4.11.2020

Mikkeli-Juva

Viitostie Mikkelin koillispuolella on rakennettu 1950-luvulla ja aikansa normien mukaan rakennettu tie ei enää vuosikymmeniin ole ollut liikennemääriä vastaavassa kuosissa. 

Keväällä 2018 aloitettiin työt Mikkelin ja Juvan välisen osuuden uusimiseksi. Tässäkin käytiin iltalypsyä hermosodan keinoin. Pitkään oli vallalla ehdotus, että vain Mikkelin pään puolikas tiestä rakennettaisiin uudestaan, mutta Juvan päätä vain ehostettaisiin. Loppujen lopuksi kuitenkin koko tie rakennetaan uusiksi.

Tieosuudella on mittaa 37 kilometriä. Se rakennetaan 2+2-kaistaiseksi keskikaiteella varustetuksi tieksi, johon liitytään eritasoliittymien kautta. Mikkelin itäreunalta alkaa 16 kilometrin mittainen osuus, joka on rakennettu kokonaan uuteen maastokäytävään. Loppuosa tiestä sijoittuu nykyisen tien paikalle.

Viitostien uusi linjaus

Rakentaminen on edennyt sen verran pitkälle, että mainittu uuden maastokäytävän osuus ja sen jatkeena oleva noin neljän kilometrin pätkä on avattu kuluneen syksyn mittaan liikenteelle. Loput avataan vaiheittain vuoden 2021 aikana.

Vasta avattua uutta tietä syyskuussa 2020

Juvan pään, eli toisen vaiheen urakkasopimus on allekirjoitettu vuonna 2019 ja siellä työt eivät ole niin pitkällä kuin ykkösvaiheen. Siellä ratkaisu on samankaltainen kuin nelostiellä on käytössä Jyväskylän pohjoispuolella: Ensin rakennetaan uusi rinnakkaistie, jonne liikenne siirretään. Sen jälkeen näytetään vanhalle tieosuudelle kaivinkonetta ja rakennetaan tilalle uusi. Viitostiellä liikenne siirtyi rinnakkaistielle heinäkuussa 2020.

Nelikaistainen keskikaidetie näyttäisi olevan uusin runkoteiden perusparannusten normi. Sellainen tuottaa lähes moottoritien palvelutason, mutta alhaisemmalla hinnalla. Nauhakustannuksessa (tielinja ilman liittymiä) on arvioitu olevan noin 20 prosentin ero. Esimerkiksi kuutostiellä Taavetin ja Imatran välillä on noin 70 kilometrin mittainen osuus keskikaidetietä ja moottoritietä. Osuus on oleellisesti mukavampi ajaa kuin vanha kaksikaistainen lehmipolku.

Viitostie Mikkelin ympäristössä on eräänlainen uudempien tietyyppien historiikki. Kun Heinolan ja Mikkelin välisen 1950-luvun tien kasvojenkohotusta aloitettiin, aloitettiin kaksikaistaisella tienoikaisulla Otavan ja Mikkelin välillä. Seuraava malli oli tavanomainen ohituskaistatie, eli laitettiin sinne tänne ohituskaistoja sen lisäksi, että tietä oiottiin sekä pysty- että sivusuunnassa. Myöhemmät ohituskaistat on varustettu keskikaitein ja nyt sitten on tekeillä koko matkaltaan nelikaistainen tie.

Rakenteilla olevaa uutta osuutta kesällä 2020

Nyt puheena olevan osuuden valmistuttua tie Helsingistä Kuopioon rupeaa olemaan kohtuuhyvässä kuosissa. Isoimmat vielä museaalisiksi jäävät osuudet ovat Juva-Joroinen ja Leppävirta-Vehmasmäki, kumpikin noin 25 kilometriä. Lisäksi on Mikkelin ja Heinolan välillä vielä lyhyitä osuuksia, jotka ovat jääneet unohduksiin.

17 kommenttia:

tienkäyttäjä kirjoitti...

