Bättre folkin ja siikamarkkinoiden lisäksi.

Matti Grönroos kirjoitti...

Itse asiassa nuppimäärien laskeminen on hyvinkin helppoa, koska tavallisesti sitä ei tarvitse tehdä. Jos matkustajien enimmäismäärä on 250 ja henkilöautoja mahtuu lauttaan noin 55, riittää kun noteeraa muutaman auton, jossa on sisällä vain 1-2 matkustajaa. Sen jälkeen tiedetään, että 250 ei tule täyttymään.

Linja-auto on sitten eri asia tai on olematta. Hailuodon bussi kulkee yleensä hyvin pienellä kuormalla. Nyt kävi niin, että lauttaan pyrki useita noin 60 hengen täpötäysiä busseja. Kun ne ovat täynnä, ei silloinkaan asiassa tarvita kovinkaan kummoista matematiikan taitajaa.

En usko, että yksikään aluksen päällikkö vaarantaa työuraansa ottamalla sen riskin, että lähtee liikkeelle suuremmalla matkustajamäärällä kuin aluksessa on pelastusliivejä. Jos jotain sattuu, on tältä pallonpuoliskolta turha ajatella saavansa töitä.