Kun 1960-luvun lopulle tultaessa oli keskeisin maantieverkon kattavuus saatu jonkinlaiseen kuntoon sotien jälkeisten valtavien tietöiden jälkeen, rupesi syntymään painetta sujuvuuden parantamiseksi. 1970- ja 1980-lukuja voidaankin aiheellisesti kutsua ohikulkuteiden vuosikymmeniksi. Tuolloin usean kaupungin keskusta-alueet rauhoittuvat läpikulkuliikenteestä.
Ohitustie on siinä mielessä mielenkiintoinen juttu, että useimmat sellaiset haluavat, kukaan ei sitä halua takapihalleen ja sitä on helppo vastustaa maan ja taivaan väliin asettuvin argumentein.
Vanhoista lehtikirjoituksista päätellen osapuilleen jokainen ohitustie on johtanut jonkinmoiseen riitaan linjauksensa osalta. Vaikka mitä uhkakuvia on maalailtu, mutta yleensä ei taivas ole pudonnut niskaan, eivätkä heinäsirkat ole vallanneet edes kunnantaloa.
Katsellaanpa kaikkiaan kymmentä 1970-1980-lukujen tapausta. Tapaukset eivät ole missään erityisessä järjestyksessä. Kartoissa ohitustiet on piirretty karkeasti.
Salossa ehdotettiin jopa tunnelia keskusta-alueen ja Uskelan kirkon alle. Vääräleuat muistuttivat, että tunnelin pitää olla syvällä sairaalan kellareiden alapuolella. Lopulta ohitustie rakennettiin aivan taajaman reunaan ja niinhän siinä kävi, että se jäi muutamassa vuodessa kasvavan kaupunkialueen sisään. Helsingin–Turun moottoritie korvasi ohikulkutien pitkän matkan liikenteessä. Salossa on siis ohitustielle rakennettu ohitustie!
Ennen ohitustien rakentamista poliisi pysäytti Saloran tehtaiden nurkalla varttuneemman kuljettajan.
– Kuulkaapa hyvä rouva, te olette ajanut koko Salon kaupungin halki vilkku päällä.
– Aivanko totta, voi hyvänen aika sentään! En ole tiennytkään, että Salo on jo kaupunki.

Salon itä-länsisuuntaiset ohitukset, moottoritie pohjoisempana
Porissa valtatien 8 liikenne ohjattiin kaupungin länsipuolelta Kokemäenjoen suiston luotojen kautta. Myös tämä linjaus johti keskusteluihin jo siksi, että joitakin kesämökkejä lunastettiin Huvilajuopan rannalta. Myös keskustan eteläpuolella sijaitsevan Porin metsä -nimisen ulkoilualueen kohtalosta kannettiin huolta. Koko ohitustien tarvekin tavanomaiseen tapaan kyseenalaistettiin.

Joensuussa Pielisjoen sillat olivat pullonkaula ja katuverkonkin kapasiteetti rajallinen. Ohitustie linjattiin kaupungin itäpuolelta. Valmistuminen viivästyi, koska Pielisjoen ylittävä silta sortui töiden kestäessä.

Tampereen ohikulkutietä tehtiin useassa vaiheessa. 1970-luvulla rakennettiin moottoriliikennetie kaupungin eteläiseltä laidalta Lakalaivasta Pirkkalan ohitse ja Pyhäjärven ylitse Nokian lähettyville. Tie sai numeron 45, joka sittemmin muuttui numeroksi 60. Moottoriliikennetie rakennettiin myöhemmin moottoritieksi ja sitä jatkettiin länteen valtatielle 3 ja itään valtatielle 9. Länsiosan numero on nykyisin 3 ja itäosan 9.
Ensimmäinen osuus punaisella, myöhemmin rakennetut sinisellä
Loviisassa ajettiin pitkään kohti kirkon seinää, kunnes kaupunki ohitettiin lyhyellä ohitustiellä. Tien itäinen osa on suljettu moottoritien valmistuttua.
Ohitustie punaisella, myöhemmin valmistuneet moottoritieosuudet siniselläPorvoossakin keskusteltiin pitkään ohitustien paikasta ja niinhän siinä kävi, että tie tehtiin sinne, minne TVH sitä alun pitäenkin oli suunnitellut. Itäpää katkesi muutamaksi vuodeksi vanhaan valtatiehen. Tienkäyttäjät nostivat metelin siitä, että itäpäässä tie päättyi silmukkaramppiin. Ramppi tehtiin, jotta T-risteyksessä moottoriliikennetieltä tuleva liikenne ei joudu kääntymään vasemmalle.

Kouvolassa tehtiin lehtikirjoituksia, joiden mukaan on hävytöntä, että metsää jää tien alle, ja erityisen hävytöntä, että tiellä voi ajaa nopeasti.
Lahti oli pitkään melko toivoton ruuhkapaikka. Ohitustie rakennettiin useassa vaiheessa ottaen huomioon tulevan moottoritien suunnitellut linjaukset. Siksi ensimmäisessä versiossa oli oudon oloisia mutkia, jotka myöhemmin tulivat olemaan liittymien osia.
Kajaanissakin käytiin kaksikymmenvuotista sisällissotaa korkeimman hallinto-oikeuden avustuksella. Jossain vaiheessa oli jo "varma päätös" viitostien vetämisestä keskustaan, mutta radanvierustaa seuraamaan tie loppujen lopuksi rakennettiin.
Sokerit pohjalla. Mäntsälän jokaviikkoiset ruuhkat olivat sen verran legendaariset, että niiden perusteella vieläkin soitetaan laulu- ja soitinyhtye Kake Singersin kappaletta "Mäntsälä mielessäin". Erillinen ohitustie jäi kohtalaisen lyhytaikaiseksi ilmiöksi: 1980-luvun lopulla valmistui Järvenpään–Mäntsälän moottoriliikennetie, jonka jatkeeksi ohikulkutie liitettiin.

Paljon saatiin aikaiseksi, mutta paljon jäi vielä työlistalle. Esimerkiksi Heinolan, Imatran, Jyväskylän, Iisalmen ja Seinäjoen pullonkaulat avattiin myöhemmin.