Päätös rakentaa koko Mikkeli - Juva -osuus nelikaistaiseksi oli aikamoisen leikin tulos. Viitostie ry lobbasi hankkeelle 93 miljoonan rahoitusta, mutta Berner antoikin 121 miljoonaa. Sillä 121 miljoonallakin osuuden itäpäähän piti tosiaan tehdä vain uusia ohituskaistoja ja vanhojen kaiteistamista, mutta rahoituksen jo varmistuttua Liikennevirasto päätti käyttää rahat toisin. Koko osuuden tiesuunnitelmat tehtiin uusiksi (joka viivästytti hankkeen valmistumista länsipäässä vuoden ja itäpäässä 2 vuotta) ja länsipäässä liittymäjärjestelyjä ja valaistusta kevennettiin niin, että rahaa riitti itäpään tekemiseksi nelikaistaisena. Itäpään liikennemäärät eivät mitenkään perustele nelikaistaista tietä eikä hankkeelle varmaan olisi irronnut 121 miljoonan rahoitusta, jos olisi tiedossa että se riittää itäpäänkin nelikaistaistukseen. Itäosa jouduttiin tekemään vähän halpamallina ja sinne tulee jyrkkäkäännöksisiä lohenpyrstöliittymiä sekä bussipysäkkejä suoraan ajoradan varteen.

Mikkeli - Nuutilanmäki -välillä uusi tie on viitoitettu sekaliikennetieksi. Samantasoisia teitä on viitoitettu myös moottoritieksi (Kuopion ja Oulun moottoriteiden eteläpäät) ja moottoriliikennetieksi (Taavetti - Lappeenranta).

Olen eri mieltä siitä, että nelikaistainen keskikaidetie olisi runkoteiden parannuksen uusi normi. Liikennemäärät ovat nousseet sille tasolle, että monin paikoin nelikaistaisuus on perusteltua ja toisaalta kapea nelikaistainen poikkileikkaus on korvannut moottoriteiden rakentamista. Paljon tähän maahan tehdään kuitenkin edelleen perinteistä yksiajorataista tietä runkoteillekin, nykyisin vaan ohituskaistoin varustettuna.

Nuutilanmäki - Juva -osuuden urakasta muuten ensimmäinen pätkä Kilpolanmäessä on tarkoitus avata liikenteelle jo marraskuun aikana. Sillä osuudella siirryttiin rinnakkaistielle jo viime vuonna eli vuoden verran sielläkin ajetaan rinnakkaistietä pitkin. Vt 4:n Puuppola - Vehniä -välin lisäksi tällainen ratkaisu nähtiin vt 6:n Taavetti - Lappeenrantaa rakennettaessa, jossa Jurvalan itäisen liittymän ja Selkäharjun välillä oltiin vain yksi kesä rinnakkaistiellä. Siihen verrattuna toi nelostien kahden vuoden rinnakkaistiepiina on todella pitkä. Tosin rinnakkaistietä ajamisen kestää, kun tietää että sillä säästetään reilusti kustannuksia ja säästö käytetään hankkeen laajuuden kasvattamiseen. Nuutilanmäen ja Juvan tie voidaan tehdä nelikaistaiseksi ja nelostiellä taas osaksi sen ansiosta moottoritie voidaan rakentaa Vehniään asti Tikkakosken sijasta.

Yksi Lusin ja Mikkelin välisistä heikommista pätkistä on saamassa rahaa tuoreimmassa lisäbudjetissa: Hurus - Hietanen -välille ehdotetaan 7 miljoonan "pientä suurta hanketta", jossa pikkurahalla saadaan 7 km uutta jatkuvaa ohituskaistatietä vajaat 10 vuotta sitten valmistuneen osuuden jatkoksi sekä vielä Hietasen itäpuolella olevalle lyhyelle ohituskaistalle pidennys. Tämän osuuden itäisimmät pätkät jäävät syrjään, jos vitostie joskus rakennetaan uudelle linjaukselle Hietasen ja Otavan välillä, joten sitä hanketta ei varmaan ihan heti ole odotettavissa. Yleensä tämän kokoisia hankkeita on tehty perustienpidon rahoituksella, mutta nyt hallitus on päättänyt että tämä tehdäänkin erikseen nimettynä kehittämishankkeena. Poliittisten irtopisteiden keräämistä?

Olli H. kirjoitti...

Seuraavaksi voisivat sitten suunnitella Lusi - Mikkeli -välin 2+2 -tieksi. En oikein ymmärrä miksi pitää nuukailla tämmösissä liikennehankkeissa kun kumminkin se liikenne lisääntyy jatkuvasti, joskus enemmän joskus vähemmän. Harvoin vähenee niinkuin koronan ja taantuman aikana.

