Oulun poliisilaitos muistutti kesällä tiellä liikkujia siitä, että tietyömailla ei ole syytä ajella kuin pullopersesiat. Ei nyt aivan näillä sanoilla, mutta sitä tarkoittaen.
Tiedotteessa oli virke, josta Teillä ja Turuilla valitettavasti on eri mieltä:
"Tietyömaiden nopeusrajoituksia ei aseteta huvikseen."
Kesäkauden aikaan tuli ajetuksi jonkin verran pitkin armasta Suomenmaata ja päällimmäiseksi ajatukseksi jää, että tietyömaiden nopeusrajoituksia asetetaan jos ei nyt täysin huvikseen niin ainakin melkein, ja yleensä ottaen aivan miten sattuu.
Näppituntumaksi jäi, että sellaiset 20 prosenttia työmaista oli kunnolla merkitty. Lopuissa oli enemmän tai vähemmän sanottavaa. Tyyppivirhe on, että alhainen nopeusrajoitus jätetään paikalleen, vaikka työtä ei tehdä, eikä koneita jää tielle. Toinen tyyppivirhe on, että nopeusrajoitus "unohdetaan" päättää. Sitten on järjestelyjä, joissa on vahva suoranaisen kiusanteon tuoksu.
Katsellaanpa otteita väyläviraston ohjeista, jotka koskevat tietyömaiden liikennejärjestelyitä. Päällystystyömaita koskevissa ohjeissa lukee muun muassa seuraavaa:
"Työvuoron alkaessa työmaa-alueeksi merkitään enintään 5 km pituinen alue. Liikennemerkkejä joudutaan yleensä siirtämään työn edetessä. Liikenne ei saa joutua ajamaan alennettua nopeutta, kohdissa, joissa nopeuden alentamiseen ei ole syytä. Tärkeää on huolehtia, että nopeusrajoitukset on rajattu koskemaan vain kohtia, joilla rajoitus on aiheellinen." (Lihavointi väyläviraston)
Siis "työvuoron alkaessa", ei "työmaata aloitettaessa".
Tienrakennustyömaille on sitten omat ja laajemmat ohjeensa, joiden sanoma on saman suuntainen.
Muutama esimerkki:
Turunväylä, Helsinki ja Espoo
Kesällä tehtiin Munkkiniemen ja Kehä II:n välillä päällystystöitä kumpaankin suuntaan. Kun viimeinenkin tiemerkintä oli tehty, ulospäin menevälle liikenteelle näytettiin Kehä I:n ja Kehä II:n välillä useiden päivien ajan ilmoitus "Puutteelliset tiemerkinnät" ja nopeusrajoitus oli 80 km/h. Vastakkaiseen suuntaan Kehä I:n ja Munkkiniemen välillä oli useita päiviä selittämätön 80 km/h rajoitus varustettuna tietyöstä kertoneella merkillä. Mitään työtä ei ollut käynnissä.
Aurinkoisena kesäpäivänä kuusikaistaisella moottoritiellä ilman mitään syytä 80 km/h rajoitus. Ei tarvinne kertoa, kuinka tarmokkaasti sitä noudatettiin.
Seututie 130, Kivistö–Klaukkala, Vantaa ja Nurmijärvi
Päällystystyömaa 5 km alkamassa 23.9.2025. Edellisenä päivänä koko matkalla on nopeusrajoitus 50 km/h. Ei tietoa, kuinka monta päivää etukäteen rajoitus on laitettu. Normaalisti 80 km/h.
50 km/h. Kaikki noudattavat. Aivan takuulla.
Seututie 879, Vuolijoki ja Vaala
Tietyömerkit noin 20 km matkalla. Mitään työtä ei havaittu, lukuun ottamatta yhdessä kohdassa ojankaivuuta. Noin 7,5 km nopeusrajoitus 50 km/h, muuten 80 km/h. Tien normaali rajoitus 100 km/h.
Seututie 130, Nurmijärvi
Alikulkusillan rakentaminen, kiertotie 40 km/h. Porrastuksen Suomen ennätys: Nopeusrajoitus 50 km/h peräti 700 metriä ennen työmaata. Kiusa se on pienikin kiusa.
Väylävirasto: "Merkkien väli porrastuksessa on 150–300 m."
Toki lähesonnistumisiakin havaittiin. Esimerkiksi valtatiellä 9 Joensuun ja Outokummun välillä oli pitkä päällystystyömaa, jossa liikennevalo-ohjaus ja follow me ‑auton käyttö oli moitteetonta. Aivan nappiin tämäkään ei mennyt: 50 km/h rajoituksen päättäminen oli unohtunut ja 80 km/h rajoitusmerkki oli useamman kilometrin päässä.
12 kommenttia:
Myös Vt 23:lla Heinävedellä tehtiin kesällä ojankaivuuta ja tuota varten oli rajoitus 50 km/h. Luonnollisesti tämä rajoitus oli voimassa kilometritolkulla varsinaisen työmaan ulkopuolella ja silloinkin, kun mitään töitä ei tehty.
