2.4.2023

Juscelino Kubitschekin silta

Runsas vuosi sitten Teillä ja Turuilla tutustui kaupunkiin nimeltään Brasília. Tämä on Brasilian pääkaupunki monumentaalirakennuksineen ja -katuineen. Artikkelissa Neliapilakeskittymä tutustuttiin muutamiin liikennejärjestelyihin.

Palataanpa paikkaseudulle. Juscelino Kubitschek de Oliveira (1902–1976) toimi Brasilian presidenttinä vuosina 1956-1961 ja uuden monumenttipääkaupungin lopullista syntymistä pidetään pitkälti hänen ansionaan. 

Osana pääkaupunkia on tekojärvi, Lago Paranoá. Sillä on pinta-alaa 48 neliökilometriä ja se on osa paikallista sähköntuotantoa. Kaupunki päästää järveen yhtä sun toista ja se on rehevöitynyt.

Koska on järvi ja osa kaupungista järven toisella puolella, pitää olla silta. Vuonna 2002 valmistui Juscelino Kubitschekin nimeä kantava silta. Paikalliset tuntevat sen nimellä Ponte JK.

Kauempaa sivulta katsoen silta näyttää kolmikaariselta varsin tavalliselta sillalta.

Lähempi tarkastelu kuitenkin rupeaa näyttämään, mistä on kyse.



Silta ei olekaan mikä tahansa kaarisilta. Se kaartuu ja siltakansi kulkee kaarten lävitse.


Sillalla on mittaa 1200 metriä, pisin jänneväli on 240 metriä, alikulkukorkeus 18 metriä ja kaaret nousevat 63 metrin korkeuteen.


Lujuuslaskelmissa on todennäköisesti venähtänyt hetki jos toinenkin ja sumppiakin lienee kulunut joitakin kupillisia. Eri suuntiin sojottavien kannatintankojen laskenta tuskin oli kovinkaan suoraviivainen juttu. Sillalla on kolme kaistaa kumpaankin suuntaan ja lisäksi kapeahkot kulkutiet jalankulkijoille ja pyöräilijöille.


Sillan on suunnitellut Alexandre Chan (1942–), jota on mainittu yhdeksi suurimmista Brasilian nykyarkkitehdeista. Teknisenä suunnittelijana oli Mario Vila Verde.

Silta on saanut useita kansainvälisiä tunnustuksia. Chanin kynästä on muitakin näyttäviä siltoja, kuten Rio de Janeiron olympialaisiin valmistunut Ponte do Saber.


Ponte do Saber

Ei kommentteja: