9.9.2020

Vanhan rouvan kosto

Teillä ja Turuilla on aikoinaan pariinkin otteeseen paheksunut nelostiellä Viitasaarella sijainneen Hännilänsalmen riippusillan karua kohtelua artikkeleissa Vanha rouva saa mennä (2008) ja Vanhaa rouvaa ronkitaan (2010). Kyseessä oli valtateiden viimeisen lossin korvannut yksi 1960-luvun komeista riippusilloista, joka purettiin pois korvaavan tusinasillan valmistuttua.



Itä- ja Länsi-Saksan autoteollisuuden tuotteita ylittämässä Hännilänsalmea

Sittemmin on kuulunut kummia.

Uusi silta on alusta pitäen osoittautunut ongelmalliseksi. Se on vuotanut. Betonisen sillan ei ole tarkoitus vuotaa, koska se ei pitkän päälle tee hyvää rakenteille.

Asiassa edettiin niin pitkälle, että silta otettiin kesällä 2020 peruskorjattavaksi vain 11 vuoden ikäisenä. Tarkoitus oli avata metrin verran kumpaakin reunaa ja parannella salaojitusta.

Nyt kuitenkin Väylävirasto ilmoittaa, että sillan kunto on oletettua paljon huonompi. Suoja-asfaltti on haperoa ja kermi ei ole kunnolla kiinni sillan kannessa. Koko kansi joudutaan ottamaan auki ja kermikerros uusimaan. Tänä vuonna ehditään tehdä puolikas sillasta ja vuonna 2021 edessä on toinen kesä pullonkaulasillalla.

Vanha rouva taisi kostoksi kirota siltapaikan. Mutta pitää ajatella positiivisesti: Ryssitty tusinasilta ei varmaankaan kestä kovin monta kymmentä vuotta. Se puretaan ja paikallehan voitaisiin rakentaa vaikka riippusilta!

3 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Tämä nyt sentään ehti kymmenvuotiaaksi. Iin Jakkukylän riippusilta ei ehtinyt edes valmiiksi asti. Tosin samassa yhteydessä taisi vahingossa selvitä, miksi julkiset rakennuskohteet ylittävät niin tolkuttomasti budjettinsa. Ne kun on laadittu ESIsuunnitelman pohjalta, ja vain täysi tahvo rakentaa esisuunnitelman mukaisesti. Eihän se ole toimiva suunnitelma!!!!

Olli H. kirjoitti...

Paljonkohan tuolla sillalla mahtaa olla raskaan liikenteen määrä, Väylän mukaan kok. liikennemäärä olisi jotain päälle 6800 ajoneuvoa vuorokaudessa?

20 vuoden päästä saavat olla tekemässä jälleen uutta siltaa kun raskaan ajon. määrät alkavat olla sitä luokkaa mitä se on nyt esim. Tikkakosken ja Äänekosken välillä.

Matti Grönroos kirjoitti...

Raskaan liikenteen volyymi on vaatimaton, luokkaa 1000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Sellaiset puolet Lapinlahden sillasta, joka on kyllä pysynyt kasassa viimeiset 55 vuotta. Hännilansalmen tusinasillan jännevälit ovat verraten lyhyet, ja siksi niitä tuskin rekalla ajamalla rikki saa. Sillä olettamuksella tietysti, että sillan kantavat rakenteet on tehty paremmin kuin pinta.

Noin yleisesti, raskaan liikenteen eniten kuormittamat sillat sijaitsevat aivan muualla kuin nelostiellä Jyväskylän pohjoispuolella.