15.8.2024

Ei mahdu eikä surise

1980-ja 1990-lukujen vaihteessa rakennettiin Keski-Suomessa Päijänne-Keitele-kanavaa. Sen rahoitus tapahtui Suomen ja Neuvostoliiton bilateraalikaupan tasapainottamiseksi. Selkosuomella ilmaisten venäläiset lyhensivät velkaansa rakentamalla kanavan ja joukon siltoja sen ylitse.

Yksi silloista oli Pörrinsalmen silta kantatiellä 69. Vanha luonnonuoman ylittävä silta oli kapea, matala ja lyhyt. Venäläiset rakensivat paikalle 120 metriä pitkän langerpalkkisillan, joka ulkomuodoltaan muistuttaa entistä mutta on isompi. Silta valmistui vuonna 1993.


Nyt tämä silta on tullut 30 vuoden ikäisenä peruskorjausikään. Ilmeisesti neuvostoliittolainen teräs, jossa on kymmenen prosenttia mikrofoneja ei ole selvinnyt suomalaisesta ilmastosta. Paikallinen ELY-keskus on vuonna 2022 tehnyt sillalle peruskorjaussuunnitelman, jonka hintalappu päätyy peräti 4,3 miljoonaan euroon. Koko Keski-Suomen ELYn vuotuinen sillankorjausbudjetti on 3,5 miljoonaa. Pientä säätämistä on siis tiedossa.


Korjausta edistänee muutaman päivän takainen vahinko. Sillan liikuntasaumalaite hajosi ja siitä nousi tien pinnan yläpuolelle kivan näköinen terästanko, joka vaurioitti yli ajaneen raskaan ajoneuvon. Taitaa päästä tapaus vakuutusyhtiön merkillisten tapausten kansioon.


Sillan toinen kaista on suljettuna ja ELY-keskus on luvannut ryhtyä toimenpiteisiin pikaisesti, mitä tarkoittaneekin. Liikennemäärät ovat kohdassa maltilliset, keskivuorokausiliikenne on vajaat 2500 ajoneuvoa. Valtavia ruuhkia ei liene odotettavissa.

2 kommenttia:

NH kirjoitti...

Keiteleen kanavan rakennusta tuli seurattua varsin tiiviisti. Mökkilaiturilta on väylälle vajaa kilometri. Mieleen jäi rakentamisessa käytetty neuvostokalusto ja työtavat. Nykyäänhän rakentajasta ei tiedä juuri mitään, ellei katso suluilla olevia valmistajalaattoja ja sadevesikaivojen kansia. Ovat saman valmistajan kuin mm. Pietarin kaivonkannet. Gost-standardin merkintä löytyy jokaisesta. Pörrinsalmen uoouutta siltaa kun ajeli ensimmäistä kertaa 1994, muistan ajatelleeni että vieläkö tämån tyyppisiä terässiltojakin rakennetaan. Jos ei lasketa pieniä kevyen liikenteen langerpalkkisiltoja, onko tuo peräti uusin lajinsa edustaja Suomen maantieverkolla?

Matti Grönroos kirjoitti...

Ahvenkosken moottoritiesilta (2014) mainitaan yksikaariseksi langerpalkkisillaksi. Se toki ei ole samanlainen kuin pääosin 1960- ja 1970-luvulla rakennetut.

Noissa vanhoissa langerpalkkisilloissa on ollut aika paljon vikoja. Lisäksi kaaren poikittaispalkit melko tehokkaasti estävät korkeat erikoiskuljetukset. Olettaisin, että Pörrinsalmeen tehtiin tälllainen silta, koska vanhakin oli sellainen.