10.3.2022

Palatiet

Maassamme on kohta jos toinenkin, jossa tie jatkuu risteyksen toisella puolella eri numerolla ja usein myös eri luokan tienä.

Rajataanpa tätä tutkimuskenttää niin, että etsitään verkosta yhtenäisiä teitä, joilla on useita numeroita. Tehdään vielä lisärajaukset siten, että yhdistävän pisteen on kummankin tien päätepiste. Vaikkapa 66:n ja 68:n risteys 23:n kanssa Virroilla ei käy, koska vaikka kyseessä on 68:n päätepiste, 66:n se ei ole.

Jos väljennetään hieman kriteerejä siten, että parin-kolmen kilometrin aukko päätepisteiden välillä esimerkiksi tienoikaisujen takia sallitaan, löytyy muun muassa sisemmän Salpausselän seututieketju 313 Vääksy-Vierumäki, 363 Vierumäki-Jaala, 369 Jaala-Tuohikotti, 377 Tuohikotti-Savitaipale.

Pääteillä, valta- ja kantateillä, on koko joukko kahden tien ketjuja. Esimerkkejä ovat muun muassa vt25, joka muuttuu kt55:ksi Mäntsälässä tai kt74, joka muuttuu mt514:ksi Ilomantsissa.


Kantatie 54 jatkuu seututienä 283. Tammela


Kyyjärveltä ja Viitasaarelta saapuva kantatie 77 vaihtuu viitostien risteyssillalla kantatieksi 75. Siilinjärvi

Kolmen ketjuja pääteillä on kaksi:

  • Turusta alkava valtatie 10 muuttuu Tuuloksessa kantatieksi 53, joka taas muuttuu maantieksi 3143 Padasjoen Taulussa. 3143 ei ole kovin pitkä: Se päättyy parin kilometrin päässä Padasjoen kirkon kupeeseen.
  • Lahdesta alkava valtatie 24, entinen Päijänteen länsipuolen nelostie, päättyy Jämsässä ysitien liikenneympyrään. Tie jatkuu kantatienä 56 Mänttään ja kantatien 58 risteyksessä sen numeroksi vaihtuu seututie 347, joka ulottuu Vilppulan taajaman länsireunalle runsaan 11 kilometrin päähän.
Pääteiden sarjassa tässä lajissa voitto näkyisi menevän Turun ohitustielle.

Ohitustie on ykköstien ja Naantalin välillä kantatie 40. Kuparivuoren tunnelin suulla tie muuttuu seututieksi 189. Rymättylässä tieluokka muuttuu vielä kerran ja Airismaan kautta Aaslaluodolle kulkeva tie on yhdystie 1890.


Kantatie 40 päättyy ja jatkuu seututienä 189. Naantali.

Tästä tulee lukumääräksi kuitenkin vasta kolme. Neljäs tulee tien toisesta päästä. Uuden ja vanhan ykköstien välinen osuus säilytti uuden tien valmistuttuakin numeronsa 40. Ohitustien ykköstien ja kymppitien välisen osuuden uudelleenrakentamisen yhteydessä tämä noin neljän kilometrin mittainen osuus on uudelleenluokiteltu yhdystieksi ja se on saanut numeron 2271. Kyseessä on siis neljän tien ketju.

14 kommenttia:

tienkäyttäjä kirjoitti...

Turun ohitustien eteläpää on vähän tulkinnanvarainen. Kirismäen liittymä ykköstien risteyksessä sai lisärahoitusta kesken viime syksynä päättyneen urakan, jolla tehtiin uusia siltoja niin että ohitustie alkaa ja päättyy ykköstien länsisuunnan ramppeihin. Yhdystielle 2271 päästäkseen on pohjoisesta tullessa erkaannuttava erilliselle rampille ja toisessa suunnassa 2271:ltä tuleva liikenne liittyy ohitustielle rampin kautta. Voi kuitenkin olla ihan perustellusti sitä mieltä, että kyse on vain liittymän topologiasta.

