1.9.2020

Kukas se siinä?

Eritasoliittymät ovat melko arkisia juttuja ja niissä harvemmin nähdään mitään erityisiä kuvioita, vaikka nimityksiä "salmiakki", "trumpetti" ja "neliapila" käytetäänkin.

Myöhempien aikojen uutuuksia on koiranluuliittymä. Siinä sillan päissä on liikenneympyrän kaltaiset rakennelmat ja ylhäältä katsoen syntyy mielikuva koiran luusta. Itse asiassa koiranluu on sivusuunnassa litistettu liikenneympyrä: Yksi silta riittää.


Koiranluu. 7/E18 Pyhtää.

Mielikuvitusta kutkuttava ratkaisu on 3/4-neliapila. Siinä on yksi silmukoista korvattu puolisuoralla rampilla, joka kulkee saman liittymäsektorin halki, kuin missä puuttuva ramppi kulkisi. Joskus muita ramppeja on muotoiltu niin, että asiaan kuulumattomat mielleyhtymät nousevat helposti pintaan.

Käykäämme koillis-Hollannissa Groningenin kaupungin itäpuolella. Teiden A7/E22 ja N33 liittymässä on yksi silmukoista saanyt hieman levinneen muodon.


NL A7/E22 liittymä 44 Noordbroek

Sitä kun hetken katsoo, nousee mieleen erilaisia hahmoja. Onko liittymän piirtäjällä ollut mielessään Mustanaamio, Darth Vader tai Homer Simpson, mene ja tiedä. Tai näiden jokin yhdistelmä.


Mustanaamio, Darth Vader ja Homer Simpson

3 kommenttia:

eSa kirjoitti...

Muumien Mörkö...

Antti kirjoitti...

Mörkö tuo minustakin on.

Mikähän mahtaa olla syynä silmukan levinneelle muodolle? Ainakin sen ansiosta silmukkaramppien välinen sekoittumisalue on vähän pitempi kuin jos olisi käytetty perinteistä silmukkaa.

Matti Grönroos kirjoitti...

Neliapiloiden erikoismuotoilu ei ole kovin yleinen, mutta ei aivan harvinainenkaan, esimerkiksi

Anderson, NC
Berlin-Hellersdorf

Mainitun sekoittumisalueen pitenemisen lisäksi etuja on, että rampilta liitytään hieman pienemmmässä kulmassa, jolloin vasemmalle kokoojarampille tai päätielle on hieman parempi näkyvyys. Lisäksi saattaa olla saavutettavissa vähäistä tilansäästöä.

Tässä Hollannin tapauksessa kuitenkin olettaisin veden olevan syypää. Kuvan tumma allas on vettä. Kyseinen silmukka ja samassa lounaissektorissa sijaitseva suora ramppi muodostavat yhtenäisen padon ja se on saattanut tulla halvemmaksi kuin pitkien kaarevien siltojen rakentaminen silmukkaa varten.

Googlen kuvaa paikan päältä