9.4.2019

Hirveää

Loppuvuodesta 2017 avattiin uusi nelikaistainen kuutostien osuus Taavetin ja Lappeenrannan välillä. Tie on moottoritien tasoinen, mutta koska tien rakennuttaneen hallituksen liikenneministerin mielestä moottoritiet ovat poliittisesti epäilyttäviä, tietä ei ole määrätty moottoritieksi.


Kuutostien uusin osuus

Kunnon moottoritien tapaan tielle on rakennettu hirviaidat. Niin pitääkin.

Asiassa kävi vain sellainen pikku kämmi, että seudulla on runsaasti hirviä, joiden talvi- ja kesälaitumet ovat tien eri puolilla. Paikalliset metsästysseurat yrittivät varoittaa tästä, mutta ne naurettiin ulos. Ja koska Suomessa ei ole sallittua rakentaa teitä tarpeen mukaisiksi, vaan aina on aivan pakko leikata kustannuksia silkan periaatteen vuoksi, riistasillat poistettiin tiesuunnitelmasta. Ja sehän tiedetään, että huonon infrarakentamisen tuloksista päästään nauttimaan kymmenet vuodet.

Tie rakennettiin noin kahdeksan kilometrin matkalla aivan Karjalan radan viereen. Hirviaita rakennettiin tien ja rautatien väliin.


Tie ja rautatie ovat hyvin lähellä toisiaan

No mitä tapahtuu, kun hirvi haluaa kulkea tottumaansa reittiä? Aitaanhan se törmää, ja jää pällistelemään aidan lähistölle. Aidan pohjoispuolella on vanha tie ja eteläpuolella rautatie. Ensimmäisen puolen vuoden aikana viisi hirveä jäi seudulla junan alle.


Hirvi ällistelämässä hirviaitaa

Junan ja hirven törmäyksessä käy vähän kuin kinkkumunakkaassa, jossa kana osallistuu ja sika sitoutuu: Junassa kuuluu tömähdys, ja hirvi muuttuu entiseksi hirveksi. Ilman taloudellisia tappioita ei junakaan selviä, vaan vähintään sen keulan tekniikka menee yleensä uusiksi. Junakin usein joudutaan hinaamaan pois ja matkustajathan siitä mahdollisesti koituvia tuntikausien viiveitä tunnetusti arvostavat.


Veturin keula hirvitapauksen jäljiltä.

Nyt ovat sitten Väylävirasto ja paikallinen ELY-keskus ottaneet lusikan kauniiseen käteen ja tunnustaneet, että niinhän siinä sitten kävi kuin hirvimiehet ennustivat.

Kevään aikana järjestetään työpajoja suunnittelijoiden ja hirvimiesten kesken ja pohditaan ratkaisuja. Mitään kovin merkittävää tuskin kannattaa odotella: Työpajoissa ei lähdetä rakentamaan niitä pois säästettyjä riistasiltoja ja kosmeettisilla toimenpiteillä ongelma ei katoa.

Hirven taloudellinen merkitys Suomessa on vahvasti negatiivinen. Hirvikantaa pidetään keinotekoisen korkeana lähinnä siksi, että syksyisen hirvenmetsästyksen avulla saadaan vuosittain määritetyksi maaseudun miesten keskinäinen nokkimisjärjestys. Hirvikanta on nykyisin syysharvennuksen jälkeen suuruusluokkaa 100 000 hirveä. Vielä 50 vuotta sitten kanta oli noin 20 000 hirveä ja sekin oli elinvoimainen. Hirvikolareiden määrällä ja hirvikannalla on vahva korrelaatio. Ei siis ole haettua väittää, että hinta tästä maaseudun hauskan urheilulajin ylläpitämisestä on viisinkertainen todennäköisyys kuolla tai vammautua hirvikolarissa.

7 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Moottoritie joka ei ole moottoritie. Kai siellä nyt on rampeissa sentään liikennemerkit 315 ja 324?

Matti Grönroos kirjoitti...

Se on moottoriliikennetieksi merkitty, eli 315 ja 324 ovat tarpeettomat.

Elyas kirjoitti...

Moottoritien ja moottoriliikennetien välinen ero taitaa olla varsin häilyvä:

"Moottoritiestä eroten moottoriliikennetiellä ei tarvitse olla useampia samansuuntaisia kaistoja tai toisistaan maa-alueella erotettuja kaistoja."

Eli periaatteessa Vt 4:n osuus Haaransilta-Kempele voisi yhtä hyvin olla moottoriliikennetietä, koska kaistojen välillä ei ole maa-aluetta. Samanlainen "karvalakkimallin moottoritie" löytyy myöskin Kuopion eteläpuolelta.

Matti Grönroos kirjoitti...

Haaransilta-Kempele tai mikä tahansa moottoritie voisi olla "vain" tavallinen maantie. Mikään säädös ei edellytä tien määräämistä moottoritieksi, vaikka se täyttäisi moottoritien tekniset kriteerit.

Kuopion moottoritien eteläpää oli alun pitäen moottoriliikennetie. Jossain vaiheessa sinne sitten vaihdettiin puolisalaa moottoritien kyltit. Nämä ovat vähän koomisia operaatioita.

Ministeriö jostain syystä pitää rimaa tien nimeämiseksi moottoritieksi varsin korkealla. Ehkä nimessä on kielletyn hedelmän tuoksua ja se herättää kateutta: Kun tuolla on, meillekin pitää saada.

Anne kirjoitti...

Hyvä ratkaisu hirvien ongelmaan on, että revittis hirviaidat poies ja myös siltä kohtaa, mitä hirvet tarvitsee, revitään myös tiepäällysteet ja oikein karkea mukulasorastus ja nopeusrajoitus esim 50 kilsaa tunnissa sille kohalle. Tarviiko nyt perkele kaiken mennä ja kiiruhtaa ihmisten ja autoilijoiden mukaisesti? Mihinkään kunnei kellään ole oikeesti niin kiirusta ja niitä autonromujahan piisaa...

Elyas kirjoitti...

Soratien karmeimmat kuopat löytyvät yleensä juuri siitä kohtaa missä kestopäällyste loppuu ja soratie alkaa. Ei minkään valtakunnan sorastus kestäisi millään mooottoritien liikennemääriä.

Vaikka taisi ehdotuksesi olla vähäintäin puoleksi vitsillä heitetty.

Onko Suomeen rakennettu vielä yhtään riistasiltaa?

Matti Grönroos kirjoitti...

Vihersiltoja on moottoriteillä kymmenkunta kappaletta. Sitten on jokunen kapeampi viritys, mutta niille eläimet eivät näy tulevan. Hirvi esimerkiksi on kovin arka eikä sitä saa kapealle sillalle.