18.8.2021

Ampu tulee!

Göteborgissa tehdään uutta rautatietä kaupungin keskustan alle. Kaupungin päärautatieasema on päätelaiturityyppinen, eli kiskoja lähtee vain yhteen suuntaan. Västlänken-projektissa rakennetaan uutta rataa siten, että asema muuttuu läpiajettavaksi.

Hankkeesta on diskuteerattu lujasti, eikä aina höyhenenpehmein sanakääntein.

Nyt ovat työt siinä mallilla, että eteläisiä suuaukkoja ruvetaan louhimaan. Asiassa on se pikku mutta, että suuaukot sijaitsevat osapuilleen Göteborgin vilkkaimman moottoritieliittymän alla: Kallebäcksmotet-liittymässä haarautuvat Göteborgista etelään Malmön suuntaan kulkeva E6 ja itään Jönköpingin kautta Tukholmaan kulkeva pääreitti, tie 40 Jönköpingiin ja siitä edelleen E4 Tukholmaan.

Räjäytystyömaa moottoritieliittymän alla on vahinkoriskiltään merkittävä ja siksi sekä E6 että itään kulkeva 40 suljetaan räjäytysten ajaksi. Idästä liittyvä 40:n ramppi kohti Göteborgin keskustaa sijaitsee työmaasta sen verran etäällä, että se pidetään avoinna.

Liikenneruuhkista odotetaan massiivisia ja työmaan kesto on ainakin puoli vuotta.

Liikennehäiriötä kuitenkin minimoidaan kovin yksinkertaisella keinolla: Räjäytys tapahtuu päivittäin aina samaan aikaan klo 11.20. Nyt on viidakkorumpua lyöty ja otaksuttavasti jokainen göteborgilainen tietää, että klo 11.15–11.45 kannattaa Kallenpurolta pysyä kaukana. 

Verrattuna siihen, että paukku tulee johonkin satunnaiseen aikaan päivän mittaan, ratkaisumalli kuulostaa kovin kulkijaystävälliseltä. Siitä voisi olla opittavissa jotain.

5 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Aikataulu kuulostaa hyvältä, edellyttäen että siinä pysytään. Jos aikataulut rupeavat kuitenkin tuottamaan ureaa, voi paukku tulla vaihtelevaan aikaan.

tienkäyttäjä kirjoitti...

Monella työmaalla aikataulutetut räjäytysikkunat ovat käytössä, jos räjäytyksistä aiheutuisi muuten liian suurta haittaa. Esimerkkinä vaikka Helsingin rautatieasemalle rakenteilla oleva Kaisantunneli.

Jos räjäytysikkunoita on harvoin, ne pidentävät työmaan kestoa ja kasvattavat kustannuksia. Se on varmaan selitys, miksei niitä käytetä paljoa kaupunkien ulkopuolella.

Oula Lintula kirjoitti...

Uskollisesti pysyy Tukholma yhä poissa 40-tien opasteista.

Unknown kirjoitti...

Näköjään E6:lta etelästä 40-tielle on saatu vihdoin ramppi. Vielä viitisen vuotta sitten, kun asuin Göteborgin seudulla piti etelästä tullessa koukata Sankt Sigfridsgatanin kautta.

Matti Grönroos kirjoitti...

Ei sitä nyt sovi eurooppatien kohteita esittää alemman luokan tien kohteena, herregud!