19.11.2020

Kadonnut: 11 kilometriä nelostietä

Nelostien vihoviimeistä ränniä Jyväskylän pohjoispuolella parhaillaan siirretään muistojen joukkoon. Kaupungista pohjoiseen johtavaa moottoritien pätkää jatketaan 17 kilometrin verran.

Uusi moottoritie sijoittuu pääosin vanhan tien maastokäytävään. Rakentamisessa käytetään samaa taktiikkaa kuin viitostiellä Mikkelin ja Juvan välillä: Ensin rakennetaan rinnakkaistie, jolle liikenne siirretään uuden tien rakentamisen ajaksi. 


Rinnakkaistien pohjoispää Vehniällä

Rinnakkaistie otettiin käyttöön kesällä 2020 ja se on saanut numerokseen 624.  Rinnakkaistie on tässä käytössä parin vuoden ajan. Tie on monelta osin laadultaan parempi kuin vanha nelostie ja niinpä sillä on koko matkaltaan 60 km/h nopeusrajoitus nelostien 80:n sijaan.


Nättiä polveilevaa kevyen liikenteen väylällä varustettua tietä

Viitoituksessa on sellainen mielenkiintoinen seikka, että nelostien numerointi on kadonnut 11 kilometrin matkalta. Viitoitus on hoidettu uuden liikennemerkin F36 "varareitti" avulla: Valkopohjaisessa merkissä on sinisin numeroin ja katkoreunuksin numerot 4 ja 13.


Varareittiviitoitus

Jossain määrin yllättävää on, että TomTom-navigaattorin reititys menee aivan paniikkiin tilanteesta. Havainnon perusteella TomTomin mielestä sekä moottoritie että rinnakkaistie ovat suljettuja ja esitetyt reittivaihtoehdot ovat lähinnä mielettömiä. Muun muassa Google Maps ja Here osaavat kuljettaa matkalaisen pitkin rinnakkaistietä kuten pitääkin.


Jyväskylän lentoasemantien numero on päätetty laittaa näkyviin. Tähän saakka se on ollutkin lähes valtiosalaisuus.


Viitoitus siirryttäessä pois rinnakkaistieltä

Mutta onko liikennemerkki "varareitti" oikea valinta tässä tapauksessa?

Merkki on uusi ja sen käytöstä ei ole liiemmin vakiintunutta käytäntöä. Tieliikennelaki on varsin lakoninen: "Merkillä voidaan osoittaa numeroidun tien ennalta suunniteltu varareitti, jonne liikenne ohjataan päätien ollessa tilapäisesti suljettu." Se, mikä on "tilapäinen" on asia, jota ei ole sen enempiä määritetty. Yleensä sellaisella kai tarkoitetaan liikenneonnettomuuden, lyhytkestoisen tietyön tai muun sellaisen syyn varalta laadittua reittiä. Geologisella aikajanalla kaksi vuotta on hyvinkin tilapäinen ajanjakso, mutta onko se tämän merkin osalta, tuleva käytäntö osoittaa.

Väyläviraston ohjeistuksessa merkistä F36 todetaan lisäksi muun muassa seuraavaa: "Silloin, kun päätiellä on valmiina rinnakkaisyhteys, jonka numero jatkuu yhdenmukaisena ja jatkuvana päätien rinnalla, varareitin omaa tunnusta ei yleensä tarvitse käyttää." Näin ollen tässäkin tapauksessa ehkä punapohjaiset katkoreunaiset valtatien numerokilvet olisivat olleet osuvampi ratkaisu. Ne olisi sitten voitu työn valmistuessa vaihtaa varareittiopastukseksi.


7 kommenttia:

tienkäyttäjä kirjoitti...

Kysymys tuolla suunnalla nelostietä ajaville, tosin vähän pohjoiseen tästä paikasta: onko Hirvaskankaan ja Huutomäen väli nykyään moottoriliikennetietä, jolla on yhtenäinen keskikaide? Näin voisi ymmärtää viestinnästä, mutta koska se ei aina ole ihan tarkkaa, minua kiinnostaisi silminnäkijähavainnot.