KLS kirjoitti...

Palatienä voisi hyvinkin pitää myös monia vanhoja pääteitä, jotka uudempien teiden valmistuessa ovat jääneet sivuteiksi. Jotkut sellaiset hahmottuvat nykyisiltäkin tiekartoilta vielä selvästi yhtäjaksoisiksi teiksi, vaikka niiden tienumerot vaihtuvatkin matkan varrella useita kertoja. Sellainen on esimerkiksi ikivanha Turun-Hämeenlinnan Härkätie, tai ainakin sen osuus Marttilasta seututieltä 224 Renkoon, jossa se kohtaa nykyisen valtatien 10. Se on suurimmalta osuudeltaan luokiteltu yhdysteiksi, mutta sen numero vaihtuu kaikkien merkittävimpien teiden risteyksissä: sen eri osuuksia ovat yhdystiet 2264, 2810, 2802, 2824 ja 2831.

Matti Grönroos kirjoitti...

Ei kt40:n ja mt2271:n tapauksessa ole tulkinnanvaraisuutta. Tekstissä on määritelmä "tie jatkuu risteyksen toisella puolella eri numerolla", eli risteyksen topologia ei ratkaise.

Risteyksen käsite on vähintään joustava. Eiväthän esimerkiksi vt9, vt24 ja kt56 tosiasiassa risteä. Teiden päiden välissä on liikenneympyrä, jonka tienumero on 26545.

Matti Grönroos kirjoitti...

Hämeen härkätien historialliseen merkittävyyteen nähden sen pilkkominen ziljoonaksi erinumeroiseksi yhdystieksi on varsin noloa.

Jimi kirjoitti...

Ohitustien numero on 110-tien ja 1-tien välillä 2271, ei 1- ja 10-teiden kuten tekstissä väitetään.

Matti Grönroos kirjoitti...

Ei siinä kyllä sellaisia väitetä.

Antti kirjoitti...

Kohtuullisen pitkä palatie on myös Inarin kirkonkylä – 9553 – Angeli – 9704 – Karigasniemi – 970 – Nuorgam – Norjan tie 895 – Skiippagurra. Ihan varma en ole, saako ulkomaiden teitä laskea mukaan, mutta kovin suurta merkitystä asialla ei tässä tapauksessa ole, koska ylivoimaisesti suurin osa tästä palatiestä on Suomen puolella.

Oula Lintula kirjoitti...

24 jatkuu myös eteläpäästään lahtelaisena katuna. Lasketaanko sitä?

Matti Grönroos kirjoitti...

"Teillä, joilla on useita numeroita" -säännöllä rajataan pois kaupungin katuverkko ja yksityiset tiet. Useat kaupunkeihin päättyvät päätiet jatkuvat katuverkossa muodossa tai toisessa.

01miki10 kirjoitti...

Eikö kolmen ketju ole myös mt5013 - kt74 - mt514, ainakin periaatteessa? Katumaisuudestaan huolimatta 5013 on Väyläviraston ylläpitämä maantie.

Matti Grönroos kirjoitti...

Kyllä tuo 5013/74/514-yhdistelmä mahtuu kriteereihin. Tapaus on mielenkiintoinen siten, että käyttämässäni karttapalvelussa (MML:n Karttapaikka) ei tuota 5013:n numeroa näy, vaikka yleensä sinne ovat lyhyemmätkin pätkät mahtuneet. Lieneekö maastotiekannassa käpyä, mene ja tiedä.

weatherc kirjoitti...

Saaristotie, Korppoossa alkaa numerolla 1801, Korppoosta E18-motarille mennään numerolla 180, sieltä kymppitielle numerolla 2200.

Mac kirjoitti...

Neljän tien ketju olisi kt65 - vt3 - vt9 - mt6018

Matti Grönroos kirjoitti...

Ei mahdu kriteereihin. Kt65 ei pääty vt3:n kumpaankaan päätepisteeseen eikä mt6018 vt9:n.