23.8.2024

Tahtoo päästä Viikkiin!

Helsinki, tuo maailman toimivin kaupunki, Itämeren tytär, Pohjolan valkea kaupunki. Sä loputtomien sekopäisten työmaiden näyttely.

Ajetaanpa Itäväylää kohti koillista. Tarkoitus olisi kääntyä Viikintien liittymästä (jossa on vasemmalle haarautuva ramppi) Viikin suuntaan ja taas kohti uusia seikkailuja.

On hienoa, että tällainen hieman poikkeuksellinen liittymä on hyvin merkitty ennakolta, jotta osataan valita ajolinjat ajoissa.

On hyvä, että puolen kilometrin päässä on toinen ennakkoviitta.

Tien molemmin puolin on vaatimaton tekstillinen kilpi, jossa lukee "Silta suljettu". Mitähän siltaa mahdetaan tarkoittaa? Seudulla on tusinoittain siltoja.

No niin, kohta haaraudutaan, erkanemiskaista alkaa.

No mutta hyvänen aika, ramppi onkin tukittu. Kyse varmaankin oli siis tästä ramppisillasta.



Siis aikuisen oikeasti.

Helsingin kaupunki tilaa sillankorjausurakan paimiolaiselta firmalta, jolla ei näy olevan vähäistäkään kykyä hoitaa tietyön opastusta kunnolla. Yhtä ainutta ennakkomerkkiä tietyöstä eikä rampin sulkemisesta ei ole, ellei nyt lasketa mukaan sitä koomista Silta suljettu -kylttiä. Viitotus ohjaa suljetulle rampille vielä muutaman kymmenen metrin päässä ennen sulkua. 

Työmaa alkoi jo keväällä 2023. Reitti oli välillä avoinna, mutta nyt taas suljettuna lopputöiden takia. Mitään kiertotieviitoitusta ei ole. Maailman toimivimman kaupungin verkkosivuilla on kiertotien kartta työmaasta, jonka piti valmistus lokakuussa 2023. Kiertotielle haaraudutaan ennen tätä sulkupistettä, mutta mitään vihjettä sellaisesta seikasta ei tienkäyttäjälle anneta. Päätiellä on 80 km/h rajoitus ja sinne laitetaan pikku yllätyksiä. 


3 kommenttia:

weatherc kirjoitti...

Eiköhän se suurin ongelma ole se että homman tilaaja eli ELY/Väylä ei valvo näitä perseilyjä mitenkään.
Tuossa pari viikkoa sitten oli tuossa lähi-kantatiellä 8 km 50 km/h tietyö-rajoitus 30 m homman takia + eräässä normisti 80:in rajoituksella olevassa risteyksessä oli 50 viikon vaikkei mitään tapahtunut. Kyllä, oli tulossa päällystys-työ koko matkalle, mutta kas kumma, kun asiasta nousi meteliä paikalliseen puskikseen niin alettiin piilottamaan nuo 50-rajoitukset kun niitä ei tarvittu ja töiden ulkopuolella sai ajella 80:ä.

Matti Grönroos kirjoitti...

Kyseisessä paikassa väylät ovat Helsingin kaupunkin katuja. Valtion tie alkaa Itäkeskuksessa kehäykkösen risteyksessä. Vastuu ei siis ole ELYn vaan Helsingin kaupungin.

Arttu kirjoitti...

Kirsikkana kakun päällä, tuohon suljetun rampin kohdalle on laitettu koko Itäväylälle parinsadan metrin matkalle täysin tarpeeton 50 km/h rajoitus. Arvata saattaa, kuinka hyvin sitä noudatetaan.