Äänekosken liikenneyhteydet -hankkeessa urakat olivat sen verran ennakoitua halvempia, että viime vuonna tehtiin ylimääräisenä työnä nelostien uusi linjaus Huutomäen eritasoliittymän ja Mustikkamäen ohituskaistojen välillä 1+1 -kaistaisena keskikaiteellisena tienä. Moottoriliikennetieksi sitä ei vielä merkitty. Rahaa riitti vielä sen jälkeenkin ja ilmeisesti nyt sitten tänä vuonna myös Hirvaskankaan eritasoliittymän ja Mustikkamäen ohituskaistojen välille on tehty keskikaide ja osuus Hirvaskankaalta Huutomäkeen on muutettu moottoriliikennetieksi. Tähän kaipaisin vahvistusta.

TV kirjoitti...

Olisikohan tarkoitus ollut kuitenkin käyttää liikennemerkkiä F35, opastus numeron tarkoittamalle tielle, ja on vain tullut pieni lapsus tuon merkin kanssa?

Ainakin Turun suunnalla tuntuu ELYllä olevan tapana laittaa merkkejä vähän sinnepäin. Tässä yksi esimerkki aiheesta: https://www.rannikkoseutu.fi/uutiset/art-2000007613226.html . Toinen esimerkki löytyy Turun kehätien remonttipätkältä Liedosta, jossa opastetaan, vieläpä molempiin suuntiin Suonpohjantielle, vaikka oikea tien nimi on Suopohjantie.

Matti Grönroos kirjoitti...

Kymmenen päivän takaiselta tuulilasivideolta poimittua, suuntana Oulu:

- Puuppola-Vehniä: Rinnakkaistie 1+1

- Vehniä-Hirvaskangas: 1+1 vanha

- Hirvaskankaan kohta 1+1 uusi

- Hirvaskangas-Huutomäki 1+1 leveällä keskimerkinnällä, 2+1 keskikaide, 2+2 keskikaide, 1+1 keskikaide, 1+1 keskikaide

(Huutomäessä viitoitus vaihtuu vihreäksi)

- Huutomäki-Äänekoski 2+1, 2+2, 1+2 kaikki keskikaiteella

- Äänekoski-Akanniemi 1+1 keskikaiteella

Akanniemen jälkeen moottoriliikennetie päättyy -merkit. Moottoriliikennetietä ei ole merkitty alkavaksi missään.

- Akanniemi-Mämmensalmi: 1+1

SEO Mämmensalmelle kuorma-autojen kääntymiskielto vasemmalle.

tienkäyttäjä kirjoitti...

Kiitos, Matti! Hirvaskankaan ja Mustikkamäen väliin ei siis saatu keskikaidetta, mutta moottoriliikennetie saatetaan vielä saada, jos moottoriliikennetien alkamismerkki laitetaankin Hirvaskankaalle eikä Huutomäkeen.

Olli H. kirjoitti...

Äänekosken pohjoispuolella alkavat parantaa tietä ensi vuonna. Se lupaa lisää kiertoteitä Vt4:selle. Kysymys kuuluu, saako ne tehtyä 21,2m€ budjetilla 2+2 -sillan Akanniemestä Myllyselän yli Kevätlahteen(tulevaan ETL:ään asti)? Jääkö tällöin lisäkaistat tekemättä Äänekosken ja Akanniemen väliltä? Jos näin on niin nelostiestä tulee aikamoinen tilkkutäkki Vehniästä pohjoiseen.

tienkäyttäjä kirjoitti...

Äänekosken ja Viitasaaren välille ei tule metriäkään lisäkaistaa, vaan Kevätlahden eritasoliittymä ja keskikaiteet 9:lle nykyisestä 12:sta ohituskaistasta. Petomäen ja Hännilänsalmen ohituskaistoihin ei kosketa, koska kaiteistus ei olisi yhteensopiva tulevaisuudensuunnitelmien kanssa (Petomäessä uusi linjaus ja Hännilänsalmessa eritasoliittymä).

Unknown kirjoitti...

Joulukuun alkupuolella tuolle leveän keskimerkinnän 1+1 -osalle Hirvaskankaalle asti ilmestyi keskikaide.