2.3.2022

Kaupungininsinööri suunnittelee, osa n+1

Kivistössä Vantaalla rakennetaan uuden kaupunginosan keskustaa kolmostien itäpuolelle, tien tuntumaan. Kun kolmostie rakennettiin moottoritieksi, vanha kolmostie sai Kivistön kohdalla uuden linjan ja viralliseksi nimeksi Vanha Hämeenlinnantie.

Kivistön kohdalla töiden takia tie on ollut pariinkin otteeseen suljettuna ja saanut aina uuden linjauksen osa siitä on nyt nimeltään Vantaankoskentie. Tämä Vantaankosken tie, siis vanha vanha Vanha Hämeenlinnantie on nyt saanut uuden liikenneympyrän.

Ympyrään sisältyy mielenkiintoinen yksityiskohta. Vanhalle vanhalle Vanhalle Hämeenlinnantielle poistutaan kahta kaistaa, mutta rinnakkaisten kaistojen ryhmitysmerkit osoittavat eri suuntiin.

Vallitseva käytäntö on, että sama suunta osoitetaan merkeillä, joiden nuolikuvio osoittaa samaan suuntaan.


Helsinki, Töölöntulli, Mannerheimintie/Tukholmankatu

Näin on myös liikenneympyröistä poistuttaessa. Silloinkin merkitään poistumissuunta oikealle kääntyväksi selkeyden takia, vaikka rattia ei mahdottomasti tarvitsekaan kääntää.


Tuusula, Hyrylä, kt45/st145

Asiassa on vielä mielenkiintoinen matematiikkaan liittyvä seikka. Yleensä nimittäin on nähty puhtaasti geometriaan nojautuen, että sisäkurvin kaarteen säde on pienempi kuin ulkokurvin puoleinen. Vantaalla kaupungininsinööri näkee asian olevan päinvastainen. Onkohan tämä sitä paljon puhuttua epäeuklidista geometriaa, mene ja tiedä.

3 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Tuossa nyt sentään on ajoradan yläpuoliset portaalit. Nuo "turboliittymät" ovat muutenkin hankalia suomalaiselle autoilijalle. Vastikään yksi ulkokaistaa ajava neropatti oli vähällä tehdä läheisempää tuttavuutta autoni kanssa jatkaessaan "suoraan", vaikka hänen kaistansa ei jatkunutkaan. Kaistamerkinnät kertovat niin. Tai siis kertoisivat, elleivät olisi lumen peitossa.

Kyseinen "turboliittymä" vaikuttaa muutoinkin vähän turhalta, koska mikään risteävä suunta ei ole luontaisesti kaksikaistainen.

Jussi I. kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Matti Grönroos kirjoitti...

Juuri siksi tekstissä tehdään tarkka ero Vanhan Hämeenlinnantien ja vanhan Hämeenlinnantien välillä.