17.8.2022

Liimapuupalkki

Norjan onnettomuustutkintakeskukselle on tullut uutta pohdittavaa. Maanantaina 15.8.2022 romahti Lågen-joen ylittävä silta tiellä 254 parikymmentä kilometriä Lillehammerista pohjoiseen.

Silta oli valmistunut vuonna 2012. Se oli liimapuupalkeista valmistettu ristikkosilta.

Mitään erityistä painorajoitusta sillalla ei ole. Onnettomuuden sattuessa sillalla oli perävaunullinen kuorma-auto ja henkilöauto. Henkilöauton kuljettaja pääsi itse sillalta pois, kuormurikuski poimittiin helikopterin avulla.

Lähimmät ehjät joen ylittävät sillat ovat 12 kilometrin päässä alavirtaan ja 18 kilometrin päässä ylävirtaan.

Silta kulkee Trettenin kylän kohdalla E6-tien ylitse ja tämän Norjan pääväylän liikenne on ohjattu kiertotielle.

Tapaus heittää ison varjon liimapuupalkkisiltojen päälle. Vastaavanlaisesta tapauksesta raportoi Teillä ja Turuilla artikkelissa Räks! vuonna 2016. Tuolloin silta romahti tuoreeltaan 31-tonnisen vajaakuormalla olleen tukkirekan alta, vaikka kantavuuden piti olla 65 tonnia. Onnettomuustutkinnassa selvisi, että suunnitteluvirheen takia sillan kantavuus ei ollut kuin 17 tonnia! 

Norjalainen lehdistö on tuonut esiin sen, että maassa on rakennettu yhdeksän samalla periaatteella toimivaa siltaa ja nyt niistä on kaksi romahtanut. Taitaapi olla niin, että jäljellä olevat seitsemän pääsevät erityistarkastuksen piiriin.

Norjan tielaitos ja asianomaiset läänit lähtivät kuitenkin radikaalimmalle linjalle. 16.8.2022 ilmoitettiin, että kaikkiaan 14 liimapuuristikkosiltaa suljetaan epämääräiseksi ajaksi, kunnes on päästy hajulle siitä, mikä uusimman sortuman aiheutti.

Tietotekniikan tuottamista apuvälineistä huolimatta lujuusoppi on osin kokemukseen ja osin kokeisiin perustuva tiede. Nyt varmasti joudutaan pohtimaan, onko liimapuupalkilla jotain sellaisia lujuuteen vaikuttavia ominaisuuksia, joita ei ole osattu havaita.

3 kommenttia:

Antti kirjoitti...

Vihantasalmen siltahan valtatiellä 5 on (osittain) liimapuupalkeista valmistettu, ja rakennekin on ainakin sukua Norjassa sortuneille silloille. Millaisiahan vaikutuksia Norjan romahduksilla mahtaa olla täkäläisiin siltoihin?

Matti Grönroos kirjoitti...

Vihantasalmen sillan ongelmista ei liene liiemmin uutisoitu. Vaikka siinäkin on liimapuupalkkeja vinossa, se kuitenkin on rakenteeltaan aivan erilainen kuin nyt puhuttu norjalainen. Vihantasalmen silta on riippuansassilta, jossa riipputangot ovat terästä ja Trettenin siltaa kannattaa puuristikko.

Kuvat Norjasta aiheuttavat hieman epäuskoisen olon. Silta oli kolmiaukkoinen ja välituista huolimatta koko rakenne on menettänyt stabiliteettinsa; kansan kielellä koko silta on hajonnut. Tutkintalautakunta saanee osviittaa siitä, että kuvien perusteella ristikon yläpaarre on katkennut ja ilmeisesti sen jälkeen kansi.

Olli H. kirjoitti...

Eiköhän tuon sillan tilalle tehdä 20v sisään uusi silta, tällä kertaa 2+2-kaistainen betonisilta.