Vanha Porvoontie luikertelee koillisessa Helsingissä lähes pohjoiseen, vaikka Porvoo sijaitseekin Helsingistä katsoen suunnilleen itäkoillisessa.
Uusi Porvoontie, yleensä nykyisin Porvoontie on 90 vuotta sitten rakennettu Helsingin ja Porvoon välinen valtatie, nykyisin seututie 170. Se on Helsingissä nimeltään Itäväylä.
Porvoonväylä on 1970- ja 1980-luvulla rakennettu Helsingin ja Porvoon välinen moottoritie viralliselta nimeltään. Porvoon Motariksi sitä kaiketi kuitenkin yleisimmin kutsutaan. Valtatien 7 läntinen osa.
Katsellaanpa vanhan tien historiaa.
Tie kulkee Helsingissä Hämeentietä Viikkiin ja Malmin hautausmaa pohjoisen puolelta kiertäen Heikinlaaksoon. Tielinjaa on paikoin oiottu ja sitä Lahden moottoritietä rakennettaessa on hieman jouduttu siirtämään länteen.

Porvoontie ja aiempi reitti Hämeeseen haarautuivat Malmin hautausmaan kupeessa. Karttaan merkitty nelostien linjaus, jonka alle vanha tie osin jäi.
Vantaalla tie jatkaa pohjoisen suuntaan nykyisen Koivukylänväylän tasalle saakka, ja siellä se rupeaa pikkuhiljaa kaartamaan kohti Sipoota. Vantaan ja Sipoon rajamailla Kuninkaanmäessä ja Nikinmäen itäpuolella tielinja on varsin hyvin säilynyt.

Vanha linjaus jäi nelostien Kuninkaanmäen liittymän alle. Sinisellä nykyinen nelostie ja siihen liittyvät tiet.
Sipoon keskustassa, jota aiemmin Nikkiläksi kutsuttiin, on maisema muuttunut. Maisemaa halkoo Öljytie: Seututie 148 Sköldvikin jalostamolta nelostielle ja edelleen Tuusulaan.

Lounaasta kirkon pohjoispuolelle nykyiseen keskustaan tie on numeroitu yhdystieksi 1521. Itä-Länsi-suuntainen sinisellä merkitty tie on Öljytie.
Sipoon itäpuolella vanha tie haarautuu Öljytiestä yhdystienä 1531 ja seurailee osan matkasta Mustijokea. Tämä osuus Yli-Vekkosken ja Hinthaaran kautta seuraa pääison ikivanhaa Suuren Rantatien linjausta. Joitakin komeimpia shikaaneja on vuosien varrella oiottu.
Porvooseen saavuttaessa kaikki kolme tietä ovat hyvin lähellä toisiaan. Vanha tie päättyy nykyisin moottoritien pohjoispuolella kantatie 55:een. Porvoontien 1930-luvun linjaus jäi moottoritien alle ja sille haettiin uusi.

Porvoo 1950-luvun topografikartalla. Valtatien 7 ja kantatien 55 nykyinen linjaus merkitty sinisellä.
Vantaalla ja Sipoossa on näkyvillä muutamia komeita vanhoja kilometripylväitä. Helsingin ja Porvoon välimatka vanhaa tietä oli 59 kilometriä; Porvoonväylää 50. Kilometripylväistä näemme erään mielenkiintoisen tiehistoriallisen seikan: Niihin ei ole kaiverrettu ympyrän muotoista kohtaan, johon aikoinaan maalattiin valtatien tai kantatien numero. Syy on selvä: Pylväät tehtiin 1920- ja 1930-lukujen vaihteessa, jolloin tienumerointia ei vielä ollut keksitty. Tie jäi valtatiekäytöstä hieman ennen vuonna 1938 tapahtunutta numeroa Uuden Porvoontien valmistuttua.

