21.5.2018

Tunnelissa pyhiinvaellukselle

Nordkapp on eritoten keski- ja eteläeurooppalaisten jonkinlainen pyhiinvaelluspaikka: Ultima Thule, jonne pitää päästä vähintään kerran elämässä keinoja kaihtamatta. Tuolla tuultenpieksämällä kallionkielekkeellä vierailee vuosittain noin 200 000 turistia, joista valtaosa autolla. Perille vievällä E69-tiellä käykin kesällä melkoinen vilinä.

Useimmat Nordkappissa käyneet lienevät saaneet jonkinlaisia väristyksiä E69-tien eteläisimmästä, Skarvbergin tunnelista.



Tunnelilla on pituutta noin kolme kilometriä ja se on valmistunut vuonna 1968. Aluksi se oli valaisematon ja huonosti tiivistetty. Kuski tunsi olonsa hieman epämukavaksi kapeassa, kosteassa ja pimeässä tunnelissa, jossa vettä valuu katosta.

Vuonna 2007 tuli Porsangin kunnan palopäälliköllä mitta täyteen. Hän uhkasi sulkea tunnelin, ellei sitä saateta vastaamaan paloturvallisuusmääräyksiä edes auttavasti. Tähän hänellä olisi ollut valtuudet. Norjalaisissa lehdissä isot otsikot kirkuivat maan tunnetuimman turistitien olevan surmanloukku.

Norjan tiehallinnolle tuli kiire, koska tien sulkeminen olisi tarkoittanut Nordkappin nähtävyyden sulkemista ja siitä olisi saattanut kertyä hieman ikävänsävyistä palautetta. Tunnelille tehtiin remonttia ja nykyisin se on valaistu ja kattoakin on tiivistetty. Tunnelin päissä on automaattiportit, jotka talvella avataan vain auton lähestyessä. Näin estetään tunnelin sisäseinien jäätyminen.


Tunneli nykyisessä kuosissaan

Silloin tällöin on joku onnistunut törmäämään portteihin, ja korjaustöiden ajaksi tie on jouduttu sulkemaan tunneiksi.

Jo palopäällikön jyrähdyksen aikaan kävi ilmi, että tunnelin kunto on huono ja korjaaminen tulisi kalliiksi. Lisäksi sen suuaukoille johtavat tiet ovat herkkiä kivi- ja lumivyöryille.


Pohjoinen suuaukko

Nyt onkin viimein saatu suunnitteluvaihe loppuun ja uuden tunnelin rakentaminen on alkamassa. Tunnelilla on mittaa noin 3500 metriä, eli puolisen kilometriä nykyistä enemmän. Tunneli oikaisee yhden niemen sen juuresta ja siksi tie Nordkappiin lyhenee kilometrin verran. Nordkappin kunnan vaatimuksesta tunnelista on tulossa hieman tavanomaista leveämpi, koska siihen rakennetaan muusta liikenteestä erotettu jalankulku- ja pyöräilykaista.

Saattaa olla, että tunnelin läpi kävely tai pyöräily ei jää elämän ehdottomasti miellyttävimmäksi kokemukseksi.

Tunnelin on määrä olla valmis vuonna 2021.











2 kommenttia:

TV kirjoitti...

Kuinka yleistä maailmalla on, että maantietunneleihin päästetään kevyttä liikennettä? Suomessa se on ainakin ollut aiheena lähes tabu ja esimerkiksi Nauvon tunnelin suunnitelmissa kevyelle liikenteelle olisi järjestetty korvaavaa lauttaliikennettä! Käytännössä tämä olisi tarkoittanut vain sitä, että saariston rengastien käytettävyys olisi pyöräilijän näkökulmasta romahtanut ja osa uskaliaimmista fillaristeista olisi ajanut tunneliin joka tapauksessa.

Ihan pieni askel tähän suuntaan on tosin otettu Naantalissa Kuparivuoren tunnelissa. Pari viikkoa sitten tunnelissa sallittiin mopoliikenne ja samalla nopeusrajoitus laskettiin 50 - > 40 km/h. Tämä tosin liittyy Ukko Pekan siltojen ja itse tunnelin remonttiin. Kevyen liikenteen siltoja remontoidaan parhaillaan ja eilen esimerkiksi Luonnonmaalta mantereelle päin pyöräilyn kieltävä liikennemerkki näkyi sekä ajoradalla että pyörätiellä! Pyöräilijät siis pakotettiin käytännössä jalkamiehiksi!

Kuparivuoren tunneli menee syksyllä remonttiin ja koko tunneli on kiinni talvella useiden kuukausien ajan. Kiertotienä on vanha tiepohja tuettuna Naantalin katuverkkoon, jossa on mm. 30 km/h nopeusrajoituspätkiä. Aika ikävästi tehty Rymättylässä ja Merimaskussa asuville mantereella päivittäin kulkeville, joiden työmatka pitenee kuukausitasolla useissa tunneissa laskettavan aikamäärän.

Matti Grönroos kirjoitti...

Yleinen peruslähtökohta on, että autotunneli ja kevyt liikenne sopivat yhteen kovin huonosti. Norjassa kuitenkin on toista tuhatta tunnelia ja kovin suoraviivainen "ei" johtaisi mahdottomuuksiin. Siellä polkupyöräily kielletty lähinnä pyöräilijöille vaarallisissa tunneleissa ja sellaisissa, joissa on tarjolla järjellinen kiertoreitti esimerkiksi vanhaa tietä tai lauttareittejä pitkin. Pitkiin ja syviin merenalaisiin tunneleihin on vaikeaa saada aikaan sellaista ilmanvaihtoa, että häkäpitoisuus ei nouse kevyen liikenteen kannalta vaarallisen korkeaksi. Autoillahan pitkässäkään tunnelissa harvoin vietetään kovin monta minuuttia.

Nordkappiin ei ole Hurtigrutetin lisäksi muuta tietä kuin E69 ja sillä liikkuu pyöräilijöitä riippumatta siitä, onko se sallittua vai ei. Siksi uudet tunnelit on aiheellista varustaa asianmukaisiksi.

Mitä Kuparivuoren tunnelin remonttiin tulee, verraten vähän on tiedossani peruskorjauksia, joiden kestäessä kenenkään ei tarvitsisi hidastaa tai muuten luopua ns. saavutetuista eduistaan.