Kt 63:lla tuli juuri tänään bongattua hupaisa (?) "Ei kuulu toimenkuvaan" -tapaus: muu vaara ja lisäkilpi "päällystevaurioita" sekä kilometrilukema (näitä useita n 30 km matkalla). Se hupaisa asia? Tie oli juuri päällystetty!
Ja kyllä, sinnekin oli unohdettu näitä alennetun nopeusrajoituksen kylttejä...
Joko tämä artikkeli tai sitten oma erillinen viestinsä kannattaisi lähettää eteenpäin viranomaisille. Ei tästä asiasta kannata vain blogikirjoituken tasolla puhua.
Oulun polliisin naamakirjaan on kertynyt kymmenittäin lukijakommentteja, joissa huomautetaan että tietyömerkinnät ovat pelleilytasoa. Polliisi ei ole nähnyt tarpeelliseksi kommentoida tätä mitenkään, en ainakaan huomannut. Mikäs sen polliisin saisi sieltä norsunluutornistaan pukahtamaan?
Tämä on todella yleistä ympäri Suomen. Se on myös valitettavaa, koska työmaan kohdalla nopeusrajoitus on oikeasti perusteltu, mutta tällaisella pelleilyllä tienkäyttäjien kunnioitus on menetetty jo ennen kuin urakka on kunnolla edes alkanut.
Näitä on jatkuvasti ympäri Suomea koko ajan. Viimeisiin muistamani aivan turha rajoitus oli E75 liittymän nro 7 paikkeilla ( Lahdenväylä ja 152-tien risteys). Mieleen on myös jäänyt vuosia sitten Hämeenlinnan väylällä ja Kehä I:n risteyksen alapuolella ollut 50km:n rajoitus, joka oli turhaan paikalla viikko ellei kuukausikaupalla. Eikö näistä ole mahdollista antaa sakkoja? Ei ihme ettei nopeusrajoituksia noudateta kun jengi huomaa että nehän on tarpeettomia.
Suosittelen soittamaan Tienkäyttäjän linjalle saman tien, kun moisen havaitsee. Mahdollisella virheellä on tällöin mahdollisuus korjaantua mahdollisimman pian.
Samoin sopimussakon määräämisen todennäköisyys kasvaa, kun asiasta kertyy tienkäyttäjien ilmoituksia.
Osa alennetuista on korjattavan vaurion tai työmaan suojauksen (esim. siltatyömailla) aiheuttamien syiden vuoksi ihan aiheellisia myös silloin, kun koneet ja henkilöstö eivät ole touhussa.
Tuosta vt23 Heinäveden työmaasta soitin kesällä tien päältä Linjalle. Kerroin mistä risteyksestä alkaen minne asti alennettu rajoitus oli merkitty.
Tuleepa tässä samantien mieleen tuo Kouvolan itäpuoli jossa poistetaan pari liittymää valtatielle. Työmaaksi on merkitty juurikin tuo 5 km. Muutama tötterö seisoo tien reunassa erään suljetun risteyksen kohdalla ehkä noin max 500 m matkalla, mutta kaipa tuo on jollakin paperilla ihan validi syyy lätkästä 50-rajoitus koko 5 km matkalle. Jos lähdetään pilkkua viilaamaan, niin saapahan tuon 5 km vaikutusalueen puolivälistä valtatielle kääntyvä soittaa kasi-nollaa, olettaen nopeusrajoitusmerkkien puutteesta voimassa olevan taajaman ulkopuolisen yleisrajoituksen 80 kmh.
Kun käytäntö perustuu rakenteelliseen hällä väliä -ajatteluun, on vaikea kuvitella, että operatiivisiin tahoihin tehdyt yhteydenotot johtaisivat yhtään mihinkään. Sen sijaan tulee mieleen, että kanteluprosessista voisi olla hyötyä: Kantelu, jossa pyydettäisiin selvittämään, laiminlyökö työn tilaaja ELY-keskus tai mikä se tällä viikolla on nimeltään tilaamansa työn valvonnan.
Tienkäyttäjien ilmoitusten käsittely lienee yksi osa valvontaa. Jos sillä poloisella virkamiehellä on kymmeniä urakoita eri puolilla lähimaakuntia, niin hankinta-, raportointi- ja muista byrokratiahommista ei riittäne aikaa ajella päivittäin tai edes viikottain kaikkia työmaita läpi.
Joka tapauksessa soitto tien päältä lienee tulokseekkampi sen kohteen korjaamiseksi kuin kantelu, joka käsitellään parin vuoden kuluttua ja joka ei lisää valvontaresurssia hiukkaakaan.
Itseasiassa nyt on pakko pieni tunnustus antaa tuonne väylävirastolle. Laitoin viime yönä sovelluksen kautta palautteen tuosta kommentissani mainitsemastani 5 km köröttelypätkästä. Tänä yönä Lappeenrannassa käydessäni sain ilokseni huomata, että tuo 50-rajoitus oli poistettu noin puolelta matkasta. Edelleen sitä oli 2 km turhaan, mutta kuitenkin selvästi vähemmän kuin aikaisempina öinä.
Lähetä kommentti