25.1.2022

Boriksen kolo

Vanhastaan tunnettu poliittinen operaatio on esittää jotain posketonta. Kun sitä siunaillaan ja sen ympärillä öyhötetään, pienempiä asioita on helpompi saada lävitse.

Samaan taktiikkaan on nojannut Ison-Britannian pääministeri Boris Johnson, jonka kansansuosio on ollut alamaissa. 

Johnson esitti vuonna 2018 ajatuksen Pohjois-Irlannin ja emämaan yhdistämisestä sillalla tai tunnelilla. Hintalapuksi oli lonkalta heitetty luokkaa nelisenkymmentä miljardia euroa vastaava summa Sumujen Saarten kahvilappuja.

Tästähän riemu nousi ja suunnitelma sai nopeasti nimen Boris Burrow, Boriksen kolo. Hallinto pani kuitenkin tuumasta (2,54 cm) toimeen ja laittoi pystyyn työryhmän tutkimaan asiaa.

Lyhyin meriyhteys on Belfastin lähettyviltä Skotlantiin, lyhyimmillään vain noin 25 kilometriä. Tässä on se ongelma, että vaikka Belfastin kaupunkialue on kohtalaisen kokoinen, vajaat 700 000 asukasta, salmen toisella puolella ei ole juuri mitään. Lisäksi Skotlannin puolen pää on pitkän niemen päässä ja tämä lyhin ylitys tarvitsisi itseään 2-3 kertaa pitemmän siirtymän, jotta päästään maalikylille.

Etelämpänä salmen leveys on 35-40 kilometriä, mutta muuten asutus on tiuhempaa, ja siltayhteys olisi paremmin perusteltu. Pulmat sen sijaan eivät ole vähäisiä. Ensinnäkin, salmi on yli 300 metriä syvä ja rautatietunneli tarvitsisi noin 40 kilometriä pitkät ylä- ja alamäet. Tunnelille tulisi siis pituutta sadan kilometrin verran.


Päävaihtoehtot. Lyhyeen siniseen vaihtoehtoon liittyvä jatkoyhteys katkoviivoin

Toinen pulma ei ole aivan vähäinen: Tähän syvänteeseen on 1970-luvulle saakka dumpattu puolitoista miljoonaa tonnia räjähtämättömiä ammustarvikkeita. Ihan tuosta noin vain ei kannata lähteä poraamaan pohjaan reikiä siltapilareiden perustamista varten.

Työryhmä sai marraskuussa 2021 työnsä valmiiksi ja valtakunnassa on arvosteltu raporttiin laitettua rahaa, miljoonan euron verran. (Suomessa ei juuri ole jaksettu pitää meteliä siitä, että Turun "tunnin junan" suunnitteluun on budjetoitu 75 miljoonaa, vaikka on melko selvää, että rataa ei kustannussyistä koskaan rakenneta.) Työryhmä on päätynyt hieman toisenlaiseen hintalappuun kuin mainittu 40 miljardia: Siltaversio maksaisi 400 miljardia ja tunneli 250. Työryhmä ei näe rakentamisessa oikein mitään järkeä.

Johnson jo keväällä 2021 ennakoi tyrmäystä ja lähti puolustukseen vielä suuremmalla ehdotuksella: Tunnelit Englannista ja Skotlannista Pohjois-Irlantiin. Tunnelit yhtyisivät suuressa liikenneympyrässä Man-saaren alla.


Tätä "Douglas Junction" -suunnitelmaa (saaren pääkaupungin mukaan) ei enää ole otettu vakavasti. Siitä on esitetty brittiläistyyppisiä näennäiskohteliaita lausuntoja, mutta myös suorasanaisempaa tekstiä. Kansanomaisissa ilmaisuissa ehdotusta luonnehditaan naurettavaksi, Hitlerin bunkkereiksi, lepakon jätöksiksi ja onpa pääministeriä itseäänkin kutsuttu huonosti kasvatetuksi seitsenvuotiaaksi. On myös ehdotettu, että hänelle ostettaisiin sähköjunasetti, koska sellaisella askartelu tulee halvemmaksi.

Ei kommentteja: