16.1.2025

Lossitiedettä

1970-luvulle tultaessa matkalaista kohtasi vielä varsin usein tauko maantien vaihtuessa lauttaan. Vuoden 1971 alussa oli yleisillä teillä vielä 109 lauttapaikkaa. Operointi oli kallista ja matka-aikaan tuli lisää minuutteja ja joskus tuntejakin.

TVH:ssa nähtiin tilanne useallakin tavalla hankalaksi: Lossit aiheuttivat viivytyksiä, lossiyhteyksillä oli jonoja aiheuttavia kapasiteettipuutteita, losseilla oli kantavuusrajoituksia ja lossi yleensäkin aiheutti tieyhteyteen epävarmuutta. Lähes puolet losseista vuonna 1970 oli sellaisia, jotka eivät kyenneet kuljettamaan tuolloin painavinta sallittua ajoneuvoyhdistelmää.

TVH aloittikin vuonna 1970 varsin pitkäjänteisen lauttapaikkojen kehittämisohjelman vuosille 1972–1985. 

Vuonna 1973 valmistuneessa tutkimusraportissa on menty tieteenteossa ehkä askel tai pari keskimääräistä pitemmälle. Siinä on hyödynnetty muun muassa tuohon aikaan varsin suosittua jonoteoriaa ja mallinnettu lauttayhteyksien jonotusaikaa, kapasiteettia ja yleensäkin matkustajien hukka-aikaa.


Jonoaikojen mallinnusta

Tutkimuksessa pyydettiin TVL:n piirejä nimeämään lauttapaikat, joilla on vuoteen 1980 mennessä odotettavissa kapasiteetista tai muusta syystä johtuvia pulmia. Nimetyksi tuli 62 lauttapaikkaa. Osa poistettiin luettelosta muun muassa siksi, että parantamistoimia oli jo menossa. Pari raakattiin siksi, että ne olivat Norjan tai Ruotsin operoimia.

Kaikkiaan 51 lauttapaikalle tehtiin tarkastelu yhden tai useamman lautta- ja siltavaihtoehdon pohjalta. Lähtökohtahan on periaatteessa helppo: Lauttapaikalla investointikulut ovat pienet ja käyttökulut suuret ja sillalla päinvastoin.

Jokaiselle vaihtoehdolle on tehty karkea hyöty/kustannuslaskelma ja päätelty liikennetaloudellinen kannattavuus. Mielenkiintoista on, että kaikille lauttapaikoille ei mikään vaihtoehto tuottanut liikennetaloudellista kannattavuutta. Näiden kohdalla on alla olevan taulukon kolmannessa sarakkeessa tyhjää.

Taulukossa esitetään tarkastellut lauttapaikat ja nykytilanne.