Pienenä yksityiskohtana Hurus-Vihantasalmi -väliin ei tarvitsisi investoida kovin paljoa että siitä saisi koko matkalta 2+2 -tien. Juu, tiedetään että KVL on aika pieni(n.6500) mutta pienikin "psykologinen/kosmeettinen" parannus loisi uutta kysyntää niin väylälle kuin sen väylän varteenkin.

Mutta kaikesta huolimatta hieno parannus Mikkeli-Juva välillä.

Elyas kirjoitti...

Näyttää tosiaan olevan vähän horjuvaa milloin tie viitoitetaan moottoritieksi. Kyllähän noissa kuvissa voisi kuvitella aivan hyvin kyseessä olevan moottoritienkin. Mitä nyt ylemmässä kuvassa kiihdytyskaista on tehty minimimitoituksella.

Matti Grönroos kirjoitti...

Moottoritie on politisoitunut termi ja etenkin erään puolueen ollessa vallankahvassa termiä vältellään kuin ruttoa. Termiähän voidaan käyttää erilaisissa halveksuvissa asiayhteyksissä, kuten "Espoo on täynnä moottoriteitä". (Niitä on kaksi.)

Tämän takia uusia moottoriteitä ei rakenneta. Sen sijaan "parannetaan viitostie uudessa maastokäytävässä sijaitsevaksi nelikaistaikseksi keskikaiteella varustetuksi sekaliikennetieksi". Jolle ei päästetä muita ajoneuvoja kuin jotka moottoritiellekin päästettäisiin.

Tämähän ei ole ainoa liikenteen alan sieventelyilmaisu. Muita ovat muun muassa "soratieksi parantaminen" (tien päällyste poistetaan), "bulevardisointi" (ulosmenotien tuhoaminen) ja "muutoksia junaliikenteessä" (pendolino kosahti kesken kaiken ja osa vuorosta jätettiin ajamatta).

tienkäyttäjä kirjoitti...

Tästä hankkeesta päätettiin kuitenkin Sipilän hallituksen aikana, joka aloitti useita moottoritiehankkeita. Samaan aikaan tämän kanssa aloitettiin vt 4 Oulu - Kemi ja vt 12 Lahden eteläinen kehätie, joissa molemmissa rakennetaan/rakennettiin moottoritietä.

V P kirjoitti...

Suomessa valitettavasti moottoriliikennetie -termi on jäänyt suurimmaksi osaksi unholaan, vaikka joissakin kohtaa sitä on käytetty ahkerastikin. Ongelmaksi tässä muodostuu se, että tehdään pätkäuudistuksia ja kokonaisuus unohtuu taas vuosi(kymmeni)ksi. Miltä kuulostaisi 2+2 moottoriliikennetie Lusista Kuopion moottoritien alkuun vs 2+2 siellä ja 2+1 täällä? Eli kun tietä ei ajatella kokonaisprojektina, saadaan palasia. Toki sekin parempi kuin ei mitään.

Moottoritiet suomen liikennemäärällä ovat ylimitoitettuja moneen kohtaan, mutta halvempi moottoriliikennetie saisi olla korvaava vaihtoehto, johon tähdätään. Eli expressway tai Schnellstrasse.

Matti Grönroos kirjoitti...

Se ei kuitenkaan (yleensä) ole ratkaisevaa nimitysten kannalta, mikä hallitus päättää rakentamiseen ryhtymisestä, vaan mitä yleissuunnitelmassa lukee. Yleissuunnitelma on hyväksytty vuonna 2010, jolloin istuivat Vanhanen II ja Kiviniemen hallitukset.

Olli H. kirjoitti...

Sitä vielä ihmettelen että miksi tuossa Mikkeli-Juva -hankkeessa on sellanen ykstyiskohta Juvan päässä että siinä Savonlinnan suunnasta tulevat liittyvät samalle kaistalle Joroisten suunnasta tulevien kanssa? 200-300m mennään jonossa ennen kuin väylä levenee 2-kaistaiseksi? Melkoinen sumppu luvassa siihen kohtaan ja muutenkin ei vaan käy mitenkään järkeen.
Vai olenko vain väärässä ja katsoin vanhentuneita piirustuksia?

tienkäyttäjä kirjoitti...

Olli H: noin se on tiesuunnitelmassa ja ihmetyttää itseänikin. Ei siitä tietysti nykyisillä liikennemäärillä tule vielä isoa ongelmaa, mutta ratkaisu ei kestä aikaa samassa määrin kuin uusi tie muuten.

