Tampereen suunnalla tapahtuu. Uutta ratikkarataa tehdään Pirkkalan suuntaan. Ahdistaa. Ei voi ajaa silmät ummessa samaa reittiä kuin viimeiset neljännesvuosisadan ajan.
Tampereella on muutama "Valtatie"-niminen katu, joista yksikään ei ole valtatie. Kaksi näistä, Tampereen Valtatie ja Hatanpään valtatie, risteävät ydinkeskustan reunamilla. Risteyksessä on ollut paljon kaistoja ja liikennevalot.
Työmaan alettua risteys muutettiin tilapäiseksi liikenneympyräksi, kuten usein on tapana. Yleensä muutos ei hirveästi laineita aiheuta, mutta Tampereella syntyi aimo kalabaliikki. Kaikki joutuivat hetken tutustumaa uusiin liikennemerkkeihin, vähän kuin lehmä uutta porttia tuijottaessa. Ruuhka oli ensimmäisinä päivinä komea. Tilanne on kuitenkin tasoittunut, kun järjestelyjä on hieman säädetty ja ympyrään on totuttu.
Paikallinen aviisi Aamulehti oli kovin närkästynyt, kun "viiden kilometrin työmatkaan menee yhtäkkiä Tampereella melkein tunti", ja kysyy "keksisikö joku ongelmaan järkiratkaisun?".
Teillä ja Turuilla ainakin keksii: Menee toista kautta. Saa Tampereella olla kovin laaja kiertotie, että sen taittamiseen saa tuntia kulumaan.
Työmaa etenee ja työtä tekevien ja kuntien yhteistiedote muuttuvista liikennejärjestelyistä on saavuttanut laajat kansalaispiirit.
Vahvassa uusavuttomuuden hengessä Aamulehti on 7.8. julkaissut mätäkuun jutun, jossa toimittaja moittii Pirkkalan kuntaa.
Kun Rantaperkiössä otetaan Tampereella käyttöön perjantaina 8. elokuuta uusi liikenneympyrä, tilanne muuttuu entistä vaikeammaksi. Yhden vaihtoehtoisen reitin tarjonnut Sarankulmankatu yhtyy silloin uuteen ympyrään Nuolialantien, Hatanpään valtatien ja Kolmiokadun kanssa.
Tämä on viimeistään se ajankohta, johon Pirkkalan kunnan viestintäpolitiikasta päättävien olisi pitänyt herätä, sillä Tampereen ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi tiedottaa aina katse liikenneympyrässä tai muussa ajankohtaisessa kohdassa.
Pirkkalan kunnan pitäisi siis tehdä selkotiedotteita siitä, mistä kannattaa ajaa. Seuraavaksi toimittaja esittää ympäristöoppiin liittyviä tiukkoja kysymyksiä:
Tiedotteet herättävät kaupunkiseudulle muuttaneissa vain kysymyksiä. Mikä on Rantaperkiön ja Härmälän alue? Mikä on Rantaperkiö? Mikä on Härmälän lohko? Kumpi on Nuolialantien eteläpuoli? Missä on sen länsipää tai Pirkkalan puoli? Missä kartan esittämä kohta on?
Kaikki kysymykset ovat sellaisia, jotka selviävät muutamassa sekunnissa karttaan vilkaisemalla. Ilmeisesti tällaista uudemman ajan ihmeellistä taikakalua ei Aamulehden toimituksessa tunneta.
Rantaperkiön ja Härmälän nimet on merkitty karttaan. Nimien sijainnilla kartassa on tietty asiayhteys siihen, missä paikat sijaitsevat oikeasti. Jos istuttaessa karttaa pidetään edessä pöydällä niin, että nimien lukeminen on helppoa, itä-länsisuuntaisen Nuolialantien eteläpuoli on se, joka on lähempänä omaa napaa. Tällöin länsipää on vasemmalla. Siihen on parikin muistisääntöä: 1) vasen jalka on se, jossa isovarvas on oikealla puolella ja 2) Volvo-merkkisen auton nimessä v kuin vasen on vasemmassa päässä ja o kuin oikea oikeassa. Jos ja kun ympyrä rakennetaan Tampereen puolelle, yleinen elämänkokemus saattaisi johtaa siihen johtopäätelmään, että Pirkkalan puoli olisi se toinen.
Kirjoitus päättyy tiukkaan kysymykseen, jossa tiukataan Pirkkalan kunnalta vastauksia aidolla minun verorahoillani ‑tyylillä:
Mitä tekee Pirkkala kaksi päivää ennen ympyrän käyttöönottoa? Se lähettää allianssin jo aiemmin lähettämän tiedotteen. Missä on tiedote, joka tarjoaa kuntalaisille vaihtoehtoisia reittejä entistä ahtaammissa oloissa? Se, jos mikä, olisi palvelua. Jäämme odottamaan linjausta kesälomilta palaavilta päättäjiltä, joiden yksi perustehtävä on palvella kuntalaisiaan.
Pari viikkoa vielä mätäkuuta. Sitten se helpottaa. Luotetaan siihen, että jos paikallistuntemus ei ole riittävä, valtaosin ihmiset osaavat lukea karttaa ja hakea sieltä itselleen sopivan reitin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti