1.10.2019

Keskustatunneli

Helsingissä on taas kerran kinasteltu siitä, rakennetaanko keskustan alle tunneli itä-länsisuuntaista liikennettä varten vai ei. Kuten ennenkin, keskustelu vajoaa kuurojen keskusteluksi, eikä poliitikoilla ole kykyä eikä halua nousta niistä poteroista, jotka on kaivettu kymmeniä vuosia sitten.

Lennähdetäänpä maailman toiselle puolelle, Australian itärannikolla. Sydney on asukasluvultaan runsaat viisi miljoonaa, eli noin viisinkertainen Helsingin seutuun verrattuna. Yhteistä on se, että keskusta-alue on vesialueiden pirstoma.

Sydneyssä on projektin parantaa säteittäisväylien M4 ja M5 välistä liikennekäytävää rakentamalla noin 7,5 kilometriä pitkä tunneli. Nyt ydinkeskustan viereisen Inner Westin alueen alle aiotaan rakentaa vähintään räväkkä eritasoliittymäkompleksi, jonka kautta alempi tie- ja katuverkko liittyy runkotunneliin. Työt ovat alkamassa ja tarkoitus on saada homma valmiiksi vuonna 2023.


Tiesuunnitelmaa. Sinisellä merkitty muita tunneliprojekteja.

Periaatteessa konsepti on samanlainen kuin Tukholmassa ja Oslossa, jossa on pari viime vuosikymmenenä investoitu varsin laajoihin maanalaisiin tieverkkoihin keskustassa ja sen reuna-alueilla.


Inner Westin katumaisemia. Derkkukuutioita esiintyy vähemmän.


Ei kommentteja: