22.8.2019

Tana Bru

Tenojoki, norjaksi Tana Elv, tuo pohjoisen Lapin valtavirta oli vuosisatojen ajan kulkuväylä. Niin kuitenkin kävi, että joku keksi auton ja hyvin nopeasti ilmaantui tarve kulkea joen poikki sen sijaan, että kuljettaisiin vain sitä pitkin.

Tenon pituudesta liikkuu erilaisia tietoja. Joka tapauksessa Karigasniemen pohjoispuolella rajajoki Inarijoki ja Kaarasjoki yhtyvät Tenoksi, joka virtaa runsaat 150 kilometriä Suomen ja Norjan rajajokena ja sen jälkeen vielä noin 50 kilometriä Norjassa.

Joen yli on vain kaksi siltaa: Utsjoen kohdalla vuonna 1993 valmistunut Saamen Silta ja alajuoksulla Norjassa vuonna 1948 valmistunut Tana Bru. Jälkimmäinen on antanut nimen Tanan kunnan keskustaajamalle, joka siis Tana Bruna tunnetaan.


Tana Bru

Tana Brun ylittää tätä nykyä kaksi eurooppatietä: Kirkkoniemeen päättyvä Norjan selkäranka E6 ja Suomen nelostienä halkaiseva Vardøhön päättyvä E75.

Ensimmäinen Tenon silta tehtiin nykyisen Tana Brun pohjoispuolelle vuonna 1939. Se oli puusilta, joka jouduttiin purkamaan aina jäiden lähdön ajaksi.


Ensimmäisen Tenon sillan avajaiset 1939

Sotien aikana saksalaiset rakensivat betonisiltaa, joka ei ehtinyt aivan valmiiksi. Samalla tavoin kuin Suomen Lapissa, Ruijassa saksalaisten vetäytymisen keskeisiä tykötarpeita olivat tulitikut ja dynamiitti. Tenon silta räjäytettiin vuonna 1944.


Saksalaisen insinöörityön tuotoksia 1944

Nykyinen vuodelta 1948 oleva riippusilta on tullut tiensä päähän. Se on kapea ja rajallinen. Erikoiskuljetusten osalta Norja on Tenon kohdalta poikki: kapeuden lisäksi korkeus on ongelma: riippusillan vaakapalkkien ali pääsee vain enintään 4,0 metriä korkea kuorma ja painojakin on rajoitettu. Itäisimmän Norjan erikoiskuljetukset pitää siis ajaa Suomen kautta Nuorgamin tai Näätämön teitä.


Vuoden 1948 silta

Vanhan sillan päivät ovat luetut. Vuonna 2016 aloitettiin uuden korvaavan sillan rakentaminen. Silta on 260 metriä pitkä varsin näyttävä vinoköysisilta, jonka pääjänneväli on 234 metriä. Epäsymmetrinen pyloni nousee 95 metrin korkeuteen ja silta tullaan varustamaan vaihtuvavärisellä valaistuksella.


Siltatyömaa kesäkuun lopulla 2019

Vastoinkäymisiäkin on ollut. Muun muassa puolalainen teräsrakenteiden toimittaja teki konkurssin. Siitä huolimatta sillan on luvattu valmistuvan osapuilleen aikataulussaan loppuvuodesta 2019 ja vieläpä kustannuksiltaan alle budjetoidun. Uuden sillan valmistuttua vanhan sillan kohtalo on karu: Se puretaan pois.


Uusi silta havainnekuvassa


2 kommenttia:

Antti kirjoitti...

Kiitokset mielenkiintoisesta kirjoituksesta jälleen kerran!

Yhden typon havaitsin: "Tana Brun ylittää tätä nykyä kaksi eurooppatietä: Kirkkoniemeen päättyvä Norjan selkäranka E6 ja Suomen nelostienä halkaiseva Vardøhön päättyvä E6." Jälkimmäisen E6:n tilalla pitäisi varmaankin olla E75.

Matti Grönroos kirjoitti...

Niinpä näkyy, kiitos huomiosta. Korjasin virheen suoraan tekstiin.