21.7.2024

Lulu suunnitteluttaa

Alkuvuodesta 2024 sai Väylävirasto Liikenne- ja viestintäministeriöstä toimeksiannon: Selvittäkää Vaasan ja Uumajan välistä kiinteää yhteyttä. Rahnaa on 200 000 euroa. Valmista pitää olla vuonna 2025.

Väylävirastossa lienee oltu vähän suupielet kohti maapallon keskipistettä. Tällainen selvitys ei ole ollut minkäänlaisella prioriteetilla viraston toimenpideohjelmassa.

No mistäs tämä nyt sitten tupsahti Lulun pöydälle? No hallitusohjelmastahan se. Hallitusta kokoon harsittaessa kyseinen selvitys oli otettu mukaan RKP:n vaatimuksesta; arvatenkin Pampaksen edustajien aloitteesta. No nyt sitten selvitetään.

Ylen ruotsinkielinen toimitus oli tehnyt asiaa uutisoidessaan kotiläksynsä. Jutussa oli kartta siitä, millaisia ehdotuksia aiemmin asiasta on esitetty:


Myös Teillä ja Turuilla on lausunut asiaan kannanottonsa, artikkelissa Merenkurkun silta loppuvuodesta 2020. Asiaan ei ole tässä vaiheessa mitään lisättävää. Teillä ja Turuilla olisi ollut valmis myöntämään selvitykseensä käyttöoikeuden köyhälle valtiolle alennuksella, vain 100 000 eurolla. Ei ole kuulunut tilausta.

2 kommenttia:

tienkäyttäjä kirjoitti...

Voi että tuollaisten pilvilinnojen rakentelun kanssa, ihan niin kuin noilla rahoilla ei olisi parempaakin käyttöä. RKP sai hallitusneuvotteluissa ihan konkreettisiakin tiehankkeita vahvoille alueilleen reilusti, mm. Kurkela - Kuusisto -oikaisun (tuorein kustannusarvio 114 miljoonaa) Turun ja Paraisten välille.

Antti Ojala kirjoitti...

Lobbarin hommista jonkinverran kokemusta omaavana, neuvoisin kirjoittajaa avaamaan sydämensä korruptiolle, jos haluaa saada asiantuntemuksella tienestiä. Selvityksiä tilataan, jotta hankkeita voidaan edistää - tai haudata mappiin, ihan riippuen tilaajan tahdosta. - Tässä suunnitelmassa huomio kiinnittyy siihen, mitä jätetään sanomatta. Poliitikon huoli on huoltovarmuuden epävakaus siinä tilanteessa, että Itämeri sulkeutuu liikenteeltä. Tämän voisi teknisesti ratkaista järjestämällä varalle rekkajunavaunuja säädettävällä raideleveydellä. Verrattuna siltaan, tämä ei maksaisi oikein mitään. Ratkaisu vain ei ole poliittisesti mahdollinen, koska VR vastustaa jyrkästi kaikkea rekkajunaliikennettä JA sen edellyttämää kalustoyhtiötä, jonka nimiin vaunusto olisi hankittava. Koska Lulu Ranne ja kukaan muukaan poliitikko ei halua Rautavaltion vihaa ammattiyhdistysliikkeen välityksellä päällensä, keskusteluyritykset rekkajunayhteyksistä katkeavat poikkeuksetta lyhyeen.