Kilometripylväs Vantaan ja Sipoon välillä. Pylvään jalusta on vähintäänkin tukeva. Kilometrit eivät enää ilmaise matkaa Helsingin ja Porvoon välillä vaan Helsingin ja Sipoon.
11 kommenttia:
Tuossa Kuninkaanmäessä, Vanhan Porvoontien, Lahdentien (ei -väylän) ja Koivukylänväylän välisen liikenneympyrän vieressä vanha tie on kiemurrellut melkoisesti. Paikkatietoikkunasta ( https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/ ) löytyy taso "Historialliset ilmakuvat", siitä pitää tuolla paikalla valita kaikista vanhin, vuoden 1932 kuva. Alkuperäinen tie on siinä vastikään jo hieman oikaistu, mutta kurvit näkee vielä. Olen haaveillut paikan päälle menosta, etsimään kaikista vanhin tie metsiköstä.
Milloinkahan noista kilometripylväistä oikein luovuttiin? Vielä 1980-luvulle asti seututeillä ja jopa yhdysteillä oli niitä mustia ratakiskotolppia valkoisin kyltein, mutta jossain vaiheessa ne kerättiin pois. Valta- ja kantateillehän ne on jätetty, mutta uusille osuuksille niitä ei ole taidettu pystyttää, saatika vanhoja päivittää.
Kivipylväitä on siellä täällä mutta kylttitolppia en ainakaan eteläsuomessa ole nähnyt. Lieneekö pohjoissuomessa jossain vielä. Lahdessa on Mukkulan kaupunginosassa vielä kantatie 58 kivipylväs kadun varrella josta tie aikoinaan meni. Reitti muuttui 4-tieksi jo vuonna 1963.
Onko tuo km-pylväs nähtävillä Street Viewissä? Vai pitääkö mennä ihan paikan päälle katsomaan, jotta löytäisi tuon kyseisen pylvään?
Kilometripylväsjärjestelmästä luovuttiin Tie- ja vesirakennushallituksen käyttöosaston kirjeellä 22.5.1981. Sen, minkä Ruotsin kuningas perusti, sen kirjoituspöytävirkamies lakkautti.
Päätöksen tausta on jossain määrin ymmärrettävä. Tuohon aikaan tehtiin aika suuria tienoikaisuja ja oikaisu saattoi laittaa viitoitusvälin kaikki pylväät jos ei muuten niin uudelleen maalaukseen. Lisäksi kansalaisten odotus oli, että tolpat ovat suunnilleen kilometrin päässä toisistaan tieosuuden lyheneminen olisi tarkoittanut tolppien fyysistä siirtämistä.
Sekin aspekti asiassa on, että kun tie jakautui TVH:n kahteen piiriin, rajalla saattoi olla epäjatkuvuuskohta. Jos piirissä A lyheni tie, piirin B puolelle tämä ei välttämättä aiheuttanut toimenpiteitä.
Järjestelmä käytännössä korvattiin 10 kilometrin välein pystytetyillä etäisyystauluilla.
Mukkulankadun pylvästä? Näkyy streetviewissä mutta kuvasta ei erota numeroita. Mastokadun ja Mäklöörinkadun puolivälissä itäpuolella tietä. Horsmien keskellä.
Jep, Mukkulankadun pylvästä tarkoitin. En kyllä olisi ikinä pylvästä löytänyt, vaikka olisin koko kadun Street Viewillä käynyt läpi. Sen verran piilossa tosiaan on
Menen ehkä asioiden viereen tai edelle. Loviisasta löytyy kolme hylättyä versiota seiskatiestä. No ensimmäisellä ei ollut numerointia. Pari kilometriä Loviisasta itään tie mutkitteli ja oiottiin 1930-luvulla. Mutkat jäivät metsään. Vuonna 1989 valmistui ohikulkutie ja tuo 1930-luvun suoristus hylättiin, kun vanha kaupungista tuleva tie liitettiin mutkalla ohikulkutiehen. Moottoritie valmistui kymmenen vuotta sitten ja ohikulkutien itäosa hylättiin ja tie 170 koukkaa kohdassa ihan uudenlaisen mutkan.
Loviisan hylätty moottoriliikennetie oli alkuun aika erikoinen paikka kun siinä liikkui. Pimeällä kuului kaukaa liikenne mutta muuten näytti hyvin hiljaiselta. Nykyään alue taitaa olla otettu muuhun käyttöön.
Niitä kivisiä kilometripylväitäkin oli kahta eri mallia. Monien teiden varsilla ne olivat sellaisia kuin tuossa kuvassa: niissä oli allekkain kilometrimäärät kumpaankin suuntaan sekä nuolet, tarkoittaen etäisyyksiä jollekin huomattavalle paikkakunnalle (kuvan tapauksessa Helsinkiin ja Sipooseen). Pääkaupunkiseudulla sellaisia on muun muassa Espoossa Turuntien varrella vieläkin. Joidenkin teiden varsilla pylväät kuitenkin oli asetettu 45 asteen kulmaan tien suuntaan nähden, ja etäisyydet kummallakin suunnalla oleviin kohteisiin oli merkitty kärjen eri puolille. Ellei vilkaissut taakseen, niistä näkikin vain etäisyyden sinne, mistä päin oltiin tulossa. Sellaiset kilometripylväät oli ainakin Tuusulantien varrella.
Lisäksi joidenkin teiden varsilla oli vain metalliset tolpat, joiden kummallakin puolella oli laatat, merkityt etäisyydet ja nuolet.
Vanhoista Helsingin kartoista ilmenee, että vielä 1960-luvulla Vanha Porvoontie (tämän nimisenä) alkoi siitä kohdasta Malmin hautausmaan luoteisnurkasta, missä nykyisin on Kehä I:n ja Pihlajamäentien liittymä. Siinä se erkani silloisesta Latokartanontiestä, joka johti Viikistä Malmin asemalle. Jakomäen kohdalla Vanha Porvoontie koukkasi Lahdentien itäpuolellekin, mutta siitä kohdasta sitä sittemmin oikaistiin, kun Lahdentie levennettiin moottoritieksi. Silloin sen alkuosa Puistolaan saakka muutettiin Tattariharjuntieksi. Mutta nimi Vanha Porvoontie on yhä käytössä osuudella Puistolasta, Helsingin alueelta, Vantaan kautta Sipoon puolelle saakka, joskaan ei Porvooseen eikä edes Nikkilään saakka. Tikkurilan itäpuolelta alkaen se on itse asiassa osa ikivanhaa Turun ja Viipurin välistä Suurta rantatietä eli Kuninkaantietä.
Nykyisen Itäväylän nimenä taas oli Kulosaaressa Itäinen moottoritie (vaikka se ei virallisesti ollut moottoritie), Herttoniemessä Viikintien liittymään saakka Herttoniementie ja siitä eteenpäin kaupungin rajalle saakka Porvoontie.
Eipä ihme, että Porvoontiet aiheuttavat sekaannusta. Varsinkin Itäväylän jatkeena olevan Uuden Porvoontien nimi on jo harhaanjohtava, koska sekin on koko lailla vanhempi kuin Porvoonväylä. Olisikohan syytä muuttaa sen nimi Vanhaksi Porvoontieksi ja nykyisen samannimisen tien nimi Ikivanhaksi Porvoontieksi?
Lähetä kommentti