Tällaisia yksityiskohtia ei aina rakenneta tiesuunnitelman mukaan, joten katsotaan vielä ko. kohdan valmistuttua millainen siitä tuli.

Tumallinen kirjoitti...

Syynä lienee periaate että pääsuunnan liikennettä ei pakoteta vasemmalle kaistalle. 2-kaistaisuus pitäisi siis jo aloittaa ennen Juvalta tulevaa kiihdytyskaistaa, mutta ei mahdu nykyisen sillan alle. Geometria ei tuolla mahdollistane, että 2-kaistaisuus alkaisi välittömästi sillan jälkeen kiihdytyskaistan yhteydessä?

Taavetissa tästä em. periaatteesta tehtiin kylläkin jostain syystä poikkeus. Siellä pääsuunnan liikenne ohjautuu vasemmalle kaistalle.

Tuomo kirjoitti...

Annoin palautetta tuosta Vehmaan liittymästä jo ennen kuin hanke lähti urakkalaskentaan ja tietääkseni laskentapaletinnsuunnitelmat on päivitetty niin että Kuopiosta etelään menevä liikenne tulee suoraan vasemmalle kaistalle. Savonlinnasta tuleva liikenne jää oikealla kaistalle, jossa olisi heti risteyssillan eteläpuolella linja-autopysäkki. Lisäksi risteyssillan eteläpuolella on erikoiskuljetuksille oma liittymä Kylmäpurontieltä noin 300m päässä.

MK kirjoitti...

Hienoa, että Itä-Suomessa asiat sujuvat ja valtatiet parannetaan kerralla samalla vaivalla 2+2 kuntoon. Satakuntalaisena en voi kuitenkaan ymmärtää, että vt8:n Porin ja Rauman 50km välillä on nyt "parannettu" pian kymmenen vuotta. Sen tuloksena on valmistunut, rakenteilla tai suunnitteilla 5kpl ohituskaistoja. Kaikki mallia 2+1 vaikka liikennemäärät ovat vähintään samat kuin kutostiellä tai vitostiellä Lusin ja Leppävirran välillä. Parhaillaaan suunnitteilla on Eurajoen ohikulkutie, joka myös tulee olemaan mallia 2+1, vaikka kvl on 11500 ajineuvoa/vrk. Miksi täällä ei voida laittaa kerralla kuntoon? Tuntuu silkalta valtiovallan kiusanteolta

tienkäyttäjä kirjoitti...

Tuomo, jos tuo toteutuu, niin vitostien kulkijat ovat sinulle pitkään kiitollisuudenvelassa :)

Olli H. kirjoitti...

Hyvältä kuulostaa jos tuo kaistajärjestely oikeasti toteutuu:)
Nimimerkki tienkäyttäjä otti tuossa esiin myös välin Hietanen -Pitkäjärvi -tiehankkeen. Siinäkin yksi "pieni" ongelma(taas omasta näkökulmasta).
Nimittäin Huitinlammen ylikulkusilta. Siinä risteää uusi valtatien linjaus yhdessä savonradan kanssa(rata alittaa sillan).
Tämän sillan kohdalla ollaan taas ajateltu että 2+1 riittää hamaan tappiin asti eikä moottoriväylämäistä(2+2) tarvetta tulla ikinä näkemään.

Olli H. kirjoitti...

Vehmaan liittymästä on olemassa myös tämmöinen versio:

https://vayla.fi/documents/25230764/0/3T-23A_Suunnitelmakartta_pituusleikkaus_37000-39250.pdf/11d1b41b-7c06-4e97-8f4a-0304d24b4d58

Tuomo kirjoitti...

Onnistuin saamaan laskennassa olleen suunnitelman Vehmaan risteyksen alueelta.
Löytyy tämän linkin takaa https://aijaa.com/TXypLd

tienkäyttäjä kirjoitti...

Olli H.: varsinkin jos sillan suunnittelussa otetaan huomioon, että sitä voidaan leventää jälkikäteen, niin se kyllä onnistuu. Ei kannata rakentaa siltaa valmiiksi ylileveänä, jos ylimääräinen leveys jää tyhjänpantiksi ja aiheuttaa kuitenkin ylläpitokustannuksia jne.

Pidentäminen on vaikeampi (=kalliimpi) juttu ja jos pidentämistarvetta tulee, on ratkaisuna yleensä sillan uusiminen. Sen takia pituussuunnassa silloissa näkyy varauksia toiselle ajoradalle jne.