NimiReitilläKäyvät vaihtoehdotTilanne 2025
EmäsaloPorvoo-EmäsaloSiltaSilta 1992
SkåldöTammisaari-BaggöLossi 66 tLossi 150 t m/1970
Lossi 2x33 t
Lossi 33 uudelle tielinjalle
Avattava silta
KorssundetFagervik-BarösundSilta 1982
HarvaluotoPiikkiö-HarvaluotoSiltaSilta 1998
MerimaskuRymättylä-MietoinenSiltaSilta 2002
KirveenraumaNaantali-RymättyläLossi 53 tSilta 1999
Silta
VartsalaKustavi-VartsalaLossi 200 t m/2023
KutalaTottijärvi-KarkkuSiltaSilta 1991
KiuralaEllivuori-KarkkuSiltaSilta 1979
Nauvo-KorppooKaarina-KorppooLautta 130 t2xLossi 130 t
KalkkinenVesivehmaa-SysmäSiltaSilta 2000
KellosalmiPadasjoki-VirmailaSiltaAvattava itsepalvelusilta 1986
SyvinkisalmiRuovesi-HaapamäkiSiltaSilta 1995
PappilansalmiLauritsala-VehkataipaleLossi 60+16 tLuukkaansalmen silta 1989
Lossi 60+38 t
Silta
UkonsalmiRuokolahti kk-ÄitsaariSilta 1985
KyläniemiRuokolahti-KyläniemiLossi 60 t m/2011
LamposaariLauritsala-LamposaariLossi 44 t m/1972
TapolaMankala-TapolaLakkautettu
ToijansalmiLauritsala-TaipalsaariSilta 2004
PuumalansalmiMikkeli-ImatraSilta 1995
LietvesiMikkeli-ImatraSiltaSilta 1985
VaaluvirtaHeinävesi-EnonkoskiSiltaSilta 1988
HanhivirtaSavonlinna-HeinävesiLossi 70 t m/1995
HakovirtaSulkava-PuumalaSiltaSilta 1985
KorkeasaarensalmiSysmä-KorpilahtiSiltaSilta 1983
ArvinsalmiKitee-LiperiLossi 150 t m/2012
KivisalmiKitee-LiperiSiltaSilta 1981
KäsämäViinijärvi-PolvijärviSiltaSilta 1988
NaarajokiLieksa-RuunaaSiltaSilta 1984
OnkisalmiLiperi-HeinävesiSiltaSilta 1975
SyväsalmiRiistavesi-HiidenlahtiSiltaSilta 1976
MustavirtaMaaninka-TervoSilta Silta 1975
PuutossalmiKuopio-VehmersalmiLossi 130 t m/1972
VehmersalmiKuopio-VehmersalmiSilta 2001
KärkistensalmiSysmä-KorpilahtiSiltaSilta 1997
KemppaalansalmiSuovanlahti-HarinkaaSiltaSilta 1980
MatosalmiSaarijärvi-MahluSilta 2001
KantolansalmiLaukaa-SimunaSiltaSilta 1998
RaippaluotoVaasa-RaippaluotoLossi 130+60 tSilta 1997
Silta
Avattava silta
SanginsuuMadekoski-SanginsuuSilta 1992
JonkuPudasjärvi-JonkuLakkautettu
HaukiperäSuomussalmi kk-ÄmmänsaariSiltaSilta 1976
SuomussalmiSuomussalmi kk-KuusamoSiltaSilta 1982
LinnansalmiKiannanniemi-JuntusrantaSiltaSilta 1975
KaivannonsalmiManamansalo pohjoinenSilta 1984
MuonioMuonio-RuotsiSiltaSilta 1985 noin 2 km alavirtaan
KöngäsSirkka-InariLossi 33 tSilta 1979
Silta
LohinivaSieppijärvi-LohinivaLossi 38 tSilta 1985
Silta
TervolaTervola as-Tervola kkSilta 1985
PatokoskiPatokoski-Suopajärvi (Ounasjoki)SiltaLakkautettu
LehtosalmiKemijärvi–Perä-PosioSiltaSilta 1980
MourusalmiRovaniemi-Kuusamo kt81SiltaSilta 1980
TanhuaSodankylä-SavukoskiSiltaSilta 1974

Taulukosta nähdään se yleiskuva, että asiantuntijaraportin tulokset on pääosin otettu tosissaan ja suurimmalle osalle lauttapaikoista on rakennettu silta 20 vuoden kuluessa raportin julkaisemisesta. Silta on rakennettu myös useimmille sellaisille lauttapaikoille, joihin ei aikoinaan löytynyt liikennetaloudellista perustetta.

Toisaalta on niinkin käynyt muutamassa tapauksessa, että TVL:n piirien ennuste ei ole toteutunut, vaan lauttapaikka on lakkautettu. Tällä listalla tapauksia on kolme. Nämä ovat kaikki sellaisia, joiden lakkauttamisesta seuraava kiertotie ei ole kohtuuttoman pitkä.

Lossien määrä ei tässä ohjelmassa vähentynyt uusien siltojen määrällä: Lossien vapautuminen mahdollisti uusien lossipaikkojen syntymisen.

Ei kommentteja: