29.5.2025

Rimbon ohitse

Joka joskus on autolautalla matkustanut Ruotsin Kapellskäriin ja siitä edelleen Upsalan suuntaan, on varmasti ällistellyt itä-länsisuuntaista valtatietä 77, joka haarautuu E18-tiestä Norrtäljen länsipuolella. Tie on suurelta osin kapea, mutkainen ja kulkee taajamien lävitse. Tukholman ja Upsalan lääninrajalla tapahtuu: Upsalan läänin puolella tie muistuttaa enemmän sitä, mitä ruotsalaisilta valtateiltä yleensä on odotettavissa.

Kyseessä on ikivanha historiallinen kulkutie, jonka sijainti on vaihdellut vuosisatojen myötä. Nykyinen linjaus etenkin Tukholman läänin puolella seuraa varsin uskollisesti 1860-luvun karttoja.

Tien parantamisesta on seutukunnalla diskuteerattu 1970-luvusta alkaen. 2010-luvun lopulla tiesuunnitelmat olivat aika pitkällä, mutta sikäläinen tielaitos vetäisi hätäjarrua.

Nyt on kuitenkin tapahtumassa.

Koko Tukholman läänin puoleinen osuus aiotaan uusia. Paraikaa on menossa projekti, jossa uudelleenrakennetaan tie lääninrajan ja Eknäsin välillä nykyiseen maastokäytävään. Lapiot iskettiin maahan vuonna 2024 ja valmista pitäisi olla vuoden 2026 lopulla.


Työmaata Gottrörassa

Itäinen osuus on vielä suunnittelupöydällä. Hätäjarrua vedettäessä hylätyt suunnitelmat on kaivettu esiin koipussista. Tarkoitus on, että itäinen osa viedään kokonaan uuteen maastokäytävään Rimbon eteläpuolelta. Uusi tieosuus liittyisi E18-tiehen Ledingen liittymässä, joka sijaitsee noin kuusi kilometriä nykyisestä haarautumiskohdasta Rösan liittymästä Tukholman suuntaan. Näin ollen Uppsalan ja Norrtäljen väliin tulee kuusi kilometriä lisää moottoritietä. Uutta tieosuutta toivotaan päästävän rakentamaan vuonna 2028. Aika näyttää toteutuuko toive.


Rakenteilla oleva läntinen osuus (sininen) ja suunnittelupöydällä oleva itäinen (punainen)

Tiestä ei tehdä ruotsalaismallista 2+1-tietä, vaan pääosin 8,5 metriä leveä kaksikaistainen tie. 

Ei kommentteja: